تابناک: مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان گفت: می‌خواهیم پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی خود را در راستای رفع مشکلات صنعت و جامعه تعریف کنیم.
کد خبر: ۴۰۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸ 27 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، امیرحسین نوارچیان با بیان اینکه آیین‌نامه‌ای برای بهبود فعالیت دانشگاه و ارتباط آن با صنعت تدوین شده است، اظهار کرد: این آیین‌نامه توسط هیئت رییسه به تصویب رسید تا ساختارهای بهتری برای رابطه دانشگاه با صنعت ایجاد شود.

وی افزود: در سال گذشته گروه‌های پژوهشی دانشگاه را منسجم‌تر و آیین‌نامه‌هایی برای حمایت و قرار گرفتن آنها در ساختار پژوهشی دانشگاه تصویب کردیم.

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان با اشاره به محتوای آیین‌نامه‌های تصویب شده، ادامه داد: بر اساس این آیین‌نامه‌ها، گروه‌های پژوهشی می‌توانند در سطح کشور جلسات و بازدیدهای تخصصی داشته باشند، همچنین ساختار نیروی انسانی، نحوه تعامل آنها با دفتر ارتباط با صنعت و نحوه حمایت مالی دانشگاه از آنها نیز طبق این آیین‌نامه‌ها مشخص شده است.

نوارچیان با بیان اینکه 39 گروه پژوهشی در دانشگاه اصفهان فعال هستند، اضافه کرد: دانشگاه اصفهان نقش یک دانشگاه مادر را در استان و منطقه ایفا می‌کند و می‌تواند با واحدهای پژوهشی خود در حوزه‌های گوناگون با صنایع جلسه برگزار کنند و با آنها وارد طرح‌های پژوهشی شوند.

وی تصریح کرد: از دیگر اقدامات دانشگاه اصفهان در سال گذشته تشکیل گروه‌های پژوهشی مشترک با صنایع گوناگون استان بود. به عنوان نمونه یک واحد پژوهشی مشترک را با شرکت الکترو اپتیک اصفهان ایجاد کردیم که کارهای ابتدایی آن انجام شده است و به دنبال واحد پژوهشی هستیم که در دو حوزه اپتیک کوانتومی و مدارات مجتمع نوری به فعالیت بپردازد.

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان با اشاره به پتانسیل‌های علمی دانشگاه، افزود: اساتید گروه فیزیک و مهندسی برق می‌توانند از اقداماتی که در صنعت الکترو اپتیک اصفهان در حال رخ دادن است پشتیبانی علمی‌کنند.

نوارچیان اضافه کرد: آیین‌نامه بالاسری دانشگاه را بازنگری و بر اساس منافع دانشگاه و اعضای هیئت‌علمی آن را بازبینی کردیم. از هر طرح پژوهشی دانشگاه یک مبلغ بالاسری بر می‌دارد و تغییر در آن موجب شد تا منافع دانشگاه و هیئت‌علمی بیشتر در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به تصویب آیین‌نامه پسادکتری صنعتی در دانشگاه اصفهان گفت: این آیین‌نامه به طور کلی از طرف وزارتخانه ارسال شده، اما دانشگاه اصفهان زودتر این آیین‌نامه را به تصویب هیئت رییسه رسانده که بر اساس آن کلیه واحدهای پژوهشی دانشگاه می‌توانند در قالب یک طرح پژوهشی، یک پژوهشگر را در قالب طرح پسا دکتری یا پست داک بپذیرند.

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان ادامه داد: برای اجرایی شدن این طرح لازم است که یک طرح پژوهشی با یک صنعت داشته باشیم و پژوهشگر نیز در راستای همان طرح پژوهشی مشغول به کار شود و طی یک دوره یک ساله یک کار پژوهشی با بهترین کیفیت انجام گیرد، چراکه یک نفر استاد میزبان نیز که عضو هیئت‌علمی دانشگاه است با دانشجوی پسادکتری همکاری می‌کند.

نوارچیان اضافه کرد: سال گذشته چهار یا پنج نفر متقاضی پسادکتری داشتیم که در سال جدید بر اساس قرارداد پژوهشی کار خود را آغاز می‌کنند.

وی با تأکید بر اهمیت ارتباط با صنعت در دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: جلسات شورای ارتباط با صنعت به طور مداوم در دانشگاه برگزار می‌شود و هر بار یک مهمان از صنایع برای ارتباط و تعامل بیشتر با صنایع دعوت می‌شود، البته علاوه بر این جلسات گوناگونی نیز با مدیران و صاحبان صنایع استان اصفهان داریم.

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در سال جاری سعی دانشگاه بر اجرایی کردن آیین‌نامه‌های تصویب شده است، اظهار کرد: می‌خواهیم واحدهای پژوهشی که به عنوان بازوهای دفتر ارتباط با صنعت هستند، فعالانه کار کنند.

نوارچیان با بیان اینکه کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها در دستور کار دانشگاه اصفهان است، گفت: در سال جاری می‌خواهیم پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی خود را در راستای رفع مشکلات صنعت و جامعه تعریف کنیم. البته اقداماتی در سال‌های گذشته در این مورد انجام شده و تشویق‌هایی برای اساتیدی که پایان‌نامه‌های دانشجویان خود را در راستای رفع مشکلات صنعت و جامعه می‌برند در نظر گرفته بودیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :