یک اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه از بودجه عمرانی به عنوان موتور محرک اشتغال در استان یاد کرد و با طرح یک سوال گفت: آیا دولت با وجود بودجه 650هزارمیلیاردتومانی شرکت های دولتی و بانک ها نمی تواند در قالب یک قانون، سالانه 10درصد از آن را برای بودجه عمرانی کشور درنظر بگیرد.
کد خبر: ۵۰۸۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴ 15 October 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از فارس، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در ابتدای سالجاری عنوان کرد که 63هزارمیلیاردتومان بودجه عمرانی برای کشور لحاظ شده که این رقم نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

اما تاکنون همانند دیگر استانها تنها 10درصد بودجه عمرانی درنظرگرفته شده، به کرمانشاه اختصاص یافته، این درحالیست که از بودجه عمرانی به عنوان موتور محرکه اشتغال که موجب افزایش تولید و تحرک در بازار اشتغال است، یاد می شود.

بدیهی است که اختصاص اندک بودجه عمرانی،  آمار بیکاری در استان را افزایش خواهد داد.

در همین راستا یک اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، با بیان اینکه دولت ماهانه هزینه بالایی را برای پرداخت یارانه ها متقبل می شود، اظهار داشت: هنگامی که دولت به دلیل پرداخت یارانه با کمبود بودجه مواجه می شود، بدیهی است که دیگر توان پرداخت بودجه عمرانی را نخواهد داشت.

به گفته سهراب دل انگیزان، کل بودجه دولت هزینه ای کم تر از 40میلیارد دلار یعنی بودجه ای کمتر از 90هزار میلیارد تومان است که اگر بخواهیم مابقی بودجه و درآمدهای دولتی  را درنظر بگیریم کل درآمد دولت بیشتر از 160هزار میلیارد تومان نخواهد شد.

دل انگیزان افزود: دولت باید از کل این درآمدها، هزینه ای به میزان 60هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه، رقمی نزدیک به 25هزار میلیارد تومان نیز برای کسری بودجه صندوق بازنشستگی و همچنین هزینه ای نزدیک به 85 تا 90هزار میلیارد تومان را برای بودجه کارمندان دولت لحاظ کند.

وی معتقد است، با درنظر گرفتن این مخارج دیگر بودجه ای برای امور عمرانی باقی نمی ماند و برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود بخشی از بودجه بانک ها و شرکت های دولتی که رقمی فوق العاده بالا است برای این منظور درنظر گرفته شود.

به گفته این اقتصاددان، بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و بودجه حوزه های خارج از بودجه عمومی رقمی در حدود 650هزار میلیارد تومان است و اکنون پیشنهاد می شود براساس وضع یک قانون، دولت سالانه تنها 10درصد از این بودجه را به بودجه عمرانی اختصاص دهد
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار