شاید جواب این سوال را باید با چشمانی اشک بار داد. وضعیت تاسف‌بار بازار خودرویی کشور که از وقتی یادمان است همین بوده و هست! از پیش‌فروش‌های چند هزارتایی گرفته که یک دقیقه‌ای تمام می‌شوند و از چند ساعت بعد آن حواله‌هایی در فضای مجازی برای مردم عادی دست تکان می‌دهند تا برندهایی که بدون اطلاع شرکت مادر، مجوز نمایندگی آن‌ها را در دست دارند و بعد از فروش چند ده دستگاهی ناپدید می‌شوند! از همه بدتر قیمت‌های کذایی خودروهای خوش کیفیت داخلی که کافی است یک سفر کوتاهی به هر کشوری که دلتان می‌خواهد داشته باشید (به جز سومالی و کره‌شمالی!) تا متوجه شوید چه خودروهای مدرنی را در داخل با چه قیمت‌های درخشانی خریداری می‌کنیم! بازار دست دوم هم که قوانین خاص نانوشته خود را دارد، خودروی کارکرده چند سال پیش فقط به دلیل عدم ورود خودروهای بالای 2500 سی‌سی (ملاک منطقی خودروهای لوکس منظورمان است!) با قیمت‌هایی باورنکردنی به فروش می‌روند و حکم جگوارهای کلاسیک را در بازار انگلستان دارند! کافی است به قیمت لکسوس‌های RX350 مدل 2012 نگاهی بیندازید تا متوجه شوید از چه سخن می‌گویم.
کد خبر: ۴۳۵۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱ 05 June 2017
به گزارش تابناک : به نقل از خودرو بانک اما به اصل موضوع برگردیم. درست تیرماه سال گذشته بود که ایرتویا، تویوتا هایلوکس دو کابین با شاسی‌بلند را با قیمت 169 میلیون تومان پیش‌فروش می‌کرد. اما ورود این خودرو بعد از چند ماه متوقف شد و ایرتویا دیگر اقدامی به واردات این خودرو نکرد. حال همین تویوتا هایلوکس داستان ما در عرض چند ماه با قیمتی بیش از 240 میلیون تومان در بازار فروش می‌رود! یعنی 70 میلیون سود خالص در عرض تنها چند ماه! به یاد ندارم کسب‌و‌کاری که چنین سود کلانی را داشته باشد! و تنها بازندگان این بازار مکاره چهارچرخ ساده، مصرف‌کنندگانی هستند که قصد دارند بعد از تلاش فراوان چندرغاز پس انداز خود را که چند کیلومتر آن طرف‌تر می‌توانستند با آن یک بی‌ام‌و سوار شوند، به هایلوکسی بدهند که دیگر کاملاً از دسترس خارج شده است. البته این قانون تبصره‌هایی هم دارد، مثلاً تویوتا GT86 بخت برگشته را تنها در مدت کوتاهی این شرکت وارد کرد و بعد از مدتی واردات آن را متوقف کرد، که آب هم از آب تکان نخورد و با تمام شایستگی‌ها و کوله‌باری از افتخارات، قیمت آن افزایش نیافت که باید دلیل آن را در عدم شناخت بازار آپشن‌پرست از این خودرو جستجو کنیم. و یا آلفارومئو میتو که واردات آن بدلیل فروش پایین متوقف شد و کسی هم اصلاً خبری از آن ایتالیایی دلربا نمی‌گیرد! اما هیچ تبصره‌ای شامل هایلوکس خوشنام نشد!
هر آنچه باشد یکی از قوانین نانوشته بازار پیچیده خودروی ایران، افزایش قیمت خودروهایی است که دیگر وارد نمی‌شوند و حکم همان جگوار کلاسیک را پیدا می‌کنند، در صورتیکه در خارج از کشور به چنین خودرویی همچون یک بیچاره درمانده نگاه می‌کنند که دیگر شرکت عرضه‌کننده آن را طرد کرده و تمایلی به واردات آن ندارد و حاضر است به هر رقم اندکی از شر آن خلاص شود و بازار نیز به دلیل عدم ادامه عرضه این خودرو که قطعاً در آینده باعث کمتر شدن خدمات و ارایه قطعات می‌شود، به چشم یک محصول تنها و رانده شده نگاه می‌کند و تمایلی به خرید آن ندارد!
به یقین این اتفاق بارها و بارها پیش آمده و عدم واردات یک نوع خودرو به هر دلیلی اعم از تغییر قوانین یا تغییر سیاست‌های شرکت واردکننده، باعث افزایش قیمت ناگهانی و افسار گسیخته این خودرو شده بطوریکه اگر به شخصه می‌دانستم چنین اتفاقی خواهد افتاد، حاضر بودم چهاردیواری بالای سر خود را بفروشم و تا خرخره هایلوکس بخرم که اگر چنین می‌شد در حال حاضر سود این معامله می‌توانست نه تنها چهاردیواری بهتری را برای من فراهم کند، بلکه هم‌اکنون صاحب یک پورشه 911 نیز بودم!




۲۰ میلیون تن زباله در سال نتیجه فرهنگ غلط و نبود مدیریت است

چالش های اقتصاد ایران در سال ۹۶


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار