نایب رئیس هیئت ورزش روستایی بازی‌های بومی و محلی خراسان رضوی از برگزاری جشنواره تابستانی ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی خراسان بزرگ خبر داد و گفت: این جشنواره مردادماه جاری در مشهد برگزار می‌شود.
کد خبر: ۴۴۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵ 08 June 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی سمیه رضایی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به برگزاری نخستین دوره مربیگری ورزش‌های بومی و محلی کشور در خراسان رضوی اظهار کرد: تمام افرادی که در گذشته دوره داوری را در خراسان گذرانده‌اند، در این دوره از کلاس‌ها حضور داشتند.

وی به برگزاری جشنواره تابستانی ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی خراسان بزرگ اشاره و اظهار کرد: این جشنواره تابستانی سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی را در بر می‌گیرد و ورزشکاران این سه استان در هفت رشته بازی‌های بومی که ثبت ملی شده در مرداد ماه جاری در مشهد به رقابت می‌پردازند.

رضایی با بیان اینکه بازی‌های بومی و محلی گستردگی بسیاری دارد، عنوان کرد: این ورزش هفت رشته ملی و بیش از 200 رشته بومی در استان خراسان را شامل می‌شود، که این تعداد در استان‌های دیگر متفاوت است.

وی بیان کرد: بازی‌های بومی و محلی ریشه در بنیاد ایرانیان دارد و برخاسته از فرهنگ و فعالیت بدنی همراه بانشاط و حس رقابت بوده و از همه مهم‌تر اینکه این ورزش‌ها دست جمعی بوده و جذابیتی خاص به این ورزش داده است.

رضایی افزود: با این‌ حال احیای ورزش روستایی در اولویت هیئت قرار دارد و برگزاری 50 رشته ورزشی روستایی زیر نظر هیئت و فدراسیون از برنامه‌های اصلی هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان است.

وی اظهار کرد: برگزاری جشنواره ورزش‌های روستایی می‌تواند در احیای دوباره روستاهایی که به فراموشی سپرده‌شده‌اند نقش مؤثری داشته باشد، چراکه علاوه بر برگزاری این بازی‌ها از جمله هفت‌سنگ، الک و دولک و یک قل و دوقل، غذاهای بومی و لباس‌های محلی و سنتی و سرودهای محلی هم در این جشنواره‌ها به نمایش گذاشته می‌شود.

نایب رئیس هیئت ورزش روستایی بازی‌های بومی و محلی خراسان رضوی در ادامه به مشکلات هیئت اشاره و عنوان کرد: متأسفانه به دلیل اوضاع فعلی وزارت ورزش ما از فدراسیون تغذیه مالی نمی‌شویم و با توجه به این منابع محدود رسالتی که ما در احیای ورزش روستاها و بازی‌های محلی را برعهده داریم، جوابگو نیست.

وی عنوان کرد: ما در خراسان رضوی در 28 شهرستان و 75 بخش نماینده و دفتر هیئت داریم که به همت بخشداران و رئیس تربیت‌بدنی‌ها فعال بوده و به‌ صورت فصلی با وضع مالی اندک مسابقاتی را در رده‌های سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ویژه بانوان و آقایان برگزار می‌کنند و بزرگ‌ترین مشکل این هیئت فعال عدم جذب حامی مالی است.

رضایی گفت: برای برگزاری این ورزش‌ها در مدارس و محلات رایزنی‌هایی با آموزش‌وپرورش و شهرداری انجام داده‌ایم و امید است این اقدامات در احیای بازی‌های بومی و محلی نه‌ تنها در روستاها بلکه در محلات مختلف شهر همان‌طور که استقبال خوبی داشته گام برداریم و در درمان گوشه‌نشینی و چاقی و معضلات دیگر که با فعالیت‌های ورزشی و حس شادابی درمان می‌شود، مؤثر باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار