مجموعه های فرهنگی و هیئت های اصفهان -3
با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر روی اهمیت مراکز فرهنگی هنری و هم چنین با توجه به ظرفیت مناسب این کانون ها و مجوعه های فرهنگی برای مقابله با پدیده های مختلف جنگ نرم و تهاجم فرهنگی ، تابناک اصفهان در نظر دارد یکشنبه هر هفته به بررسی فعالیت این مجموعه ها و مراکز بپردازد.
کد خبر: ۳۷۲۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸ 20 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر روی اهمیت مراکز فرهنگی هنری و هم چنین با توجه به ظرفیت مناسب این کانون ها و مجوعه های فرهنگی برای مقابله با پدیده های مختلف جنگ نرم و تهاجم فرهنگی ، تابناک اصفهان در نظر دارد یکشنبه هر هفته به بررسی فعالیت این مجموعه ها و مراکز بپردازد.
****
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از رویش نیوز، رویداد هم آفرینی فرهنگی کمان، دوره آموزش مشارکتی ویژه مدیران و تیم همراه از 35 مجموعه فرهنگی شاخص شهر بود که پس از برگزاری پانل های توانمندسازی فشرده، به ارائه ایده های خلاقانه در محورهای اولویت دار جبهه فرهنگی اصفهان در روزهای پنج شنبه و جمعه (17 و 18 اردیبهشت) منجر شد.  

روز پنج شنبه،17 اردیبهشت پس از معرفــی 20 ایده در مدت 5 دقیقه توسط مراکز فرهنگی عترت، رسالت، وصال، شهیدچمران، شهید اژه ای، بچه های انقلاب، انصارالمهدی (عج)، شهید مدرس، سلاله (ستاد و شعبه)، مسجدالامام، کندو، امیرالمومنین، نورباران، طه، عمار، شهیدصیاد شیرازی، قلم سفید و آشیانه در مقابل سایر شرکت کنندگان و ارزیابان؛ در نهایت 6 ایده به انتخاب حضار و تایید داوران رسید:

غنچه دان (تربیت غیرمستقیم فرهنگی از طریق بازی) از مجموعه فرهنگی شهیدچمران؛ تلویزیون اینترنتی پیچک از شبکه فرهنگی رسانه ای کندو؛ ساختمانی رو به خدا از قرارگاه فرهنگی شهید صیاد شیرازی؛ سفیران تبلیغ از مرکز فرهنگی تربیتی سلاله ستاد؛ کارسوق فرهنگی از مجمع فرهنگی شهید اژه ای؛ اردوی تربیتی والفجر از مجموعه فرهنگی نورباران؛ و یک زندگی را تجربه کنیم از ستاد فرهنگی وصال.

روز جمعه 18 اردیبهشت نیز پس از شبکه سازی ایده های منتخب با سایر تیم ها در فعالیت پرهیجان گروه های جدید، ایده های روز گذشته کامل تر و تبدیل به 6 طرح عملیاتی شد. پس از ارائه و ارزیابی مجدد طرح های عملیاتی تیم ها، در نهایت 3 طرح برگزیده، از نگاه شرکت کنندگان و ارزیابان رویداد انتخاب شد:

طرح اول: اردوی تربیتی والفجر - مجموعه فرهنگی نورباران با همکاری کانون فرهنگی طاها

طرح دوم: ساختمانی رو به خدا - قرارگاه فرهنگی شهید صیاد شیرازی با همکاری کانون فرهنگی رسالت و مرکز فرهنگی انصارالمهدی (عج)

طرح سوم: طرح سفیران تبلیغ (تبلیغ خانگی) - مرکز فرهنگی تربیتی سلاله (ستاد) با همکاری مرکز فرهنگی تربیتی سلاله (شعبه اصفهان)

این رویداد که با مشارکت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان اصفهان و خانه انقلاب اسلامی و ولایت توسط مرکز شتابدهنده نوآوری کمان (کانون نخبگان جوان) برگزار شد، صرفا قرار نیست در مرحله ایده پردازی باقی بماند. بلکه شتابدهی به اجرای 3 طرح برگزیده را در دستور کار قرار داده است. به این معنی که 3 طرح منتخب در رویداد با اختصاص حداقل اعتبارات ریالی و انجام حمایت های معنوی بوسیله مشارکت مراکز مرتبط با آن طرح اجرا خواهد شد.

دوستانی که تمایل دارند DVDبرنامه را دریافت کنند درخواست خود را به info@kaman.centerایمیل نمایند.

در همین راستا، یادداشت تابناک درباره برگزاری این طرح را در قسمت زیر بخوانید:

به گزارش تابناک اصفهان، نخستین دوره هم آفرینی فرهنگی کمان در دوره اردیبهشت با حضور تعدادی از مجموعه های فرهنگی شهر اصفهان و با حمایت کانون نخبگان جوان و جپهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.

برگزاری این طرح شاید در ذهن خیلی ها این باور را زنده کرد که سال 94 لزوم انجام فعالیت و کار فرهنگی، تبلیغاتی، رسانه ای و مذهبی نو در شرایط فعلی، برای سربازان جنگ نرم جا افتاده و از همین رو این طرح برگزار شده، قرار است همه را در جپهه های خود یعنی مساجد، مراکز و کانون های فرهنگی و شبکه های اجتماعی دور هم جمع کند تا برابر دشمن تا دندان مسلح که یک روز با ویدیو و ماهواره و یک روز با کمپین آزادی یواشکی و کمپین حمایت از حیوانات برابر ما صف آرایی می کند، قرار گیرند و قرارگاهی برای هم آفرینی و مقابله با دشمن توسط نیروهای فرهنگی و بچه مسجدی ها ایجاد شود.

http://rooyeshnews.com/images/stories/kaman2.jpg

مسئله ای که تنها در صورت تحقق است که می تواند برابر این حجمه های سنگین را بگیرد، با وجود همه این مسائل برگزاری این دوره حسن های بسیاری در کنار نقاط ضعف و کاستی ها داشت، بیان این ایده ها خود در ابتدا باعث به وجود آمدن ایده های دیگر و شکل دهی شیوه های جدید برای فعالیت می شود از همین رو وجود چنین برنامه هایی نه تنها مفید است بلکه ضروری نیز هست چرا که مجموعه های فرهنگی می توانند با شناخت این شیوه ها، از الگوهای مطرح شده الگوبرداری مستقیم و غیر مستقیم کنند و ایده ها و طرح های مناسب با زمان خود را به اجرا در بیاورند.

نکته قابل توجهی که شاید اغلب افرادی که برگزیده نشده بودند به آن تأکید داشتند ایده های نو بود، مسئله که آن ها اعتقاد داشتند در این هم آفرینی تحقق پیدا نکرده و ایده های مطرح شده بیشتر تلفیق و تکمیل برنامه ها و ایده های اجرا شده است، مسئله ای که حتی در باورخیلی ها وقوع همانش هم خوب است چرا که کارفرهنگی یک عنوان است و شیوه اجرا آن عنوان بوده که سبب ایجاد تغییر در تأثیرپذیری می شود، حالا اگر این مدل های تکراری با ایجاد تغییرات هم ارائه شود، چون در شیوه اجرا تفاوت ایجاد شده می تواند تأثیرخودش را داشته باشد. البته اگر این را در کنار الگوگیری دیگر مجموعه ها و ایجاد تغییرات توسط آن ها بگذاریم می بینیم که همین ایده های به اصطلاح ترمیم یافته هم موثر است.

شاید مسئله دیگری که در این برنامه دیده شد ارائه طرح ها مناسب و کاربردی است که اگر به شیوه دیگر و یا در مکان دیگر برگزار می شد تأثیر بهتری داشت. به طور مثال یکی از 6 طرح این هم آفرینی طرح " یک زندگی را تجربه کن!" بود که توسط مجموعه فرهنگی وصال ارائه شده بود. در این طرح که در قالب یک اردو یک روزه برگزار می شد، هدف اصلی انتقال اهمیت فعالیت جمعی و اجتماعی به دانش آموزان و مخاطبان هدف بود که در آن مخاطبان باید در زمان مشخص و با استفاده از وسائلی که در اختیار دارند درباره یک معضل اجتماعی به بحث و گفت و گو بپردازند، نکته ای که شاید در تکمیل و ارائه بهتر این طرح موثر باشد و آن را عملی تر سازد، خارج ساختن این ایده از یک قالب تصنعی و مصنوعی است یعنی برگزار کنندگان این اردو می توانند برنامه ها و طرح های اردو را برعهده گروه های مختلف بچه بگذارند و به نوعی تأثیر و ارائه طرح را آسان تر سازد.

یا در طرح غنچه دان که از دیگر طرح های برگیزده این هم آفرینی بود، ارائه کنندگان سعی داشتند در قالب بازی یک سری مباحث تربیتی را به کودکان 2 تا 7 ساله ارائه دهند و نقصان فرهنگ آپارتمان نشینی و سبک زندگی جدید خانواده ها را در مسجد و مجموعه فرهنگی جبران کنند در صورتی که به نوعی برگزاری این طرح ها در مهدکودک ها بیشتر از این جواب می دهد و امروزه با توجه به گسترش مهدکودک ها در سطح شهر ها چنین طرحی می تواند کمک های بسیاری به این مجموعه ها در تربیت کودکان انجام دهد.

نکته مهمی که شاید یکی از نقاط قوت ایده های مطرح شده بود، تمرکز روی نقطه ای که امروزه نقطه هدف دشمن است، یعنی خانواده. چند طرح از طرح های ارائه شده مثل طرح سفیران تبلیغ و ساختمانی رو به خدا به طور مستقیم به مسئله فعالیت در آپارتمان ها و احیای روضه های خانگی اشاره کرده بود.

نکته مهم دیگری که شای از نقاط ضعف این طرح نام گیرد، شیوه معرفی این طرح ها توسط ایده پردازان بود، مسئله ای که به نوعی سبب شد تأثیر لازم را بر افراد حاضر و داوران نگذارد، این ضعف به نوعی در همه 6 طرح ارائه شده دیده می شد و همه با این مشکل رو به رو بودند.

البته با وجود همه این مسائل باز هم باید به این اشاره کرد که برگزاری این برنامه ها چه کمان باشد چه نه! چه ستاره ای را نشانه گرفته باشند چه نگرفته باشد! اگر به تشکیل جپهه برابر فعالیت های دشمن کمک کند، عمل پسندیده و قابل تحسینی است و باید از آن حمایت شود تا با برگزاری آن، مجموعه های فرهنگی بتوانند الگوبرداری مناسبی از ایده ها داشته باشند و این خود زمینه ای است برای ایجاد ایده های جدید در روش مقابله با جنگ نرم فعلی و محصول آن هم جلوگیری از نابودی سرمایه های آینده سرزمین است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :