نشست تخصصی علمی و بین المللی 'سازگاری با تغییرات اقلیم و دانش بومی منابع آب' روز سه شنبه در مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی یزد آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۵۰۲۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲ 03 October 2017
به گزارش «تابناک یزد»در این نشست سه روزه کارشناسان و صاحب نظرانی از ایران و کشورهای آلمان ، سوئیس ، فرانسه ، کنیا و پاکستان حضور دارند.
مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در این نشست که جمعی از متخصصان و اساتید دانشگاه حضور داشتند گفت: برای غلبه بر تنش های آبی موجود در دنیا نیازمند استفاده از دانش سنتی و بومی هر منطقه هستیم.
خانم 'استرکیش لاروش' افزود: از این رو یونسکو در تلاش است با تدوین برنامه های متعدد و جدید، آموزش عمومی را به منظور تقویت دانش و آگاهی های محلی و بومی تقویت کند.
وی ادامه داد: در این خصوص برنامه های جدید این سازمان درجهت درگیر کردن بیشتر مردم مناطق روستایی و بومی طراحی شده تا بتوان از سیستم های محلی برای مقابله با تنش های تغییرات آب و هوایی در هر منطقه ای استفاده کرد.
مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو یادآور شد: در عین حال پایگاه اینترنتی به صورت وبسایت نیز طراحی شده تا جوامع بومی در معرض خطر تغییرات اقلیمی و آب و هوایی بتوانند با استفاده از اطلاعات آن، دانش بومی و عمومی را تقویت کنند و یونسکو نیز بتواند از ظرفیت و شیوه های موفق دانش بومی استفاده کرده و آن را الگو قرار دهد.
دبیر کانون تفکر آب نیز در مبحث خود با عنوان ' کانون تفکر آب ، پلی بین سنت و مدرنیته ' به تشریح وضعیت کنونی مصرف آب در دنیا و ایران و بحران های آبی پرداخت.
علی اصغر سمسار یزدی تأکید کرد: باید با الهام گیری از دانش بومی برای رفع مشکلات و چالش های فعلی مدیریت منابع آب استفاده کرد.
وی با بیان اینکه می توان با بکارگیری دانش بومی و روش های خلاقانه گذشتگان درباره مشکلات و محدودیت های آب بر مشکلات امروز این بخش غلبه کرد افزود: می توانیم با استفاده از این تجربه ها خودمان را با محیط زیست و محیط اطراف تطبیق داده و میان سنت و مدرنیته دوستی برقرار کنیم.
در ادامه این نشست نماینده دانشگاه یزد نیز با تشریح تأثیر تغییرات اقلیم و آب و هوایی بر بخش های مختلف طبیعت گفت: باید به صورت جهانی در این خصوص تصمیم گیری و تفکر شده و با تقویت ساختارها به صورت محلی عمل شود.
فرهاد نژاد کورکی افزود: یکی از مشکلات ما در بحث مصرف آب در حوزه کشاورزی است از این رو باید در نظام آبیاری تغییرات اساسی ایجاد کنیم و با درگیر کردن شرکت های بیمه و سایر شرکت ها زمینه بیمه کردن کشاورزان و مدیریت مصرف آب را فراهم کنیم.
وی اضافه کرد: داشتن نگاه جهانی و در عین حال عمگرایی محلی با استفاده از شیوه های جدید می تواند به کشورها در مقابله با بحران و تنش های آبی ناشی از تغییرات اقلیم کمک کند.
وی با تشریح وضعیت استان و دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: این استان در مرکز ایران با توجه جایگاه استراتژیکی از قدیم با طبیعت سازگاری یافته و در بخش ها و تولیدات مختلفی همچون پارچه ، فولاد و معدن شهرت دارد.
رئیس همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه یزد ادامه داد: یزد در شاخص های متعدد توسعه ای رشد قابل توجهی دارد به گونه ای که رتبه نخست در قبولی کنکور دانشگاهی ، رتبه دوم در تولیدات معدنی ، رتبه سوم در گردشگری و رتبه چهارم در بخش های صنعتی را به خود اختصاص داده است.
مدیر مرکز بین المللی قنات درباره اهداف این نشست تخصصی به خبرنگار ایرنا گفت: هدف از این نشست که در قالب 6 نشست جداگانه علمی در مرکز بین المللی قنات برگزار می شود جستجوی راهکارهای پایدار برای مقابله با تأثیرات منفی تغییرات اقلیم در منطقه از طریق ظرفیت های بومی و محلی است.
حسین غفوری افزود: در این نشست ، ظرفیت های دانش بومی برای سازگاری بهتر با تغییرات اقلیم در قالب نشست های علمی شامل سازگاری با تغییرات اقلیمی از طریق فناوری ،جنبه های اجتماعی و مدیریتی سازگاری با تغییرات اقلیمی،ابتکارات و برنامه های مرتبط با سازگاری با تغییرات اقلیمی ، تغییرات اقلیمی ، اکولوژی انسانی و منظرهای فرهنگی،آبیاری سنتی و سازگاری با تغییرات اقلیمی بررسی می شود.
وی با بیان اینکه نمایندگاه 6 کشور در این نشست حضوردارند، یادآور شد: نشست سازگاری با تغییرات اقلیم و دانش بومی منابع آب با همکاری مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی ، دفتر منطقه ای یونسکو درتهران و شرکت سهامی آب منطقه ای یزد و دانشگاه یزد آغاز شده و تا پنجشنبه ادامه دارد.
استان یزد یکی از مناطقی است که از فرایند تغییر اقلیم بیشترین تأثیر را می گیرد و از ظرفیت بالایی در زمینه دانش بومی آب و میراث اجتماعی و فرهنگی آب برخوردار است.
با توجه به برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی در این استان هر ساله شاهد افت 50 سانتیمتری این سفره ها در استان هستیم.
تغییر اقلیم یا تغییرات آب و هوایی به هر تغییر مشخص در الگوهای مورد انتظار برای وضعیت میانگین آب و هوایی اطلاق می شود که در طولانی مدت برای منطقه ای خاص یا تمامی کره زمین رخ دهد.
افزایش ناهنجاری های جوی نظیر بارش های ناگهانی، وزش طوفان های شدید، خشکسالی و افزایش دما چند سالی است که در برخی نقاط ایران به چشم می خورد.
بارش برف در شهرهای جنوبی و مرکزی کشور پس از 50 سال، سرمای شدید و بارش تگرگ در فصل شکوفه دهی درختان، بارش سنگین برف در استان های مازندران و گیلان، برخی از نشانه های بی نظمی در شرایط آب و هوایی است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار