رئیس سازمان نوسازی وزارت آموزش و پرورش کشور:
رئیس سازمان نوسازی وزارت آموزش و پرورش کشور گفت: قم در خصوص فضاهای آموزشی جزو 6 استان آخر کشور است و نگرانی سه شیفت شدن مدارس در این شهر به شدت وجود دارد.
کد خبر: ۴۸۹۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۹ 06 September 2017
به گزارش تابناک قم، محمدتقی نظرپور در جلسه مدیرکل احداث و نوسازی مدارس با خیرین مدرسه ساز که در سالن کنفرانس خانه معلم قم برگزار شد، با اشاره به کمک ارزنده خیرین در حوزه ساخت مدارس در سطح کشور، اظهار کرد: سرانه فضاهای آموزشی 12 استان کشور از سرانه فضاهای آموزشی کشور کمتر است که متاسفانه یکی از این استان‌ها استان قم است که نیازمند یک تلاش و جهاد همگانی برای افزایش سرانه فضاهای آموزشی در این استان هستیم.

وی با بیان اینکه چند سالی است که دولت 50 درصد سهم خود برای ساخت فضاهای آموزشی را پرداخت نمی‌کند، عنوان کرد: طی این قرارداد که دولت با مجمع خیرین مدرسه ساز بسته است بنا شد در حوزه ساخت مدارس 50 درصد بودجه مورد نیاز توسط دولت و 50 درصد دیگر توسط خیرین تامین شود ولی با توجه به اینکه متاسفانه بودجه دولت برای تامین 50 درصد سهم خود کافی نیست تصمیم شد که خیرین پروژه‌های نیمه کاره دولت را به اتمام برسانند و به نام خود ثبت کنند.

رئیس سازمان نوسازی وزارت آموزش و پرورش کشور افزود: در حوزه ساخت مدارس در سطح کشور بودجه‌ای که توسط خیرین تامین می‌شود 888 میلیارد تومان است درحالی که بودجه‌ای که از طرف دولت تامین می‌شود 170 میلیارد تومان بیشتر نیست و طی رایزنی‌هایی که انجام شد در نهایت توانستیم 40 میلیارد تومان به ردیف 170 میلیارد تومانی دولت اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه این جلسات می‌تواند در تهران و با حضور نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی برگزار شود، مطرح کرد: برطرف کردن مشکل کمبود فضاهای آموزشی استان قم نیازمند همکاری مجمع خیرین مدرسه ساز استان قم، آموزش و پرورش استان قم و وزارت آموزش و پرورش است و اگر این مشکلات با نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی مطرح شود قطعا می‌توانند در راستای تامین بودجه احداث مدارس به آموزش و پرورش استان قم کمک کنند.

نظرپور با اشاره به اینکه در مسکن مهر نیازمند 25 هزار کلاس درس در سطح کشور هستیم، خاطرنشان کرد: قانون احداث فضای آموزشی در مسکن مهر وجود دارد ولی متاسفانه پیمانکارها برای اینکه از این قانون منع شوند به جای اینکه در یک مجموعه 200 واحد بسازند 199 واحد می‌سازند.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش توان ساخت این فضاهای آموزشی در مسکن مهر را ندارد و خود ساکنین مسکن مهر نیز توانایی ثبت نام فرزندان خود در مدارس دیگر و تامین هزینه سرویس آن‌ها را ندارند.

رئیس سازمان نوسازی وزارت آموزش و پرورش کشور با بیان اینکه اگر بتوانیم کلاس‌های درس را به صورت فضای باز و بدون دیوار بسازیم می‌توان پس از اتمام شیفت دانش آموزان از محل‌های آموزشی استفاده‌های دیگر کرد، تصریح کرد: همچنین اگر بتوانیم در فضای بام مدارس نیز از نیروگاه‌های برق خورشیدی استفاده کنیم می‌توان علاوه بر تامین برق خود مدرسه مازاد آن را نیز بفروشیم و با درآمد حاصل از آن هزینه‌های جاری مدارس را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه شهر قم بیشترین جمعیت دانش آموزی در سطح کشور را دارد، اظهار کرد: با توجه به وجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) و حوزه علمیه در شهر قم این شهر بسیار مهاجر پذیر است ولی متاسفانه این شهر در وجود فضاهای آموزشی جزو 6 استان آخر کشور است و نگرانی سه شیفت شدن مدارس در این شهر به شدت وجود دارد.

نظرپور یادآور شد: آموزش و پرورش درحال یک تحول عظیم است ولی متاسفانه مکان‌های آموزشی که اکنون درحال ساخت هستند در آینده جوابگوی این تحول نیستند و وظیفه ما در آموزش و پرورش ساخت مدارسی با بهترین کیفیت و بادوام است.

وی با اشاره به اینکه 25 پروژه نیمه کاره در استان قم وجود دارد که با تلاش خیرین باید در اولویت قرار بگیرند، عنوان کرد: در سطح کشور تعداد کمی مدرسه ماندگار وجود دارد و سایر مدارسی که ساخته می‌شود متاسفانه با مصالح بی‌کیفیت بوده و در برخی موارد نیز اهتمام لازم در حفظ و نگهداری آن‌ها وجود ندارد و اگر علاوه بر احداث مدارس بتوانیم مدارس ساخته شده را نیز ترمیم کنیم عمر مفید مدارس افزایش پیدا می‌کند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار