با تداوم روند کنونی تخصیص اعتبارات
معاون استاندار کرمانشاه روند فعلی تخصیص اعتبارات طرح قطار شهری کرمانشاه را سبب افزایش مدت اجرای این طرح به‌‌عنوان بزرگترین پروژه عمران شهری در منطقه غرب کشور به ۳۰ تا ۵۰ سال برآورد کرد.
کد خبر: ۳۷۰۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸ 01 February 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از تسنیم، طرح قطار شهری کرمانشاه به‌عنوان بزرگترین پروژه عمران شهری غرب کشور مطرح است که شمال به جنوب شهر کرمانشاه را از طریق خط ریلی به یکدیگر متصل می‌کند ولی روند تخصیص این طرح که برآورد اجرای آن 6 سال است در چند سال اخیر با کاهش روبه‌رو بوده است.

طرح قطار شهری کرمانشاه به‌طول سیزده کیلومتر، کریدور اتصال شمال به جنوب این شهر است که در 5/6کیلومتر ابتدایی به‌ شیوه روگذر و در ادامه از سه‌راه 22 بهمن تا انتهای مسیر به‌طول 5/5 کیلومتر به شیوه زیرگذر و تونل ساخته خواهد شد.

به گفته مجتبی نیک‌کردار معاون عمرانی استانداری کرمانشاه در شرایط کنونی بزرگترین مشکل طرح قطار شهری کرمانشاه کمبود اعتبارات است و روند فعلی تخصیص اعتبارات، سبب افزایش طول عمر اجرای این طرح به‌عنوان بزرگترین پروژه عمران شهری در منطقه غرب کشور خواهد شد و به‌جای 6 سال این طرح در 30 تا 50 سال آینده تکمیل خواهد شد.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه از کاهش اعتبارات قطار شهری در بودجه 96 خبر داد و اظهار کرد: اعتبار کل این طرح 1800 میلیارد تومان است که دولت باید سالیانه 300 میلیارد تومان از این اعتبارات را در اختیار استان کرمانشاه بگذارد ولی اعتبار امسال این طرح تنها 65میلیارد تومان بود که 20درصد اعتبار پیش‌بینی شده برای قطار شهری کرمانشاه است.

نیک‌کردار با اشاره به اینکه اکنون این طرح 10 تا 12 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: تاکنون مبلغ زیادی از این اعتبار 65میلیاردی به استان تخصیص نیافته و به دنبال این هستیم که هر چه سریعتر این تخصیصها را دریافت کنیم.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه در صورت تأمین اعتبار 1800 میلیارد تومانی، اجرای قطار شهری کرمانشاه از طاقبستان تا میدان فردوسی 6 سال به‌طول خواهد انجامید، گفت: پس از تکمیل این خط باید بتوان آن را به سمت میدان آزادگان به‌دلیل تعداد زیاد مجتمعهای مسکونی و قرار گرفتن در مسیر راه دانشگاه آزاد گسترش داد که مطالعات این خط در حال انجام است.

وی با اشاره به اجرای فاز نخست طرح قطار شهری کرمانشاه از طاقبستان تا میدان آزادی و فاز دوم از میدان آزادی تا میدان فردوسی افزود: بیشترین اعتبارات به فاز نخست تخصیص می‌یابد و در صورت تأمین اعتبارات فاز نخست حداقل در یک بازه زمانی سه تا چهار ساله به پایان می‌رسد.

نیک کردار با اشاره به اینکه فاز نخست شامل 6 تا 7 ایستگاه روزمینی، تجهیزات روسازی، ریل، تجهیزات مکانیکی، برقی و سیستم کنترل است عنوان کرد: افتتاح فاز دوم قطار شهری در صورت تأمین اعتبار سه سال به طول خواهید انجامید.

وی با بیان اینکه اکنون دولت قول مساعد داده که از طریق اسناد خزانه اعتباراتی به این طرح اختصاص دهد، عنوان کرد: در این راستا نیز با تلاش جدی و تصویب مصوبه شورای عالی شهر درصدد این هستیم که از اوراق مشارکت استفاده کنیم.

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه با اشاره به کمک 100 میلیارد تومانی اوراق مشارکت به این طرح گفت: اکنون در جستجوی قرارداد با بانک عامل هستیم و به محض اجازه بانک عامل برای انتشار این اوراق مشارکت، طرح قطار شهری جان تازه می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه قطار شهری کرمانشاه از میدان آزادی تا میدان فردوسی به صورت تونل اجرای می‌شود، با قرارگاه خاتم برای اجرای این پروژه تفاهمنامه‌ای امضا شده است زیرا بهترین تونل‌ساز در کشور متعلق به این قرارگاه سازندگی است و با تجهیز کارگاهها، کار تونل‌سازی توسط این قرارگاه آغاز شده است.
وی با بیان اینکه امید داریم با تلاش همه جانبه مدیریت ارشد استان، مجموعه شهرداری و مجمع نمایندگان استان کرمانشاه اعتبارات قطار شهری هر چه زودتر افزایش یابد، بیان کرد: در صورت گشایش در فروش نفت، آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده وضعیت پروژه‌های عمرانی و به‌ویژه طرح قطار شهری کرمانشاه بهبود پیدا می‌کند.

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه با بیان اینکه ممکن است این طرح اکنون خیلی در استان نمود نداشته باشد اظهار کرد: اما 20 سال بعد ارزش این پروژه در رفع ترافیک سرسام‌آور مشخص می‌شود.

در اجرای فاز نخست قطار شهری کرمانشاه که از طاقبستان تا میدان آزادی امتداد دارد، عرشه‌گذاری قسمت روگذر از خیابان کارمندان تا سه‌راه 22 بهمن تکمیل شده و این مسیر آماده ریل‌سازی است که تخصیص بودجه‌های مصوب و عدم کاهش آن در لایحه بودجه سال آینده رونق را به این طرح بزرگ باز می‌گرداند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار