اختصاصی تابناک یزد؛
مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: علی رغم اجرایی شدن طرح تحول سلامت و برداشت تحریم ها وضعیت دارو در کشور هنوز قابل پیش بینی نیست هر چند وضعیت در برخی دارو ها رو به بهبود است.
کد خبر: ۳۹۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸ 26 May 2015
به گزارش تابناک یزد، به دنبال سخت‌تر شدن تحریم‌ها در سال‌های پیش از توافق ژنو، صنایع دارویی ایران نیز مانند بسیاری از صنایع دیگر از نظر تأمین مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت دارو با کمبودهای شدیدی روبرو شدند.
عبدالرحمن رستمیان، نایب رئیس کمیسیون بهداشت گفت: تحریم‌ها در اولین سطح بهداشت و درمان بر حوزه دارویی ما تأثیر گذاشت. اگرچه بالای 90 درصد داروهای ما در کشور تأمین می‌شود، اما خیلی از داروهای ما وابسته به مواد اولیه وارداتی بوده‌اند. بر همین اساس و با توجه به اینکه کشورهای مرجع تهیه مواداولیه اندک بودند ما با تحمیل تحریم‌ها در حوزه دارویی با مشکلاتی مواجه شدیم که امیدواریم با رفع‌تحریم، این مشکلات نیز رفع شود.
وی در ادامه افزود: البته در زمینه دارو حتماً می‌دانید چند کشور در جهان تولید کننده و بقیه مصرف‌کننده هستند وقرار ما با وزارت بهداشت این است که هر سال واردات دارو کمتر از سال قبلش باشد.
در کشور ما از ۱۵ سال قبل، ۹۵ درصد داروی مصرفی تولید داخل بوده است و به گفته مسئولین در حال حاضر تمامی خطوط تولید دارو در کشور وجود دارد این در حالی است که هیچ کشوری وجود ندارد که همه داروهای مصرفی اش را خودش تولید کند حتی مطرح ترین کشورهایی که در حوزه دارویی حرف اول را می زنند مانند کشور سوییس، واردات دارو در این کشور ۲۰ میلیارد دلار و صادرات آن ۴۰ میلیارد دلار است.
رسول دیناروند، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو؛ در تشریح وضعیت قیمت‌های دارویی در ایران پس از رفع تحریم‌ها اعلام کرده بود: با توجه به اینکه زیر ساخت‌های تولید دارو و تجهیزات پزشکی در کشورمان بسیار خوب می باشد بعد از رفع تحریم‌ها شرکت‌های بزرگ بین المللی نیز در حوزه سلامت سرمایه گذاری خواهند کرد که تاثیر به‌سزائی در قیمت‌ها خواهد داشت و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیز از سرمایه گذاران در حوزه سلامت استقبال خواهد کرد.
رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی که آیا رفع تحریم‌ها بر قیمت دارو و تجهیزات پزشکی تاثیر خواهد داشت، بیان کرده است: قطعاً رفع تحریم‌ها بر قیمت‌های دارو و تجهیزات پزشکی تاثیر مثبتی خواهد داشت.
به گفته مسئولان حوزه غذا وداروی کشور ادعای کشورهای غربی مبنی بر اینکه، دارو مشمول تحریم ها نیست، فریب کاری است چرا که بحران دارویی در سال ۹۱ و ابتدای سال ۹۲ ناشی از تحریم ها، مشکلات ارزی و افزایش هزینه ها بوده است، بر این اساس گفت و گویی داشتیم با مجید رجایی، مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در خصوص بازار دارو پس از تحریم ها که در پی می خوانید.
وی در این گفت و گو بیان کرد: علی رغم اجرایی شدن طرح تحول سلامت  و برداشت تحریم ها وضعیت دارو در کشور هنوز قابل پیش بینی نیست هر چند وضعیت در برخی دارو ها رو به بهبود است و کمبود چندانی وجود ندارد.
وی افزود: برخی داروهایی که علاوه بر واردات خارجی در داخل نیز تولید می شود از سوی مردم درخواست توقف ساخت آن داروها وجود داشت و اغلب به مصرف داروهای وارداتی از خارج تمایل داشتند لذا تولید برخی دارو ها در داخل کشور محدود شد ولی هنوز به طور کلی قطع نشده است به همین دلیل سطح موجودی برخی داروها در مقطعی از زمان در کشور کاهش یافت.
وی اظهار کرد: پس از تحریم ها در برخی داروهای بیماران شیمی درمانی و داروهای خاص هنوز با مشکل مواجه هستیم در عین حال در استان یزد مشکل عمده ای نداریم ضمن اینکه تاکنون برداشتن تحریم ها در بازار داروی استان خود را نشان نداده است و این نیاز به زمان دارد تا تغییرات قیمت و فراوانی دارو به طور کشوری مشخص شود.
وی با بیان اینکه سال جدید در قیمت دارو تغییری نداشتیم، اظهار کرد: قیمت داروها اواخر سال گذشته کاهش جزئی داشتند و در سال جدید هیچگونه تغییری در قیمت دارو از سوی  کشور اعلام نشده است این در حالی است که در خصوص داروهای وارداتی در کمیته های قیمت گذاری بررسی شده و قیمت آن اعلام می شود.
وی در ادامه بیان کرد:برخی دارو و سرم ها که تولید آن در داخل کشور سود ده نبوده اند و به دلیل قیمت پایین فروش خط تولید را با مشکل مواجه کرده اند تولید آنها در داخل متوقف شده است به همین دلیل ممکن است کاهش وجود برخی داروها در بازار دارو احساس شود.
رجایی در خصوص  داروی فاکتور 9 بیماران هموفیلی استان نیز اظهار کرد: سهمیه استان در داروی فاکتور9ابتدای اردیبهشت ماه به یزد ارسال شد این در حالی است که بر اساس نیاز استان و تعداد بیمار به طور ماهانه این سهمیه شارژ می شود و در صورتی که بیمار نیاز اورژانسی به این فاکتورهای چندگانه داشته باشد بر اساس درخواست پزشک و نیاز بیمار از طریق پست سریع از تهران به استان ارسال می شود و در اختیار بیمار قرار می گیرد.
وی دلیل اعتراض برخی بیماران هموفیلی برای کمبود داروی فاکتور9 را استفاده بیماران خارج از دستور پزشک اعلام کرد وگفت:تعداد داروها بر اساس  نیاز استان هرماه به استان ارسال می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار