اکنون دانشگاه علوم پزشکی ایران با چراغ سبز مسئولان وزارت بهداشت در حال بنا نهادن رسم جدیدی است که شاید به زودی در سایر دانشگاه های علوم پزشکی به ویژه دانشگاه های مطرح کشور نیز تکرار شود؛ شرایطی که دیگر دلایل محدود و خاص انتقال یا میهمانی را رعایت نخواهد کرد و با اخذ مبالغ چند ده میلیون تومانی از متقاضیان، جذابیت های فراوانی برای جذب متقاضی ایجاد می کند و متقاضیان مستحق را نیز قربانی خواهد کرد.
کد خبر: ۴۵۸۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳ 13 July 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی ایران در یکی از آخرین تصمیم های اتخاذی خود و در رابطه با شرایط انتقالی و میهمانی دستیاران مقاطع تخصصی ابلاغیه ای صادر کرد که اگرچه غیرقانونی نیست، اما شائبه های فراوانی دارد و به نگرانی های فراوانی دامن زده است؛ ابلاغیه ای که گویا آغازی بر درآمدزایی از طریق قانونی است که جز موارد محدود و ضروری ضرورتی به اجرا ندارد.

در ابلاغیه جدید دانشگاه علوم پزشکی ایران در رابطه با شرایط جدید انتقالی و میهمانی دانشجو از سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور به این دانشگاه، آمده است که از این پس به دانشگاه اجازه داده می شود، از دستیاران مقاطع تخصصی خود که در این دانشگاه میهمان می گرددند ماهانه مبلغ 2 میلیون تومان دریافت شود.

در این ابلاغیه همچنین در رابطه با دانشجویانی که متقاضی انتقال به این دانشگاه هستند، آمده است: به دانشگاه اجازه داده می شود از دستیاران تخصصی که به منظور تکمیل دوره تحصیلی به این دانشگاه منتقل می شوند، برای دوره های جراحی سالانه 40 میلیون تومان و برای دوره های غیر جراحی سالانه 30 میلیون تومان اخذ شود.

اگرچه آنچه در این ابلاغیه جدید به آن اشاره شده، روندی قانونی را طی کرده و به تأیید رسمی هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی ایران رسیده است، اما تأمل در حاشیه های این ابلاغیه شائبه هایی را مبنی بر شکل گیری برخی بی عدالتی ها در این زمینه ایجاد می کند؛ شائبه هایی که صد البته قوانین بالادستی هم اجازه بروز و ظهور آنها را داده است.

نیک می دانیم که شرایط میهمانی و انتقالی از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر تحت شرایط خاص و تنها برای تعداد  محدودی از داوطلبان قابل اجرا است؛ داوطلبانی که بر اساس شرایط زندگی به این امکان ها نیاز دارند و در صورت عدم تحقق آن در زندگی شخصی با چالش رو به رو می شوند.

برای مثال دانشجوی دختری را تصور کنید که همسر و فرزندش در شهر تهران زندگی می کنند و او اکنون در یکی از استان های دیگر کشور مشغول به تحصیل است. در این شرایط منطقی است که با رعایت شرایط لازم این دانشجو برای رعایت حال خانواده اش به شهر محل زندگی و کار همسر منتقل شود و در این فرایند اخذ وجه نیز نه ضرورت دارد و نه منطقی است.

جدا از این مثال، دانشجویی را تصور کنید که احتمالا برای مشکل درمانی یا پزشکی که خود یا خانواده اش با آن درگیر هستند باید در شهر دیگری باشد و لذا ناچار است برای تحقق این مسئله به دنبال اخذ موافقت دانشگاه مبدأ برای انتقال یا میهمانی است.

در چنین شرایطی اخذ وجه مالی از داوطلبانی که به امکان انتقال یا میهمانی نیاز مبرم دارند، چندان منطقی نیست. به ویژه اینکه می دانیم تا سال گذشته نیز برای موضوع انتقال یا میهمانی دستیاران پزشکی در هیچکدام از دانشگاه های کشور، از داوطلبان وجهی دریافت نمی شد.

اکنون دانشگاه علوم پزشکی ایران با چراغ سبز مسئولان وزارت بهداشت در حال بنا نهادن رسم جدیدی است که شاید به زودی در سایر دانشگاه های علوم پزشکی به ویژه دانشگاه های مطرح کشور نیز تکرار شود؛ شرایطی که دیگر دلایل محدود و خاص انتقال یا میهمانی را رعایت نخواهد کرد و با اخذ مبالغ چند ده میلیون تومانی از متقاضیان، جذابیت های فراوانی برای جذب متقاضی ایجاد می کند و متقاضیان مستحق را نیز قربانی خواهد کرد.

چند ده میلیون پول بدهید، در دانشگاه علوم پزشکی ایران مدرک بگیرید!

به گزارش «تابناک»، در چنین شرایطی آن دانشجوی نیازمندی که برای مشکلات خاص خود مجبور به امر انتقال یا میهمانی بود و تا سال 95 از پرداخت هرگونه مبلغی معاف بود، ناچار است فارغ از شرایط مالی به پرداخت شهریه بپردازد و چه بسا به دلیل مشکلات مالی از این امکان بی بهره بماند.

از آن سو چه بسا دانشجویانی که اصلاً شرایط خاص  انتقال یا میهمانی را ندارند ولی تمکن مالی پرداخت هزینه های اعلام شده برای انتقالی را دارند، تشویق شوند تا از این امکان برای برهم زدن عدالت فضایی آموزشی که بر اساس آزمون سراسری برای آنها رقم خورده بهره ببرند و در دانشگاه های معتبر کشور ادامه تحصیل دهند.

جدا از دانشگاه علوم پزشکی ایران، بررسی ها از کارشناسان آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این باره حاوی اطلاعاتی است که شائبه های مطرح شده را تقویت می کند.

یکی از کارشناسان بخش آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به خبرنگار «تابناک»، در رابطه با جزئیات انتقال و میهمانی دستیاران تخصص های پزشکی گفت: این درست است که انتقال و میهمانی شرایط خاصی دارد، اما همه این شرایط منوط به معبر کمیسیون مربوطه در دانشگاه است و این کمیسیون می تواند بر اساس سلیقه با انتقال یا میهمانی دستیاری که حائز شرایط لازم است مخالفت و با دستیاری که شرایط لازم را ندارد، موافقت کند.

این کارشناس آموزش شهید بهشتی افزود: از سال 95 وزارت بهداشت اجازه دریافت شهریه از دستیاران انتقالی و میهمان را صادر کرد و ما نیز همانند دانشگاه علوم پزشکی ایران این شرایط را اعمال خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار «تابناک»، که پرسید آیا این امکان برای شما هزینه دارد که می خواهید آن را از متقاضی دریافت کنید، ادامه داد: هزینه ای برای ما ندارد اما وقتی وزارت بهداشت چنین امکانی را ایجاد کرده است، مطمئناً کسی از پول بدش نمی آید و از این فرصت استفاده می کند.

بر اساس آنچه رفت فرایندی که به ظاهر قانونی است و ایرادی بر آن وارد نیست، در صورت بی توجهی مسئولان مربوطه به یک پدیده ناعادلانه آشکار بدل خواهد شد و ضمن تضییع حق متقاضیان محق انتقالی و میهمانی دستیاری دانشگاه ها، افراد متمکن را برای استفاده از این فرصت علی رغم نداشتن صلاحیت، ترغیب خواهد گرفت.

از آنسو کمیسیون های پذیرش متقاضیان انتقالی و میهمانی نیز با توجه به امکان جدید کسب درآمد که در قانون جدید به آن اشاره شده، ترغیب خواهند شد تا صرف نظر از شایستگی و صلاحیت ها به جذب حداکثری بپردازند و به این مسئله نگاه درآمدی هم داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار