برخی از مدارس استان فارس برای برگزاری جشن تکلیف با اعلام مبالغی گزاف والدین را به دردسرهای تازه‌ای انداختند.
کد خبر: ۵۴۲۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶ 24 December 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم:مدت‌هاست که بسیاری از خانواده‌ها از اخذ اجباری وجه نقد در مدارس دولتی و  غیردولتی گلایه دارند و این موضوع را توسط رسانه‌های مختلف به گوش مسئولان آموزش وپروش فارس رسانده‌اند اما انگار قرار نیست این ماجرا خاتمه یابد و قرار است هر روز فصل جدیدی از اخذ اجباری وجه نقد به هر دلیلی در مدارس باز شود. 

یکی از این جریان‌های جدید، هزینه جشن تکلیف است. جشنی که سال‌هاست مدارس برای دانش‌آموزان برگزار می‌‌کنند و  برای جذاب کردن این موضوع هر کدام از مدارس استان فارس روش تازه‌ای را ابداع می‌کنند تا بتوانند مبلغ سنگینی را از اولیا دریافت کنند.

دانش‌آموزی که به سنّ تکلیف می‌رسد، باید دستورهای دینی را انجام دهد، به واجبات عمل کرده و از محرّمات پرهیز کند. جشن بالغ شدن، جشن با عظمت و شیرینی است اما این روزها برخی مدارس آنقدر به ظواهر و مسائل مادی توجه کرده‌اند که دانش‌آموزان، دل شکسته شده‌اند و نمی‌دانند جشن تکلیف، فقط عکس و فیلم نیست.

یکی از این موارد در یک مدرسه دخترانه ناحیه دو شیراز رخ داده؛ این مدرسه برای برگزاری جشن تکلیف از دانش‌آموزان خواسته مبلغ یک میلیون ریال هزینه کنند تا بتوانند در این مراسم شرکت کنند.

مادر یکی از دانش‌آموزان این مدرسه می‌گوید: مدارس در چه مکانی و به چه قیمتی می‌خواهند جشن تکلیف دانش‌آموزان را برگزار کنند، آیا در مسجد نزدیک مدرسه امکان برگزاری مراسم وجود ندارد یا در داخل مدرسه نمی‌توان جشنی برای دانش‌آموزان برگزار کرد که اولیا دانش‌آموزان را نسبت به این موضوع گلایه‌مند نکنند ضمن اینکه پرداخت این مبلغ قدری برایمان دشوار است.

پدر دانش آموز دیگری می‌گوید: این مبلغ به 120 هزار تومان افزایش یافته و به گفته مدیران مدرسه قرار است این مراسم در حرم مطهر شاهچراغ برگزار شود.

وی که نخواست نامش مطرح شود می‌گوید: مسئولان شاهچراغ چرا باید برای برگزاری این مراسم این مبلغ را دریافت کنند.

مدیر فرهنگی آستان مقدس حضرت احمدبن شاهچراغ (ع) در همین رابطه می‌گوید: مدیریت شاهچراغ برای برگزاری این مراسم برای اجرا چندین برنامه مختلف فرهنگی و همچنین پذیرایی از دانش‌آموزان تنها 5 هزار تومان از دانش‌آموزان دریافت می‌کند.

بهنام جعفری افزود: این گلایه از سوی مدیریت آستان شاهچراغ (ع) به مدیران مدارس آموزش و پرورش وجود دارد که چرا برای دریافت هزینه‌های گزاف آستان را بهانه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سالانه تعداد 10 هزار دانش‌آموز برای شرکت جشن تکلیف در حرم شاهچراغ شرکت می‌کنند می‌گوید: برای برگزاری برنامه‌‌های مختلف فرهنگی و پذیرایی از دانش‌آموزان، آستان بیش از 300 میلیون تومان هزینه می‌کند که تنها یک سوم آن دریافت می‌شود مابقی از سوی حرم تامین می‌شود.

جعفری ادامه داد: مدیریت قبلی آموزش وپرورش فارس بخشی از این هزینه‌ها را متقبل می‌شد درحالی که در مدیریت جدید تمامی این هزینه‌ها از سوی اولیا تامین می‌شود.

حسینعلی معزی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فارس می‌گوید: قرار است امسال 12 هزار دانش‌آموز شیرازی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، مدارس، مساجد و دیگر اماکن مذهبی  در جشن تکلیف شرکت کنند.

وی با انتقاد از موضوع دریافت پول برای برگزاری این جشن می‌افزاید: براساس ابلاغات قرار نیست که مدیران مدارس بخواهند با برگزاری چنین جشن‌هایی سبب شوند خانواده‌ها نسبت به این موضوع گلایه‌مند شوند.

معزی با اشاره به اینکه به هیچ مدرسه‌ای در استان مبلغ شرکت در جشن تکلیف بخشنامه نشده است می‌گوید: مدیران مدارس موظف هستند حداقل و حداکثرها را رعایت کنند ضمن اینکه مبلغ شرکت در جشن تکلیف را اعضای انجمن اولیا و مربیان مدرسه تعیین می‌کنند.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فارس با اشاره به مکاتبه با تمام مدارس درباره لزوم برگزاری بدون تکلف جشن تکلیف می‌گوید: برخی نواحی مانند ناحیه 2 آموزش و پرورش نیز برای چادر نماز قیمت تعیین کرده‌اند که براساس آن نباید قیمت  یک چادر نماز چندان گران باشد.

معزی تاکید دارد که با مدارسی که به بهانه جشن تکلیف بخواهند هزینه‌هایی اضافی را به اولیا تحمیل کنند، برخورد می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار