بهرام بهرورش در گفتگو با تابناک:
رئیس هیئت بازی های بومی-محلی استان کرمانشاه گفت:جشنواره *دا* به میزبانی قصرشیرین که هلپرکه، پخت غذاها و شیرینی محلی، بازی های بومی و مسابقه لالایی مخصوص مادربزرگ های بالاتر از۷۰ سال به بالا برگزار می شود.
کد خبر: ۳۹۰۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰ 07 March 2017

بهرام بهروش امروز در گفتگو با خبرنگار تابناک از کرمانشاه، اظهار داشت: رئیس بازی های بومی -محلی گفت:  برگزا ی جشنواره *دا* به منظور پاسداشت مقام مادر و معرفی مادران نمونه و مادران شهدا به جامعه است که برای سربلندی وطن فرزندان موفقی را تربیت و تقدیم آرمان ها و ارزش های انقلاب کرده اند و افتخار می کنیم این واژه که مختص زاگرس نشینان است جشنواره هایی به اسم دا در دیگر فرهنگ های کشور اجرا می شود.

وی خاطر نشان کرد:در برگزاری جشنواره *دا* ما برنامه ها را چیده و اعلام آمادگی کرده ایم و‌ بنا به شرایط مساعد جوی شهرستان قصرشیرین برای میزبانی این جشنواره اعلام آمادگی کرده است.

رئیس هیئت  بازی های بومی-محلی استان کرمانشاه با بیان اینکه در برگزاری جشنواره به همه ی هیئت ها فراخوان داده ایم که در  این جشنواره در نوزدهم اسفندماه شرکت کنند،  افزود:  لازمه حضور هر شهرستان در جشنواره *دا*  ارایه و تسلط به بازی های بومی -محلی شهرشان است.

وی تصریح کرد:   کمیته فنی در ارزیابی بازی ها به تمام آیتم ها و  بهترین ایفای نقش و ارایه برنامه در نحوه ی پخت غذا، رعایت شئونات سنتی در پوشش و ارایه بازی های سنتی و محلی  هر شهرستان  را محاسبه و  نمره می دهند  که پس از پایان جشنواره از نفرات و هییت های برتر آن شهرستان تقدیر وجایزه داده می شود.

وی گفت :  هزینه برگزاری جشنواره سال گذشته ده میلیون تومان بوده که امسال با توجه به  اجرای برنامه های متنوع و دعوت از مسئولین انتظار می رود که هزینه بیشتر باشد که سازمان ورزش جوانان شهرستان و استان کرمانشاه قول همکاری را در برگزاری جشنواره داده اند.

بهروش ادامه داد:  سعی ما این است برای احترام به ارزش بالای روستا این جشنواره را برگزار کنیم و بادعوت از وزیر ورزش و جوانان ، مسئولان بلند پایه استان، مجمع نمایندگان استان ، رئیس و دبیر فدراسیون باز یهای بومی و محلی آنان را بیشتر با آئین روستا آشنا وسنت و فرهنگ غنی استان را معرفی  کنیم.

وی با اشاره به اینکه قبل از برگزاری جشنواره ازمکان محل بازی ها در  شهرستان قصر شیرین بازدید می کنم، عنوان کرد: چون جشنواره ای دیگر دراین شهرستان برگزارشده ورزشگاه آزادی   به دلیل وجودسکو برای اشراف  تماشا گران در تماشای بازی ها مکان برگزاری جشنواره انتخاب شده است.

این مسئول شرایط جوی مناسب قصرشیرین را برای  برگزاری جشنواره مناسب دانست وگفت :  شهرستان های سنقر، هرسین، کنگاور هم برای میزبانی جشنواره اعلام آمادگی کرده اند اما به علت آب وهوای سرد این شهرستان ها چون جشنواره در  فضای باز برگزار می شود قصرشیرین به عنوان میزبان انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه جایگاه مهمانان و مسئولان با نصب بنر و راهنما مشخص می شود، ادامه داد:  هر شهرستان با توجه به اینکه جایگاه و بازی هایش چیست که با نصب داربست  غرفه های مخصوص خود را آماده کرده که با توجه به زمان تعیین شده برای شهرستان در اجرای برنامه ها اجازه ارایه ی بیشتر از یک بازی را نخواهیم داد.

ریئس هیئت بازی های بومی ومحلی استان کرمانشاه، گفت: دبیر جشنواره پیگیر اقدامات لازم در برگزاری جشنواره و طراحی تندیس است و به همه ی شهرستان ها فراخوان داده است و شهرستان های اسلام آبادغرب، دالاهو، سنقر، صحنه، سرپل ذهاب، جوانرود، قصرشیرین، اعلام آمادگی کرده اند .

وی گفت:  انتظار داریم که شهرستان های دیگر هم برای برگزاری جشنواره اعلام آمادگی کنند که بعد از ایام فاطمیه در نوزدهم اسفندماه سال جاری برگزار و رسانه های مختلف با پوشش این جشنواره فرهنگ غنی استان، بازی های محلی خاص هر شهرستان را به دنیا معرفی کنند.

بهروش متذکر شد: در سطح کشور هرشهر وروستایی سنت و بازی های خاص خود را دارد که زوران مختص استان کرمانشاه، کشتی لچو در استان مازندران و آلیش  در خراسان رضوی به عنوان ورزش ستی و بومی به عنوان نشان  ملی در کشور مطرح و فلسفه ملی پیداکرده اند.

وی با بیان اینکه  استان کرمانشاه دارای باری های بومی -محلی فراوانی است که در سطح استان مطرح هستند، تصریح کرد: هدف ما شناسایی و معرفی بازی های گمنامی است که در چرخه ی مسابقات قرار نگرفته اند که هر شهرستان می تواند  بستگی به تنوع ورزش و بازی های آن شهر اجرای برنامه داشته باشد.

رئیس هیئت بازی های بومی-محلی استان کرمانشاه گفت:  شهرستان های شرکت کننده باید بازی های مورد نظر خود را برای اجرا در  جشنواره هماهنگ کنند تا  یک بازی تکراری را در جشنواره به نمایش نگذارند زمان بندی در برگزاری جشنواره با توجه به زمان کم  مهم است.

او گفت:  اگرچهارده شهرستان شرکت کنند  زمان بیشتری را برای اجرای برنامه هایشان در نظر خواهیم گرفت چرا که اجرای جشنواره یک روزه است و کمیته ی فنی متشکل ازگروه سه نفره آیتم هایی را برایشان در نظر گرفته اند و‌براساس آن به شرکت کنندگان امتیاز می دهند
گفتگو از حدیث جمشیدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار