گرانی قبر، نبودن غسال‌خانه مناسب و فقدان سردخانه مشکلات مربوط به دنیای پس از مرگ است که آبدانانی‌ها از آن گله دارند.
کد خبر: ۵۰۲۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴ 20 June 2015

گرانی قبر ، نبود آرامستان مناسب ، نداشتن برنامه مدون و بلندمدت جهت ایجاد آرامستان ،  نبود سردخانه از مشکلاتی است که مردم شهرستان پنجاه‌هزارنفری آبدانان، از آن انتقاد دارند.

«اردشیر بوستانی» شهروند آبدانانی  گفت: آبدانان تنها یک سردخانه بیمارستانی  در بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) دارد و طبق گفته مسئولان بیمارستان، این سردخانه تنها برای بیماران فوت‌شده بیمارستان است اما بااین‌وجود مورداستفاده عموم نیز قرارگرفته است.

وی به گرانی قبر در شهرستان اشاره کرد و گفت: نقش هیئت امناء، شهرداری و مردم در جلوگیری از گرانی قبر در آبدانان مهم است اما گویا از این گرانی منتفع می‌شوند و همواره سکوت می‌کنند.

وی افزود: در گذشته روستاهای اطراف شهرستان اموات خود را در جوار مرقد امامزاده سید صلاح‌الدین محمد(ص) ‌دفن می‌کردند و همین امر باعث تکمیل ظرفیت قبرستان، هزینه‌های زیاد ایاب و ذهاب روستائیان به این مکان و ایجاد بازار سیاه فروش قبر می‌شد که با حمایت‌های حجت‌الاسلام رفیعی، امام‌جمعه وقت شد و مردم روستاها اموات خود را در کنار روستاها دفن کردند. 

«یعقوب محمدی»، دبیر آبدانانی نیز گفت: طوایفی که دارای جمعیت قابل‌توجهی در این شهرستان هستند با خرید زمین‌های موردنیاز احداث قبرستان می‌توانند یک منطقه را خریداری و جهت تسطیح، شهرداری همکاری لازم را داشته باشد و اموات طوایف در کنار هم دفن شوند.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان آبدانان با چنین پیشینه درخشانی در تمامی عرصه‌ها، زیبنده نیست که چنین آرامستانی داشته باشد و برای دفن اموات خود، مبالغی از 10 تا 25 میلیون ریال و حتی بیش از این مقدار بپردازند و این‌چنین بازار سیاهی در فروش قبر در این شهرستان رخ دهد.

محمدی بابیان اینکه حال جدای از گرانی قبر در آبدانان و نگرانی مردم ، چرا شهرستانی با 50 هزار نفر جمعیت از وجود سردخانه مناسب و مجهز بی‌بهره است؟ چرا آبدانان غسالخانه مناسبی ندارد؟

«مرتضی سبزی» مدیر بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) این شهرستان نیز اظهار کرد: خرید و احداث سردخانه و فراهم آوردن جایگاه آن جزء وظایف شهرداری است و بیمارستان در قبال متوفی و نگهداری و انتقال میت هیچ‌گونه تعهدی ندارد و سردخانه این بیمارستان محل نگهداری موقت موارد مرگی است که تحت عنوان مرگ‌ومیر بیمارستانی نامیده می‌شود.

وی افزود: بیمارستان جای نگهداری اجساد نیست و در سال‌های گذشته اگر همکاری شده خارج از حیطه وظیفه این بیمارستان بوده و صرفاً به خاطر محرومیت شهرستان بوده که گاهاً همین امر باعث بروز مشکلاتی نیز شده است.

 

مدیر تنها بیمارستان آبدانان با اشاره به نبود سردخانه در این شهرستان تصریح کرد: اگر به دلیل نقص فنی سردخانه بیمارستان آبدانان از کار بیفتد  یا اتفاق ناگواری در شهرستان رخ دهد و بیش از سه نفر همزمان فوت شوند، هیچ سردخانه‌ای برای نگهداری اجساد وجود ندارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسین حاجیلری» امام‌جمعه آبدانان نیز در این زمینه از نبود آرامستان مناسب در این شهرستان انتقاد کرد و گفت: این شهرستان به‌شدت به قبرستان نیاز دارد و اقدامات صورت گرفته، به‌هیچ‌وجه کافی نیست.

وی افزود: همه مسئولان با همکاری هم و تلاش‌های خود و ایجاد تعامل، نسبت به احداث قبرستان در این شهرستان اقدام کنند تا از گرانی‌های فروش قبر در این شهرستان جلوگیری شود. 

«علی‌محمد احمدی» نماینده مردم آبدانان در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت: خرید، احداث و ایجاد آرامستان از وظایف شهرداری است و مؤظف است نسبت به تهیه زمین برای بلندمدت اقدام کند.

وی افزود: ایجاد آرامستان در آبدانان شرایط خاص خود را دارد که با توجه با عدم زیرساخت‌های لازم و با توجه به رغبت مردم نسبت به دفن اموات در جوار مرقد مطهر امامزاده سید صلاح‌الدین محمد(ص) و همچنین نبود زمین مناسب و قابل‌دسترس جهت ایجاد آرامستان در این شهرستان، تلاش مسئولان ذی‌ربط را می‌طلبد.

احمدی بابیان اینکه با توجه به این مسائل، خرید و تسطیح زمین پائین‌دست امامزاده بهترین راه‌حل برای ایجاد آرامستان در این شهرستان  است، خاطرنشان کرد: ایجاد آرامستان باید اولویت کاری شهرداری قرار گیرد تا برنامه مدونی جهت کنترل افزایش خودسرانه قیمت قبور توسط افراد فرصت‌طلب از سوی شهرداری انجام شود.

نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایجاد غسالخانه مناسب و با امکانات لازم و همچنین سردخانه‌ای با فضای کافی برای شهرستان آبدانان ضروری است.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار