سيد لقمان يادگاري در گفتگو با تابناک:
هنرمند كرمانشاهي عرصه صنايع دستي، ساخت تنبور است كه توانسته با همت بالا و در سايه اقتصاد مقاومتي هنر مورد علاقه اش را به ثمر برساند.
کد خبر: ۴۵۳۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳ 05 July 2017
سيد لقمان يادگاري درگفتگو با خبرنگار تابناک افزود:از همان دوران کودکی سعی داشتم با دستان کوچکم وسیله رسیدن به آرزوهای را خودم بسازم .

وی خاطرنشان کرد: تنبور و نواختن ساز هنر مورد علاقه ام بود که نزد اساتید بسیار برجسته منطقه زیبای دالاهو آن را فرا گرفتم وخوشحالم که توانسته ام تاکنون با تلاش خود و ابتکاری که در هنر مورد علاقه ام داشتم بتوانم در منطقه که زندگی می کنم به عنوان یک سازنده تنبور مورد اطمینان هنرمندان علاقه مند به این موسیقی باشم.
 
یادگاری تصریح کرد: تنبور به عنوان موسیقی رایج منطقه دالاهو شناخته شده است و مردم این دیار علاقه وافری به این هنر دارند و سازندگان تنبور که تبحری بالا در ساخت آن دارند از مشتریانی بسیار زیادی برخوردارند.

به گفته این هنرمند: تنبور دارای سه نوع کاسه ای، ترکه ای و پاشنه ای است که وی به همراه برادر هنرمندش در ساخت نوع کاسه ای آن تبحر بالایی داشته و برای آنها یک هفته الی 10 روز طول می کشد که بتوانند این ساز محلی دارای دسته ای بلند و کاسه ای را خلق کنند.
 
وی ابراز داشت: آن زمانی که تنه درخت به صورت ذهنی و به شکل کاسه ای برای ساخت تنبور برش داده می شود اوج کار ماست که قرار است با وسیله ای به نام "کَنه" داخل چوب را 
برای نقش و نگاری زیبا خارج کنیم و نوع ترکه ای تنبور نیز به این شکل ساخته می شود که چوب ها لایه لایه برش داده می شود و بر روی قابی برای چسباندن آماده خواهد شد.
 
به گفته یادگاری، درخت توت بهترین نوع چوب برای ساختن تنبور را با کیفیت بالا دارد، چراکه از لحاظ صدا دهی و خشک شدن زودهنگام برای تنبورسازان در اولویت قرار دارد. 


وی اظهار داشت: با اشاره به الگوگیری از انواع ساخت تنبورهای چوبی هنرمندان قدیمی از ساز محلی در هنر خود ،سعی داریم از این طریق بتوانیم در ساخت تنبور تنوع  را برای جذب بیشتر مشتریان به کار بگیریم وبیشترین مشتریان تنبور مردمان منطقه دالاهو و استان کرمانشاه هستند و این محصول در این دیارعلاقه مندان بسیاری دارد.


این هنرمند سازنده تنبور با بیان اینکه می تواند از طریق دریافت تسهیلات علاوه بر گسترش کارگاه خود شاگردان زیادی را در این هنر زیبا تربیت کند، افزود: خرید چوب هزینه بالایی دارد 
و برای داشتن آن به یک پشتوانه مالی در طول سال نیازمندیم. 
 
یادگاری با اشاره به عرضه محصول تنبور در نمایشگاهی که به همت بسیج سازندگی استان برگزار شد، بیان داشت: نمایش آثار هنری می تواند در افزایش انگیزه هنری هنرمندان مؤثر باشد.

 گفتنی است، امروزه تنبور در سراسر ایران رواج دارد اما کانون اصلی این ساز استان‌ های کرمانشاه و کردستان و نواحی شمالی لرستان است که در این مناطق با نام‌های تَمیُرَه، تَمیرَه، تموره و تمور شناخته می‌شود.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار