دیده نشدن پرندگان و شنیده نشدن صدای آنها شاید کوچکترین مشکل زندگی در کلانشهری مانند تهران باشد. در همین حال، به نظر می رسد وجود یک باغ پرندگان در پایتخت که شهروندان هراز چندگاهی برای تمدد اعصاب و شنیدن صدای زیبای پرندگان به آنجا پناه ببرند ضروری است.
کد خبر: ۴۸۶۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲ 29 August 2017
به گزارش تابناک : آلودگی های صوتی شهر تهران که عمدتا ناشی از افزایش ساخت و سازها و تردد پرشمار خودروها است، باعث شده تا شهروندان دیگر صدای پرندگان را نشوند. دیده نشدن پرندگان و شنیده نشدن صدای آنها شاید کوچکترین مشکل زندگی در کلانشهری مانند تهران باشد. در همین حال، به نظر می رسد وجود یک باغ پرندگان در پایتخت که شهروندان هراز چندگاهی برای تمدد اعصاب و شنیدن صدای زیبای پرندگان به آنجا پناه ببرند ضروری است. همین نقیصه باعث شد تا در سال های اخیر شهرداری تهران به فکر احداث یک باغ پرندگان در دو فاز بیفتند که مکان مناسب برای این پروژه نیز منطقه لویزان تهران انتخاب شده است. در حال حاضر باغ پرندگان تهران در شمال‌شرق تهران در دل جنگل لویزان واقع شده و فاز اول که هم اکنون به بهره‌برداری رسیده است به نام «دشتچر» نام گذاری شده است.حالا اما بر اساس آنچه مه مسئولان می گویند ظاهرا هم فاز اول و هم احداث فاز دوم با مشکلات خاصی روبه رو است. 

مشکلات فاز اول 
در این خصوص رییس اداره محیط زیست شهر تهران معتقد است  لازم است که قبل از آغاز به کار فاز دوم باغ پرندگان مشکلات فاز اول رفع شود.
محمدحسین بازگیر می گوید متولی اصلی باغ پرندگان شهرداری است و فاز اول باغ پرندگان مشکلاتی داشت که گزارش آن را به‌صورت مکتوب به شهرداری منطقه ۴ فرستاده‌ایم و پیگیر هستیم که رفع شود.
وی در تشریح مشکلات و تخلفات مربوط به فاز اول گفت:  پرونده‌ای حقوقی از پیمانکار فاز اول باغ پرندگان و تخلفاتی که انجام شده است توسط مراجع قضایی درحال رسیدگی است بنابراین ابتدا باید این موضوع حل شود. گزارشاتی از فاز اول باغ پرندگان مبنی بر تلف شدن تعدادی از پرندگان شکاری داشتیم. از این رو لازم است که وضعیت گونه‌های پرنده و ورود و خروج آن‌ها به باغ پرندگان مشخص و اصلاح تصفیه‌خانه فاضلاب در این مرکز انجام شود.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه منتظر هستیم تا مشکلات فاز اول باغ پرندگان رفع شود، توضیح داد: مجوزهایی را برای افتتاح فاز دوم از اداره محیط زیست درخواست کرده‌اند که درصورت رفع مشکلات فاز اول به درخواست آن‌ها پاسخ خواهیم داد.
رییس اداره محیط زیست شهر تهران گفت: در شهر تهران حدود ۱۲ مرکز نگهداری از حیات‌وحش داریم. برخی از این مراکز مشکلات زیست محیطی داشتند که اخطاریه‌های لازم برای آن‌ها صادر شده است و بیشتر آن‌ها رفع مشکل کرده‌اند ولی مرکز نگهداری قوچ و میش چیتگر با وجود اخطاریه‌های صادر شده هنوز مشکل را برطرف نکرده است. چنانچه شهرداری اخطاریه‌های زیست محیطی را جدی نگیرد به‌عنوان یک مرکز متخلف با مرکز نگهداری قوچ و میش چیتگر برخورد خواهیم کرد.

معضلی به نام قاچاق پرندگان 
در همین حال،  نقی میرزاکریمی -فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران-  معتقد است افتتاح فاز دوم آن می‌تواند معضل جدیدی در زمینه قاچاق پرندگان ایجاد کند، ضمن آنکه فاز دوم هنوز  مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را ندارد و ما منتظر هستیم که سازمان وضعیت مجوز این مرکز را روشن کند.
وی با تاکید بر اینکه فاز اول باغ پرندگان موافقت اولیه را دارد، افزود: در حال حاضر منتظر هستیم  تا سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کند که آیا این مرکز مجوز اصلی را دارد یا خیر.





منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار