2 هزار هکتار بافت فرسوده و غیر مقاوم در استان البرز وجود دارد
قانون ساخت وسازها و نظارت ها و همچنین تولید مصالح ساختمانی در کشور باید بازنگری شود ضمن آنکه ساخت بناهای با مصالح سبک و محکم اولویت کاری قرار گیرد.
کد خبر: ۵۴۱۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴ 19 December 2017
به گزارش تابناک البرز، با توجه به اینکه  کشور ما در تهدید حوادث طبیعی مانند زلزله ، سیل و حتی بادهای شدید قرار دارد، بنابراین باید متناسب با وضعیت جغرافیایی کشور ساخت وساز انجام دهیم.

وقوع نزدیک به یک هزار و 500زلزله بزرگ و کوچک طی هفته های اخیر درمناطق غربی، شمال غرب ، جنوب ، جنوب شرقی و شمال کشور رویداد طبیعی تازه ای نیست که آن را به نگاه هشداردید بلکه باید آن را جزئی از ذات طبیعی به حساب آورد هرچند که بارها صحنه های غم انگیز رقم زده است.

ایران به لحاظ زلزله خیزی روی نوار قرمز زمین قرار دارد و شدت زلزله ها در برخی نقاط کشور مانند تهران و مناطق همجوار مانند البرز فوق شدید پیش بینی شده لیکن اگرچه ماده 2800 ایمنی ساختمان دستاویزی قرار گرفته تا بناها مستحکم تر از گذشته باشد اما این بدان معنا نیست که کل ساخت وسازها طبق این ماده قانونی احداث شده یا آنکه بناهایی که الزاما طبق این آئین نامه ساخته شده مفاد آن را بطور کامل رعایت کرده باشند.

همانطور که درحادثه استان کرمانشاه دیدیم بی توجهی دست اندرکاران ساخت 2 بیمارستان دراین استان سبب شد تا این مراکز حساس درمانی تاب تحمل تکانه های زلزله را نیاورند و خود آوار یا بلای جان بیماران ومردم شدند.

در کنار این بی توجهی ها، صدها هکتار بافت فرسوده و قدیمی شهری و روستایی وجود دارد که با احتساب سکونتگاه های غیر رسمی حاشیه و متن کلانشهرها خود حکایتی دردناک وتلخ برای زمان وقوع زلزله های احتمالی است.

سکونتگاه های غیر رسمی که ریشه در مهاجرت های بی رویه فقیرانه دارد ، نمی توان به عنوان سرپناهی امن برای مردم پنداشت زیرا بخشی از آنها توسط بساز و بندازها در طبقات بلند و در زیر سایه بی توجهی ها ی نظارتی و پایشی در حاشیه کلانشهرهایی مانند کرج ساخته شده و ازسویی بخشی هم توسط خانواده های مهاجر در زمین های قولنامه ای آلونک وار سر از خاک بیرون آورده اند.

این بدان معناست که آئین نامه 2800 قانون نظارت بر ساخت وسازها و استحکام بخشی به ابنیه ها چندان مورد توجه قرارنگرفته و ساخت وسازها چه در بخش مسکونی و چه در بخش دولتی آنطور که باید و شاید از ایمنی لازم برخوردار نیست. 

با توجه به دست و پاگیر بودن مراحل اداری احداث ساختمان و از سویی مشکلات نظارتی تاکنون بخش عمده ساخت وسازها در کشور به خوبی پیش نرفته و بسیاری از مردم که توانایی مالی برای تامین مصالح ساختمانی استاندارد ندارند و ازسویی نمی توانند هزینه های دریافت مجوز و پایان کار را بپردازند به احداث سکونتگاه های غیر رسمی و غیر مقاوم روی آورده اند.

 بطور مثال حدود 2 هزار هکتار بافت فرسوده و غیر مقاوم در استان البرز وجود دارد که یکهزارهکتار آن مربوط به کلانشهر کرج است.

 با آنکه در سال های اخیر مشوق هایی برای بازسازی بافت های فرسوده قدیمی و غیر مقاوم کرج تعیین شد اما مردم رغبتی به این امر نداشتند چراکه سایه فقر بیش از آن است که آنان را وادار کند تا پای کار بیایند.

 از سوی دیگر نباید انتظار داشت که سایر بناها که به اصطلاح نوساز هستند از ایمنی لازم در برابر حوادث طبیعی برخوردارند چرا که این بناها هم در کمترین زمان در مقابل تغییرات جوی رنگ می بازند.

براین اساس باید نهضت ساخت وساز اصولی در کشور فرهنگ سازی شود و از روستا تا شهرها را در مقابل بلایای طبیعی ایمن سازی کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار