درگفتگو با تابناک مطرح شد:
مسئول کمیته آواها و نغمه های آیینی گفت: در اولین جشنواره بین‌المللی اقوام 23 گروه موسیقی از اقوام مختلف ایران که متشکل از 12 گروه از کرمانشاه، سه گروه از کشور تاجیکستان، هند و عراق و مابقی از اقوام دیگر ایرانی در جشنواره هنرنمایی خواهند کرد.
کد خبر: ۳۵۹۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳ 13 January 2017
آرشام خرسند پور در گفتگو با خبرنگار تابناک افزود: موسیقی آیینی و قومی، اساس و پایه موسیقی هر کشور را تشکیل می‌دهدو آنچه که موجب جذابیت موسیقی اقوام ایرانی شده و آن را از سایر موسیقی اقوام دنیا متمایز می‌کند، تنوع و تکثر این نوع موسیقی در ایران است.

وی ابراز داشت:در ایران اقوام گوناگونی زندگی می کنند که این تنوع و تکثر قومیت‌های ایران بی‌نظیر بوده و این امر موجب تنوع و تکثر موسیقی قومی و آیینی ایران شده است.

خرسند پور خاطر نشان کرد: این تنوع در موسیقی قومی ایران به تنوع در استفاده از سازهای مختلف و نیز نوع لهجه‌ای است که در بیان اشعار به کار برده می‌شود.و علاوه بر این شاهد هستیم موسیقی اقوام ایرانی متاثر از شرایط اجتماعی و اقلیمی آن منطقه است و این امر هم به تنوع آن افزوده است.

این استاد موسیقی تصریح کرد: به طور مثال سرزندگی و شادابی که در موسیقی کُردی داریم شاید نتوان در موسیقی خطه دیگری از کشور پیدا کرد و موسیقی‌های اقوام دیگر نیز به  همین نحو هر کدام ویژگی خاص خود رادارند .

مسئول کمیته آواها و نغمه های آیینی اولین جشنواره بین‌المللی اقوام در کرمانشاه، گفت: در راستای برگزاری این جشنواره تلاش ما در بخش موسیقی اقوام این بوده که از بهترین موسیقی و افراد شاخص در هر موسیقی قومی و آیینی از اقصی نقاط ایران برای اجرا دراین جشنواره دعوت شود.

خرسندپوراظهار داشت:با توجه به اینکه این جشنواره غیررقابتی خواهد بود هیات انتخاب این جشنواره به عهد استاد بهرام جمالی و استاد دکتر حمیدرضا اردلان و این حقیر می باشد و تلاش این بوده آثار با حساسیت ویژه ای داوری شوند که بهترین و با کیفیت ترین آنها به مرحله اجرا راه پیدا کند.

خرسندپور در پایان افزود: در این جشنواره گروه های موسیقی فصیحی (سنقر)، گروه موسیقی جمشید عزیزخانی (کرمانشاه)، تنبورنوازی (دالاهو)، سرانه (کرمانشاه)، هالاتی ( ساوه)، رقص خنجر (گنبد کاووس)، آوا ابراهیم احمدی(کرمانشاه)، تریفه ی مانگه شو (کرمانشاه)، آراد (کرمانشاه)، تنبورنوازی شاخوشین (کرمانشاه)، تنبور نوازی رمزبار (کرمانشاه)، تیاب (سیستان و بلوچستان)، هانا رحمان پور (لرستان)، تنبور نوازی یادگاری (کرمانشاه)، تنبور نوازی دایرک خاتون (کرمانشاه)، آوا علی احمدی (کرمانشاه)، شوروم (گیلان)، لیان نی انبان (بوشهر) و سه گروه موسیقی از کشورهای هند، تاجیکستان و عراق اجرای برنامه خواهند داشت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار