یک متخصص تغذیه با اشاره به اهمیت سلامت مواد غذایی و تأثیر مستقیم آن در زندگی انسان بعنوان تأمین بخشی از لذت روزانه ، انرژی ، ویتامینها و املاح معدنی مورد نیاز ، استفاده بی رویه از سموم و آفات کشاورزی را عامل افزایش بعضی از انواع سرطانها دانست.
کد خبر: ۴۳۳۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵ 31 May 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان،دکتر یحیی پاسدار گفت: خطر آلودگی سیب زمینی ، پیاز یا حتی هندوانه کمتر از خطر آلودگی گوشت نیست که برای توزیع آن مهر تاییدیه سازمان مربوطه را نیاز دارد.

وی اظهار داشت : مطالعات مختلف ارتباط بعضی انواع سرطانها را با افزایش نیترات در مواد غذایی و نیز افزایش باقیمانده سموم کشاوری نشان داده است و از طرفی افزایش مقاومتهای آنتی بیوتیکی بی ارتباط به مصرف بی رویه آنتی بیوتیکها در کشاورزی نیست .

پاسدار با بیان اینکه روزی نیست که شاهد گزارشات مختلف خبرگزاریها در زمینه آلودگی مواد غذایی به : آنتی بیوتیکها ، هورمونها، سموم باقیمانده ، فلزات سنگین و مسمومیتهای مختلف غذایی در گوشه ای از جهان نباشیم ، گفت: امروزه باقیمانده سموم مختلف در محصولات کشاورزی و دامی که بطور مستقیم سلامت انسانها را تهدید می کند موضوع تحقیقاتی مراکز مهم علمی جهان شده است.

وی با بیان اینکه مشکل زمانی شروع می شود که تجمع این مواد شیمیایی در محصولات کشاورزی از آستانه تحمل بدن انسانها فراتر می رود، توسعه شهرنشینی و صنعتی شدن ، افزایش جمعیت و بدنبال آن تقاضای بالای مواد غذایی و نتیجتاً تلاش برای تولید زیاد را دلیل استفاده از مواد شیمیائی ، آفت کشها ، علف کشها و حشره کشها در کشاورزی و نیز استفاده از انواع آنتی بیوتیکها و هورمونها در پرورش دام و طیور دانست.

این متخصص تغذیه در ادامه افزود: با توسعه شهرنشینی و صنتعی شدن امکان تولید مستقیم مواد غذایی برای اکثریت جمعیت دنیا وجودندارد لذا اغلب مواد غذایی مصرفی خود را بصورت آماده تهیه می کنند و از طرفی تنوع محصولات غذایی صنایع تبدیلی روز به روز در حالت توسعه بوده و فرایندهای مختلف برای تبدیل محصولات کشاورزی به محصولات جانبی با زمان ماندگاری بیشتر نیز اعمال می گردد.

پاسدار در پایان کنترل هرچه دقیق تر استفاده از مواد شیمیائی در کشاورزی و دامداری ، نظارت بیشتر وزارت کشاورزی در تهیه و توزیع کودها و سایر مواد کشاورزی در روستاها و مسئولیت پذیری آنها در قبال سلامت تولید محصولات را از جمله گامهای اساسی در افزایش امنیت غذایی دانست.

وی همچنین وضع قوانین انضباطی شدید و جریمه های سنگین برای استفاده کنندگان غیر مجاز و بیش از حد مواد شیمیایی و سموم کشاورزی را از دیگر راههای افزایش امنیت غذایی اعلام کرد و گفت: این امر مستلزم وجود آزمایشگاههای کنترل کیفی محصولات کشاورزی قبل از توزیع و صدور مجوز و شناسنامه برای قابلیت عرضه به مصرف کنندگان می باشد.

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار