کد خبر: ۳۶۶۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳ 24 January 2017
امیر شیخعلیشاهی
افزایش روز افزون جمعیت شهر یزد و رشد سریع شهرنشینی، به همراه مهاجرت از روستاها و شهرهای اطراف به یزد به سبب دستیابی به خدمات و امکانات بهتر، باعث تغییر و دگرگونی در فرهنگ و رفتار شهروندان شده و عدم توجه به قوانین و آداب شهرنشینی و همچنین رعایت نکردن حقوق دیگر شهروندان باعث بروز تنش‌ها، خشونت‌ها و ناملا‌یمات اجتماعی و فرهنگی در شهر می گردد.
انتظار شهروندان از مدیران شهری در رسیدگی به وضعیت عمرانی، اقتصادی و خدماتی شهری خلاصه نمی شود، بلکه خواهان ساماندهی امور اجتماعی و فرهنگی و همچنین فراهم کردن امنیت اجتماعی و روانی خود به عنوان حقوق شهروندی هستند.
شهر خوب و مطلوب از نظر فرهنگی شهریست که دارای مدیریت شهری کارآمد و شهروندانی آگاه و آشنا به حقوق وظایف شهروندی باشد. در این راستا مدیریت شهری بایست برای ارتقای فرهنگ شهرنشینی و آموزش شهروندان در زمینه های مختلف، کارکرد و فعالیت فرهنگی داشته باشد. از دیگر وظایف مدیران شهری در این خصوص، شناخت نقاط قوت و ضعف فرهنگ جامعه و تلاش جهت گسترش اشاعه فرهنگ های سازنده است. توجه به این نکته که مدیریت شهری ابزاریست که با آن می توان به توسعه فرهنگی و اجتماعی در بین شهروندان دست یافت، به نقش پر اهمیت مدیریت شهری به ویژه شهرداری در بهبود مناسبات فرهنگی و اجتماعی شهروندان پی می بریم.
برای رسیدن به فرهنگ و مناسبات اجتماعی مطلوب در بین شهروندان و کم کردن هزینه های وارد شده به شهر، توجه به برنامه ریزی جهت ارتقا فرهنگ و اخلاق شهروندی با توجه به نیازهای جامعه و شهروندان توسط مدیران شهری امری لازم و ضروری می باشد. در این راستا با توجه به دارا بودن امکانات و توان مالی شهرداری و سازمان های تابعه، آموزش و ارتقا مهارت های اجتماعی و فرهنگی شهروندان بایست از جمله ضرورت ها و اولویت های این سازمان ها جهت توسعه فرهنگ و اخلاق شهروندی قلمداد گردد.
در نهایت از اعضای محترم شورای شهر به عنوان نهاد ناظر بر شهرداری و سازمان های تابعه در امر فرهنگ شهری این پرسش ها مطرح می گردد:
- شهردار با توجه به نیازهای شهروندان با سلایق مختلف، چه میزان در برآورد نیازهای جامعه و بالا بردن سطح فرهنگ و اخلاق شهروندی جدیت داشته است؟
- منصوبین شهردار در سازمان های تابعه چه میزان به نیاز و خواست عموم شهروندان در زمینه فرهنگ شهری توجه نشان داده اند؟
- میزان رضایت یا عدم رضایت شهروندان از اقدامات صورت گرفته در بخش فرهنگ شهروندی چگونه به اطلاع شورای محترم می رسد؟
- با توجه به وضیت مالی مطلوب و امکانات سازمان های تابعه، اقدامات و فعالیت های این سازمان ها از نظر توزیع عادلانه امکانات و بودجه برای سلایق مختلف و سمن های فعال در زمینه فرهنگ به چه صورت بوده است؟
و پرسش آخر اینکه برای رشد فرهنگ و اخلاق در زمینه رعایت حقوق شهروندان توسط مدیران شهری چه اقداماتی انجام شده است؟ 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار