روزنامه 19 دی قم در شماره روز یکشنبه 12 شهریور ماه مطلبی با عنوان«هفته دولت و خطر امیدهای واهی» را به قلم زینب آخوندی منتشر کرد.
کد خبر: ۴۸۸۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸ 03 September 2017
به گزارش تابناک قم، در این مطلب می خوانیم: هفته دولت تمام شد و مدیران استان قم هم مانند تمام کشور از این فرصت برای بازگویی تلاش ‌های سال ‌های مدیریت خود و بیان دستاوردهای دولت استفاده کردند.

هر چند استفاده از این فرصت برای بیان عملکرد مثبت ارگان‌ های دولتی و بیان آمار و ارقام مثبت در این زمینه فرصتی است که برای ایجاد امیدواری در میان مردم باید از آن استفاده کرد اما نباید بگذاریم این آمارهای مثبت از ما راهزنی کرده و مدیران و کارشناسان و مردم را به اشتباه و امیدهای واهی بیفکند.

در هفته گذشته و در جریان افتتاح پروژه‌ های عمرانی جهاد کشاورزی در استان قم٬ رئیس این سازمان آمار جالبی داد که در جلسه شورای اداری توسط استاندار محترم هم تاکید شد. آمار صرفه ‌جویی 180 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی آن هم در دو سال اخیر.

هر کسی مختصر آشنایی با مسائل مرتبط با آب داشته باشد٬ می ‌داند 140 میلیون متر مکعب عدد کوچکی نیست و تقریبا ظرفیت یک سد را تشکیل می‌دهد. آن هم در استانی که سالانه تخلیه منابع آبی زیرزمینی بیش از 800 میلیون متر مکعب است و حجم حقابه‌ های زیست محیطی در نظر گرفته شده که هیچ گاه محقق نشده٬ 154 میلیون متر مکعب.

سوال اینجاست که ادعای صرفه ‌جویی 184 میلیون متر مکعبی در دو سال اخیر دقیقا به چه معناست؟ اگر به راستی صرفه جویی صورت گرفته چرا هیچ یک از هیدروگراف‌ های ارائه شده از سوی وزارت نیرو این صرفه جویی را نشان نمی ‌دهد و چرا افت 90 سانتی هر ساله سطح آب زیرزمینی در دشت‌های استان قم به جای خود باقی مانده است؟ استاندار محترم و مجموعه جهاد کشاورزی استان خوب است توضیح دهند این صرفه جویی چرا اثری بر نمودارهای ناامید کننده برداشت آب در دشت‌ های قم و رقم 400 میلیون متر مکعب بیلان منفی برداشت نگذاشته است؟

به نظر می ‌رسد بیان دقیق ‌تر این آمار حکایت از افزایش راندمان انتقال آب در بخش کشاورزی با به کارگیری آبگیری تحت فشار و قطره ‌ای باشد که البته عملکرد مثبتی است و باید به همین میزان از متولیان تشکر کرد اما این موضوع به هیچ وجه به معنی کاهش برداشت از سفره ‌های زیرزمینی یا کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی نیست. اگر این آمارها و اعداد را به جای خود بکارگیری نکنیم٬ شاید از بحران‌ های پیش ‌روی استان غافل شده و در برنامه‌ ریزی ها و اولویت‌ گذاری ‌ها دچار غفلت شویم.

واقعیت این است که چالش‌ های متعدد استان در حوزه آب از جمله کاهش سطح آب ‌های زیرزمینی٬ نشست زمین٬ حرکت آبهای فراشور به سوی دشت ‌های قم و گسترش کانون‌ های القای ریزگرد٬ بیلان منفی برداشت همچنان طبق آمارها و نمودارها برقرار است و با وجود میلیون‌ ها متر مکعب انتقال آب بین حوضه ‌ای٬ هنوز نیاز به تدبیر در مدیریت مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی داریم. کاری که به نظر می ‌رسد هر چند با افزایش بازده انتقال آب برای کشاورزان قم پیگیری می‌ شود اما از طرفی با توسعه اراضی تحت کشت حتی در برخی محصولات آب ‌بر و با توسعه فعالیت ‌هایی مانند آبزی ‌پروری آن هم در استانی که سالانه سه متر تبخیر دارد٬ به شدت مورد سوال است...

توقع از استاندار محترم قم این است که از زیرمجموعه خود در وزارت نیرو بخواهد آمارها و نمودارهای مرتبط با حجم برداشت از آب‌ های زیرزمینی در دو سال اخیر را در دسترس عموم قرار داده و معنای این صرفه جویی 180 میلیون متر مکعبی را برای مردم و کارشناسان شفاف کند تا بهتر بدانیم در سال ‌های آینده باید با موضوع آب که نخستین بحران استان قم است٬ چگونه برخورد کنیم؟
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار