افزايش بهره وری در منابع آبي در دشت های زیردست سد گاوشان رونق اشتغال در حوزه کشاورزی را به دنبال دارد.
کد خبر: ۴۳۶۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹ 06 June 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کرمانشاه؛ استان كرمانشاه با برخورداري از ۸ درصد منابع آبی و 6 درصد اراضی زراعی و حاصلخيز کشور و اقليم آب و هوايي مناسب از قطب هاي كشاورزي ايران محسوب مي شود. با توجه به اين پتانسيل ها كشاورزي يكي از محورهاي توسعه كرمانشاه محسوب مي شود.

با اين وجود اين پتانسيل ها، به دليل ديم بودن سطح گسترده اي از اراضي استان، محصولات توليدي اين بخش از ۴ درصد كل توليدات تجاوز نمی‌کند. در همين راستا موضوع تأمین منابع 
آبی مطمئن برای توسعه این بخش از جمله برنامه هاي مهمي است که با جديت توسط مديريت ارشد استان طي اين سال هاي در قالب پروژه هاي متعدد و بزرگ سدسازي در مناطق مختلف استان و احداث شبكه هاي آبرساني در پايين دست اين سدها به دنبال تامين منابع آبي مطمئن و پايدار براي توسعه بخش كشاورزي استان بوده است.

 تلاش برای بهره وري بيشتر از منابع آبي سد گاوشانسد مخزنی گاوشان با حجم کلی ۵۵۴ میلیون متر مکعب از مهمترین سازه های آبی غرب کشور محسوب مي شود که بر روی رودخانه گاوه رود در استان کردستان احداث شده است. این سد  به لطف بارش های مناسب، بهار امسال به حجم نرمال رسید وسرریز کرد.

در اين ميان تأمین آب كشاورزي برای دشت های حاصلخيز بیلوار و میاندربند یکی از اهداف تعريف شده براي سد گاوشان است. به ویژه دشت میاندربند يكي از وسيع ترين، بهترین و حاصلخیزترین دشت هاي کشاورزی استان مي باشد که بخش عمده اي از سبزی خوراکی و بخشی از محصولات جالیزی، گندم و ديگر مصولات توليدي استان در این دشت توليد مي شود.بازدید از دشت های زیر دست سد گاوشان و دشت روانسر

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداري كرمانشاه با همراهي مدیران حوزه آب و کشاورزی استان در هفته جاري به منظور بررسی وضعیت شبکه های ایجاد شده يك بازدید میدانی از مناطق و زمین های کشاورزی دشت های بیلوار و میان دربند و دشت روانسر داشت و در اين برنامه كاري کانال های انتقال آب و  سیستم های تحت فشار از نزدیک مورد بررسی قرار گرفت. 

مهندس رضا رحيمي در مورد وضعيت این پروژه مهم حوزه كشاورزي استان اظهار داشت: فازهای واقع در دشت بیلوار (B3 و B4) با مساحتی در حدود ۳۷۰۰ هکتار به بهره برداری کامل رسیده است. همچنین فاز D1 ساختمان و تجهیزات آن با پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی تا اواخر تابستان جاری به بهره برداری می رسد و برای کاشت پائیزه برای بیش از ۷۰۰ هکتار زمین آماده می شود.

اين مدير ارشد اقتصادي استان كرمانشاه افزود: در زمينه بقیه فازها نیز کانال های اصلی توسط آب منطقه ای اجرا گرديده و بخش عمده ای از کانال های فرعی توسط جهاد کشاورزی اجرا شده است.

معاون استاندار كرمانشاه ادامه داد: برای اجرای سیستم های آبیاری در این فازها مقرر شد پیشنهادات ارايه شده در کارگروه آب و کشاورزی استان مطرح شود تا تصمیم گیری لازم برای 
تخصیص آب و تامین منابع برای اجرای سیستم ها اتخاذ شود.

وي تاکید کرد: با  توجه به محدودیت منابع آب و لزوم بهره وری از این منابع توسعه سیستم ها بر پایه آبیاری قطره ای و تیپ  باشد.توسعه کشاورزی مساوي با رونق اشتغال

آمار بالاي بیکاری در استان بي گمان اولين و مهمترين مشکل كرمانشاه محسوب مي شوند. در همين زمينه معاون اقتصادي و توسعه منابع استانداري كرمانشاه با اشاره به نقش اثرگذار حوزه كشاورزي در بهبود وضعيت اقتصادي استان در ادامه عنوان كرد: رونق بخش کشاورزی زیادی می‌تواند به کاهش نرخ بیکاری استان در کوتاه مدت کمک کند.

مهندس رضا رحيمي افزود: توسعه کشاورزی در استان و کشت محصولات با ارزش افزوده بالا، اشتغال خوبی را در پی دارد. و امیدواریم مردم بومی منطقه و استان از این ظرفیت 
خدادادی برای ایجاد اشتغال و تولید بخوبی استفاده کنند.چاه های غیر مجاز باید مسدود شوند

مسدود نمودن چاه های غیر مجاز یکی از جمله سیاست هایی ست که در دوره دولت تدبیر و امید با جدیت دنبال می شود. این سیاست در راستای حفظ منابع ارزشمند آب های زیر زمینی و جلوگیری از وارد آمدن آسیب به دشت هاي استان دنبال می شود.

مهندس رضا رحيمي در اینباره گفت: اجرای سیستم های نوين آبیاری به تنهایی برای توسعه کشاورزی کافی نیست و در کنار آن برنامه مسدود نمودن چاه های غیر مجاز به عنوان يك اولویت از سوي شركت آب منطقه ای  و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و بخشداری ها دنبال مي شود.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار