روزنامه 19 دی قم در شماره روز یکشنبه 22 مردادماه مطلبی با عنوان «آتش استیصال بر جان پیمانکاران شهرداری قم »را به قلم زینب آخوندی منتشر کرد.
کد خبر: ۴۷۷۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳ 13 August 2017
به گزارش تابناک قم، در این مطلب می خوانیم: ساعت 9 و 45 دقیقه صبح شنبه اوضاع در حوالی میدان معصومیه عادی به نظر می‌ رسید. مردم در ابتدای یک روز گرم تابستانی در حال رفتن به سوی محل کار و بازار بودند که ناگهان صدای فریادی از مقابل ساختمان شهرداری منطقه دو، نظر همه را جلب کرد. 

مرد 53 ساله با چهره تکیده و ظاهری شبیه به یک کارگر معمولی بعد از اینکه به تمام بدنش بنزین ریخته بود و با جرقه فندکی شعله ‌ور شد... صدای ضجه دلخراشی انگار در گوش تمام اهالی شاه ابراهیم پیچید... همه دویدند ... یکی دنبال بطری آب و یکی دنبال کپسول آتش‌ نشانی... شعله آتش مانند مار زخمی از هر طرف بدن به اعضای دیگر سرک می‌ کشید و صدای ضجه قطع نمی ‌شد... دو ساعت بعد، وقتی مشخص شد که موضوع پنهان کردنی نیست، کانال‌ های تلگرامی تیتر زدند: پیمانکار شهرداری منطقه دو، خودش را به آتش کشید... 

درحالی ش.ع، پیمانکار شهرداری منطقه دو با 90 درصد سوختگی برای درمان به اصفهان منتقل شد که تقریبا هیچ یک از دوستانش امیدی به زنده ماندنش ندارند و با ناامیدی از استیصالی که گریبان آنها را هم گرفته حرف می‌ زنند. 

مهدی سیمرغ، مدیرعامل شرکت گنجینه سازان سیمرغ است که گلایه‌ هایی مشابه با ش.ع دارد. او پیمانکار خدمات شهری است و می ‌گوید که از سال 93 مطالباتش از شهرداری قم پرداخت نشده است. 

سیمرغ گلایه ‌اش از شهردار قم است که در سخنرانی پیش از خطبه ‌های نماز جمعه از پرداخت شدن طلب پیمانکاران و بروز شدن بدهی ‌های شهرداری سخن می‌گوید اما در واقع اتفاق دگیری در مراودات مالی شهرداری قم برقرار است. 

«طلب‌ هایم از شهرداری روی زمین مانده... پول بیمه‌ ام پرداخت نشده... حساب ‌های بانکی‌ ام بسته است... ماشین آلاتم متوقف شده ... حکم ارزش افزوده آمده و معادلش جریمه هم اضافه شده است... شهرداری پولمان را نمی ‌دهد، با اینهمه گرفتاری خودسوزی عجیب است؟ »

وی بیش از یک میلیارد تومان از شهرداری قم طلب دارد و کسانی می ‌شناسد که هفت میلیارد تومان و بیشتر طلب دارند. پیمانکارانی که تعدادشان کم نیست و مبالغ طلبشان هم قابل توجه است. 

«هزار و یک جور هزینه داریم. مالیات مستقیم، مالیات ارزش افزوده، حق بیمه کارگران و ... را باید بپردازند اما این کار را نمی‌ کنند. وقتی هم برای وصول طلب مراجعه می ‌کنیم، می‌ گویند آخر سال که زمان تخفیف عوارض برای دهه فجر است بیا و مطالباتت رو تهاتر کن. باید وقتی شهروندان برای پرداخت عوارض مراجعه می‌ کنند جلوی در بایستیم و کاسه گدایی دست بگیریم تا با واسطه ‌گری پول به دستمان بیاید. 30 درصد شهرداری تخفیف می‌دهد و 10 درصد هم ما باید تخفیف بدهیم و دیگر چیزی برایمان نمی‌ ماند. خیلی وقت‌ ها چک‌ هایشان نقد نمی ‌شود و طرف حساب هم انبوه‌ سازی است که خوب بلد است چطور ما را سرگردان کند و خلاصه هر طرفش یک مصیبت است... »

این پیمانکار شهرداری قم می‌ گوید مطالباتش از شهرداری را سال 94 به صورت رسمی اعلام کرده و از طریق شورای شهر هم پیگیری انجام داده اما هنوز نتوانسته کاری از پیش ببرد.

علی تقوی یکی دیگر از پیمانکاران طلبکار شهرداری قم است. او می ‌گوید مطالباتش در سال‌های 94 و 95 روی زمین مانده است. یکی از بزرگترین مشکلاتش پرداخت نشدن حق بیمه از سوی شهرداری است که موجب شده برای مستندسازی مخارج به دردسر بیفتد. جریمه بیمه یک طرف و جریمه مالیات بر ارزش افزوده طرف دیگر. او فقط سال 93، 94 میلیون تومان برای نپرداختن به موقع مالیات بر ارزش افزوده جریمه شده است. مبلغ مالیات بر ارزش افزوده سال 94 هم 250 میلیون تومان است که آن هم مشمول جریمه خواهد شد. 

تقوی می‌ گوید: از همه بدتر اینکه به خاطر پرداخت نشدن مطالباتمان از شهرداری نمی ‌توانیم مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنیم و جریمه می ‌شویم؛ آن وقت قسمتی از همین جریمه دوباره به جیب شهرداری می ‌رود. پول بیمه را به موقع به ما نمی ‌دهند و نمی ‌توانیم حق بیمه را سرِ وقت واریز کنیم. آن وقت می‌ گویند به ازای هر کارگری که حق بیمه‌ اش پرداخت نشده باشد، یک میلیون تومان جریمه می ‌شوید... 

«آبروی همه پیمانکاران در قم رفته است. همه پیمانکاران قدیمی به شهرهای دیگر رفته اند و ما که مانده ‌ایم بخاطر طلب ‌های قدیمی مانده ‌ایم. حتی برایمان حق اعتراض قائل نیستند... »

مهدی دارابی یکی دیگر از پیمانکاران طلب‌کار از شهرداری قم است. او می‌ گوید بدون هیچ دلیلی با او ختم پیمان کرده ‌اند تنها به این دلیل که نسبت به تاخیر پرداخت حق و حقوقش اعتراض کرده است. « تا برج 9 با شهرداری قم قرارداد دارم اما به این دلیل که می ‌خواستم طلبم را از شهرداری بگیرم، از طریق ماده 48 من را خلع پیمان کردم... وقتی هم میگویم دلیل این خلع پیمان چیست میگویند فکر کن از قیافه ‌ات خوشمان نمی‌ آید!...»

او 500 میلیون تومان از شهرداری قم طلبکار است و بدهی‌ های بسیاری به دلیل جریمه مالیات و بیمه دارد که نتوانسته آنها را پرداخت کند.

محمد حسین پزشکیان هم یکی از پیمانکاران سال ‌های گذشته شهرداری قم است که می ‌گوید سال 94 دیگر قراردادش را با شهرداری قم به پایان رسانده و دو میلیارد تومان هم هنوز طلبکار است. 

او می ‌گوید: هر چند کارگران مطالباتشان را گرفته اند اما بیمه های کارگران را نصفه و نیمه واریز کرده‌ اند درحالیکه بند صریح در دفترچه پیمان داریم که کارفرما موظف است مبلغ از پیمانکاران کسر و راسا به حساب تامین اجتماعی واریز کند. در اسناد این مبالغ از ما کسر شده اما به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است. در زمینه دارایی و مالیات هم همین برخورد شده و از سال 92 فیشی به ما ارائه نداده ‌اند. 

«فکر می ‌کنید پیمانکار چقدر توان دارد؟ پیمانکار یک بنگاه اقتصادی است که حدی از توان دارد. وقتی از ما 20 خودرو می‌ خواهند یعنی دو میلیارد تومان هزینه است. کلی هزینه وجود دارد برای پیمانکار که وقتی شهرداری حمایت نمی‌ کند موجب به زمین زدن پیمانکاران می ‌شود. در تمام شهرهای ایران پیمانکاران وجه را خوب نمی‌گیرند اما قم در این موضوع بدترین شهر است. »

پزشکیان می ‌گوید در حال حاضر در تبریز، رشت، شیراز، کرج و بوشهر در حال فعالیت است و هیچ گاه دیگر پایم را به قم نمی‌ گذارد... 

عبادالله بهلولی هم یکی دیگر از این پیمانکاران طلبکار است. او می‌گوید شهرداری قم گویا دیگر به پیمانکار نیازی ندارد و بیشتر به دنبال اسپانسر مالی است و همین موجب شده رفتار این روزهای شهرداری قم با پیمانکاران همه را فراری دهد. 

«چند سال است که از شهرداری قم طلبکار هستم. نه راه پس دارم و نه راه پیش. انگار در یک باتلاق گیر افتاده‌ ام که هر چه بیشتر حرکت می‌ کنم، بیشتر فرو می روم... » بهلولی هم از جمله کسانی است که شهرداری قم مطالباتش را با عوارض ساختمانی تهاتر کرده و می‌ گوید جیبش پر است از چک‌ های بی محل انبوه سازان .... 
رضا رحیمی شهردار منطقه در پاسخ به پرسشی درباره این اتفاق می‌ گوید بدهی‌ های پیمانکاری که روز شنبه اقدام به خودسوزی کرده مربوط به گذشته بوده و بر اساس شرایط عمومی پیمان جریمه هم شده است. به ادعای وی این پیمانکار به صورت رسمی هم درخواستی برای دریافت مطالبات ارائه نداده است. 

وی در توضیح اتفاقات روز شنبه مقابل ساختمان شهرداری منطقه دو می ‌گوید روند پرداخت به پیمانکاران در دستور کار شهرداری قم قرار دارد و امیدواریم با برنامه‌ ریزی ‌هایی که صورت گرفته به مرور زمان به سامان برسد. 

حسن بختیاری، نائب رئیس شورای چهارم اما عدم تکریم ارباب رجوع در شهرداری قم را یک انتقاد بزرگ از این سازمان می ‌داند. چه این ارباب رجوع پیمانکار باشد و چه مردم... 

وی معتقد است مواجهه حضوری و فقدان سیستم‌ های ارائه خدمت و کنترل و نظارت موجب افزایش تعداد مراجعه ‌کننده ‌ها شده و رابطه سالاری را به جای ضابطه سالاری حاکم می‌ کند که نتیجه این کار تضییع حقوق برخی از مراجعه‌ کنندگان به شهرداری قم است. 

نائب رئیس شورای شهر قم با تاکید بر اینکه در میان کارمندان و مدیران میانی شهرداری تعداد معدودی وجود دارند که موجب ایجاد نارضایتی مردم و پیمانکاران از عملکرد شهرداری قم شده‌ اند افزود: باید تکریم ارباب رجوع به عنوان رکن اصلی ارتباط مردم و شهرداری در دستور کار قرار گرفته و سیستم های ارائه خدمات از وضعیت سنتی به وضعیت الکترونیک تغییر کند تا بخشی از این مشکلات برطرف شود. 

با همه پیمانکاران مستاصل شهرداری قم که صحبت می‌ کنی، صحبت از سیاست‌های مالی شهرداری است که همه را کلافه کرده. سخت ‌گیری‌ هایی که موجب شده یک مرد 53 ساله خودش را جلوی چشم همه مردم بسوزاند... مردی که حالا در بیمارستانی در اصفهان سخت ‌ترین ساعت‌ ها را می‌ گذارند و معلوم نیست طلوع فردا را ببیند... 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار