کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه گفت: بخارات آلوده از سطح رودخانه "قره‌سو" و "آبشوران" که مملو از فاضلاب هستند، به تدریج موجب کاهش ضریب هوشی ساکنان اطراف این دو رودخانه می‌شود.
کد خبر: ۵۱۶۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷ 29 October 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،بهمن خدادادیان ، با اشاره به آلودگی رودخانه "قره‌سو"، گفت: رودخانه "قره‌سو" عملا یک رودخانه مرده است و حیات جانوری آن طور که باید در آن وجود ندارد.

وی ورود فاضلاب شهری و صنعتی به این رودخانه را عامل مرگ آن معرفی کرد و افزود: متاسفانه توسعه شهر کرمانشاه بدون برنامه ریزی بوده و در این روند توسعه به هیچ عنوان آینده رودخانه قره سو در نظر گرفته نشد.

خدادادیان تصریح کرد: با توسعه شهر فاضلاب وارد رودخانه شد و به تدریج با راه اندازی شهرک‌های صنعتی فاضلاب صنعتی نیز با انواع آلودگی‌های خطرناک آن وارد این رودخانه شد.

خدادادیان با بیان اینکه آلودگی رودخانه قره‌سو حیات جانوری را در آن از بین برده است، گفت: علاوه بر این آلودگی رودخانه موجب آلودگی خاک اطراف آن شده و کشاورزی حاشیه رودخانه را با مخاطراتی مواجه کرده است.

وی به مسئله کشت سبزی‌های آلوده در حاشیه رودخانه قره‌سو اشاره کرد و افزود: با توجه به آلودگی آب رودخانه کشت سبزی و صیفی جات با آن آلودگی‌های بسیاری به همراه دارد و سلامت افراد جامعه را به خطر می‌اندازد که خوشخبتانه این روند چند سالی است کنترل شده و  هم اکنون شاهد روند کاهشی کشت سبزی آلوده هستیم.

خدادادیان آلودگی رودخانه قره سو را عاملی برای آلودگی هوای اطراف رودخانه قره سو نیز عنوان کرد و افزود: با توجه به آلودگی آب رودخانه، بخاراتی هم که از آن بلند می‌شود آلوده است و می‌تواند هوای اطراف را آلوده کند.

وی افزود: از نظر بهداشتی بوی نامطبوع رودخانه تاثیر منفی بر ضریب هوشی دارد و با سکونت در حاشیه قره‌سو و رودخانه‌ای مانند آبشوران که آن هم مملو از فاضلاب است، ضریب هوشی به تدریج کاهش پیدا می‌کند.

خدادادیان تصریح کرد: همچنین با توجه به ورود فاضلاب صنعتی با گذشت زمان با توجه به آلودگی خاک و هوا، تغییرات ژنتیکی در افراد نیز بعید نیست.

کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه آلودگی رودخانه قره سو طی 15 تا 20 سال می‌تواند وارد زنجیره غذایی مردم شده و موجب بیماری‌زایی و سرطان شود، گفت: از هم اکنون باید برای رفع این آلودگی و احیا رودخانه اقدام شود.

وی با اشاره به ورود دو سوم فاضلاب شهر کرمانشاه بدون تصفیه به داخل رودخانه قره‌سو، گفت: اگر این فاضلاب تصفیه شده و سپس وارد رودخانه شود، امید احیای رودخانه قره سو وجود دارد.

خدادادیان تصریح کرد: قطعا با ورود فاضلاب تصفیه شده به این رودخانه چندسالی طول خواهد کشید که قره سو مجددا احیا شود و آلودگی های اطراف آن مرتفع شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار