مدیرعامل انجمن محیط زیستی ندای قاصدک گفت: در کشور سالانه شش میلیون تن زباله پلاستیکی مربوط به بسته‌بندی مواد غذایی تولید می‌شود که حدود دو میلیون تن آن در مدارس تولید می‌شود.
کد خبر: ۴۹۹۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹ 25 September 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،محمدرضا نقدی با بیان اینکه زباله‌های پلاستیکی حاصل از بسته بندی مواد غذایی مانند چیپس و پفک  ارزش بازیافتی ندارد، اظهار کرد: این نوع از بسته‌بندی‌های پلاستیکی قابل بازیافت نیستند و در طبیعت رها می‌شوند.

این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: 99درصد بسته‌بندی‌های پلاستیکی در طبیعت رها می‌شوند و بازگشت این مواد به طبیعت حدود 300تا 400 سال زمان نیاز دارد.

نقدی با اشاره به میزان مصرف بالای این نوع بسته‌بندی‌های پلاستیکی برای مواد غذایی در ایران، عنوان کرد: در کشور ما سالانه شش میلیون تن پلاستیک بسته‌بندی مواد غذایی تولید می‌شود که تولید دو میلیون تن آن در مدارس و توسط دانش آموزان است.

وی افزود: با ادامه دادن به روند این نوع بسته‌بندی در سال‌های آینده با انبوهی از این زباله های غیرقابل بازیافت مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به پیامدهای استفاده از این نوع بسته‌بندی، گفت: علاوه بر ماندگاری آنها در طبیعت، بسته بندی‌های پلاستیکی در دمای بالای 30 درجه باعث به‌ وجود آمدن ترکیبات شیمیایی خطرناک می‌شوند.

این فعال محیط زیست افزود: مواد غذایی داخل این نوع از بسته بندی‌ها وقتی در معرض تابش خورشید قرار می‌گیرند چربی‌های داخل آنها آزاد می‌شود و سلامت انسان را نیز به خطر می‎‌اندازد.

نقدی با بیان اینکه در کشورهای دیگر این شیوه بسته‌بندی پلاستیکی بسیار کم شده، گفت: امروزه در کشور های اروپایی استفاده از بسته بندی‌های پلاستیکی به حداقل رسیده و بسیار کمتر از کشور ما از پلاستیک‌ها استفاده می‌کنند.

مدیرعامل انجمن محیط زیستی ندای قاصدک گفت: در کشورهای دیگر برای حل مشکل تولید زباله های غیرقابل بازیافت بسته‌بندی، از بسته بندی‌های گیاهی و قابل شستشو استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه در کشور ما هم پیشنهاداتی برای مدیریت این زباله‌های بسته‌بندی مطرح شده، یادآوری کرد: یکی از راه حل‌هایی که برای این بسته بندی های پلاستیکی در نظر گرفته شده، استفاده از این زباله‌ها به عنوان سوخت در کارخانه‌ها است، اما استفاده از پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت به عنوان سوخت کارخانه ها نمی‌تواند جایگزین کامل و مناسبی بجای سوخت‌های فسیلی باشد و باید به دنبال راه حل مناسب تری برای بسته بندی مواد غذایی باشیم. 



منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار