مدیر محیط زیست قوچان گفت: مهمترین مشکل منطقه حفاظت شده قوچان کمبود نیروی انسانی است.
کد خبر: ۴۴۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳ 07 June 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی رحمان حسین زاده در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در شهرستان قوچان دو منطقه حفاظت شده «دور بادام» و «قره جقه» وجود دارد که 67 هزار از اراضی شهرستان قوچان را شامل می‌شود.

حسین زاده با بیان اینکه هر دو این مناطق حفاظت شده در بخش باجگیران قرار دارند افزود: منطقه حفاظت شده دور بادام با 33 هزار هکتار از شمال به کشور ترکمنستان و از شرق همجوار با پارک ملی تندوره است که از این نظر جزو مناطق غنی با تنوع زیستی بالا محسوب می‌شود.

مدیر محیط زیست قوچان با اشاره به وجود 100 گونه جانوری در این منطقه بیان داشت: از مهمترین گونه‌های جانوری منطقه حفاظت شده دوربادام، قوچ و میش اوریال کل، بز و پلنگ و از پرندگان کبک و پرندگان شکاری و 10 نوع خزنده مختلف را می‌توان نام برد.

وی با اشاره به پوشش گیاهی این منطقه افزود: ارس و کرکرو (افرا) زرشک تلاخو شیرخشت از جمله پوشش گیاهی این منطقه است که از پوشش تراکمی خوبی برخوردار است.

مدیر محیط زیست قوچان تصریح کرد: وجود دو زیستگاه آسلمه آق کمر و دودره و دو رودخانه شمخال و دوربادام که از این منطقه عبور می‌کنند علاوه بر جاذبه‌های گردشگری سبب به وجود آمدن منطقه باارزشی از نظر زیست محیطی شده است.

حسین زاده در ادامه با اشاره به منطقه حفاظت شده «قره جقه» افزود: این منطقه نیز با وسعت 34 هزار هکتار و داشتن کوه های سنجر بیگ، سفید کمر، قشمار چینگه، دره زیلان، دره قره جقه و چندین چشمه محلی علاوه بر تنوع زیستی منطقه دوربادام کبک دری از گونه‌های در حال انقراض و حفاظت شده را نیز داراست.

وی با بیان اینکه مناطق حفاظت شده قوچان 17.2 درصد اراضی شهرستان است که از متوسط استان که 8.2 است بیشتر است افزود: تاکنون 20 مورد پستاندار، 70گونه پرنده و بیش از 500 گونه گیاهی در این مناطق شناسایی شده است.

مدیر محیط زیست قوچان در پایان مهمترین مشکل را کمبود نیروی انسانی در این مناطق دانست و افزود: در حال حاضر مهمترین مشکل کمبود نیروی انسانی در این مناطق است ولی خوشبختانه با همکاری مردم و دوستداران محیط زیست موفقیت‌های خوبی در حفظ محیط زیست و برخورد با شکارچیان غیر مجاز داشته‌ایم اما تامین نیروی انسانی و فرهنگ سازی عمومی در این مناطق باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار