مشهورترین میراث وکیل‌الرعایا حال‌و روز خوشی ندارد. ارگ کریم‌خان زند که چندسالی است در مقابل دیدگان شهر، زیر سایه‌ هتلی بلندمرتبه محو می‌شود، حالا در سایه‌ بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی با خطراتی برای خود بنای 250ساله‌اش روبه‌روست.
کد خبر: ۵۱۷۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۴ 31 October 2017
تابناک فارس به نقل از افسانه:ارگ کریم‌خانی که تنها به‌خاطر تخلفات هتلی که در همجواری‌اش 4طبقه اضافه دارد، از ثبت جهانی بازمانده است (به گفته‌ مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس و به نقل از رئیس سازمان یونسکو «‌تا زمانی که این هتل وجود دارد مجموعه زندیه ثبت جهانی نخواهد شد»).

 موضوعی که تنها واکنش مدیرکل میراث فرهنگی فارس به آن، ذکر این جمله بوده است: «پیگیری» این پرونده «درحال انجام است» و «تشریح و رسانه‌ای کردن برخی موارد عواقب فرهنگی و اجتماعی زیان‌باری در برخواهد داشت!». حالا اما جز ملغی‌شدن ثبت میراث زندیه در یونسکو به‌خاطر وجود هتلی که 4 طبقه اضافه‌اش سایه‌ آفتاب را از ارگ برداشته، خبرنگار «افسانه» دریافته که ریشه یک گیاه (احتمالاً هندوانه ابوجهل) در پیِ بنای ارگ ریشه دوانده و خارهای بزرگی که در ضلع شمالی ارگ قابل مشاهده است، میوه‌ همان گیاه است.

 گیاهی که به گفته کارشناسان ازبین‌بردن‌اش نیاز به سم‌پاشی ریشه گیاه به مدت چند هفته دارد تا ریشه‌ آن خشک شود، اما بی‌اعتنایی مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی و مجموعه ارگ کریم‌خان کار را به جایی رسانده که توده‌ای بزرگ از این خار (که در عکس‌های روز گذشته افسانه از ارگ قابل مشاهده است)، از پی سازه‌ ارگ تا ارتفاعات برج کشیده شده و در حال رخ‌نمایی است. درحالی این گیاه به سمپاشی‌های دوره‌ای (هرروز صبح بین ساعات 10 تا 11) نیاز دارد که ظاهراً نه تنها این اتفاق انجام نمی‌شود، بلکه هرازچندی تنها به بریدن خارها از روی بنا بسنده شده است و این گیاه همچنان در پیِ ارگ در حال ریشه‌دواندن است.

*هتلی که تخلف کرده اما...

داستان پرآب‌چشم عدم ثبت جهانی ارگ کریمخان، دقیقاً دوسال است که مسکوت مانده، و هیچ اطلاع‌رسانی درباره‌ سرنوشت آن تاکنون انجام نشده است. 30 آبان 94 بود که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس خبر داد: هم اکنون هتل 18 طبقه ای که در حریم ارگ تاریخی کریم خان زند در شیراز در حال احداث است، «پلمپ» شده است و حکم تخریب چهار طبقه اضافه این هتل «اجرایی می‌شود». به گفته مصیب امیری تعداد طبقات در مجوز اصلی احداث این هتل 14 طبقه بوده اما در هنگام ساخت و ساز مالک هتل اقدام به ساخت این هتل در 18 طبقه کرده است که این موضوع «تخلف» است و «طبقات اضافی باید تخریب شود.»

بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در بهار 94، مجوز تخریب چهار طبقه از این هتل در شیراز صادر شد؛ اما با گذشت بیش از 30 ماه از آن زمان این حکم هنوز اجرا نشده و هیچ گونه اطلاع‌رسانی هم درباره چرایی عدم تخریب طبقات اضافی این هتل اعلام نمی‌شود. تنها اداره روابط عمومی میراث فرهنگی فارس در 31 مرداد 96 در اطلاعیه ای اعلام کرد: که این اداره هرگز به مشکل خدشه دار شدن حریم منظری ارگ کریم خانی «بی تفاوت نبوده است» و از طریق مراجع ذیصلاح قانونی این موضوع را «مجدانه» پیگیری کرده است که در نهایت با توجه به «داشتن مجوز قانونی مالک هتل از شهرداری شیراز رای به نفع وی صادر شد.»

در مصوبه خردادماه 94 شورای عالی معماری و شهرسازی کشور درباره این هتل آمده است: به منظور جلوگیری از هرگونه تبعات بعدی مصوبه هفتم دی 84 کمیسیون ماده پنج شهر شیراز ملاک عمل است. بنابراین ضروری است ضمن تعدیل ارتفاع هتل آسمان به میزان 14 طبقه، نسبت به لغو مجوزهای صادره مازاد اقدام شود و از ادامه فعالیت احدث و تکمیل طبقات فوقاتی پروژه ممانعت به عمل آید. امری که هنوز پس از دو و نیم سال اتفاق نیفتاده است. 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار