کد خبر: ۵۵۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۱ 30 June 2015
طلبه 29 ساله مشهدي كه در مدرسه آيت الله خويي در سطح سه حوزه مشغول تحصيل است و البته خودش تدريس هم مي كند در خانواده اي به دنيا آمده كه پدرش هم روحاني بوده است. او امسال يك افتخار بزرگ و درخشان براي جمهوري اسلامي كسب كرد و آن هم مقام اولي مسابقات بين المللي قرآن جمهوري اسلامي بود.

حجت‌الاسلام محمدمهدی رجبی ارديبهشت ماهي است. جزو معدود قارياني است كه در جایگاه طلبگي در اين مسابقات حاضر شده  و رتبه بين المللي كسب كرده است.

با او در شبي از آخرين شب هاي بهاري مشهد در حالي كه ميهمان هم داشت هم صحبت شديم.گرم و صميمي حرف مي زد ونكته سنج و دقيق بود.آنچه از گفتگوي با او بيشتر از هر چيزي در ذهنم باقي ماند عشق قلبي او به مقام معظم رهبري بود و البته احترام ويژه اي كه براي پدر و مادرش قائل بود.گفتگوي ما با اين جوان طلبه قرآني افتخار آفرين كه دو برادر و پسر دايي اش هم مثل او حافظ كلام خدا هستند،پيش روي شماست.

آقاي رجبي بياييد گفت و گو را از اينجا شروع كنيم كه چه شد سراغ حفظ قرآن رفتيد؟

من در خانواده اي زندگي مي كنم كه  3 پسر آن حافظ قرآن هستند.البته برادر كوچكم هم حافظ 11 جزء است در کودکی من بازی را به حفظ قرآن ترجیح می‌دادم اما به خاطر تشویق‌های خانواده همواره سعی در حفظ آیات الهی می‌کردم. من به همراه برادران و پسر دایی‌ام قرآن را حفظ کردم. بازی‌های کودکی ما به طوری بود که وقتی دور هم جمع می‌شدیم بزرگترها از ما قرآن را می‌پرسیدند و هر کس اشتباهی در حفظش بود باید جریمه می‌داد این فضا باعث می‌شد که هر کدام در حفظ قرآن مصمم‌تر باشیم.

پس خانواده مهم ترين نقش را در اين علاقه داشته اند؟

بله!دقيقا! مهم‌ترین عامل گرایش  من به سمت حفظ قرآن فضای حاکم بر خانواده بود. فضای فکری و فعالیت‌های روزانه والدین در نقش گرفتن روحیات فرزندان بسیار موثر است به همین جهت ائمه اطهار (ع)پیوسته به یادگیری علوم قرآنی و دینی از کودکی توصیه کرده‌اند. آنها به ما آموخته‌اند که قلب یک کودک آمادگی خوبی برای پذیرش هر چیزی دارد. بنابراین ما باید بذر عشق به خدا، پیامبر (ص) و اهل بیت(ع) را در وجود کودکان نهادینه کنیم.

حضرت علی (ع)  در نامه 31 نهج‌البلاغه خطاب به امام مجتبي(ع) می‌فرمایند: پسرم در تربیت تو تعجیل کردم قبل از اینکه قلبت مشغول امور دیگری شود.

اين كلام حضرت با روانشناسي خيلي دقيق گفته شده .اگر از کودکی افراد را با امور قرآنی تربیت کنیم احتمال تغییر در روش آنها و گرایش به سمت امور غیر قرآنی کاهش می‌یابد.

در خانواده ما هم پدر و مادرم خصوصا پدرم و همين طور دايي بزرگم درشكل گيري شخصيت قرآني من بسيار نقش داشتند و من تا هميشه مديون زحمات آنها هستم.

اولين بار كه سراغ حفظ قرآن رفتيد را يادتان هست؟

یادش بخیر.یادم هست اولین بار درست زمانی که پسر بچه ای 8 ساله بودم روزی روبروی ضریح امام رضا(ع) به این سوال حاج کاظم گرامی جواب دادم که پسرم چند سوره قرآن حفظی؟ و من در دنیای کودکی ام گفتم : فقط چند سوره کوچولو.استاد به من گفتند برو و برای جلسه بعدی سوره‌های قرآن را به ترتیب حفظ کن...

حضور آن روز در دارالحفاظ حرم امام رضا(ع)،مقدمه ای شد که  پس از آن حفظ قرآن را خيلي جدي دنبال کنم.

آقاي رجبي كدام آيه يا آيه هاي قرآن دلتان را لرزانده و وقتي آن ها را خوانده ايد منقلب شده ايد؟

بعضي آيه ها هستند كه مهرباني و رحمت خداوند را نشان مي دهند در اين آيه ها مدام تاكيد مي شود كه عزت و ذلت آدم هادست خداست پس آدم نبايد نگران باشد.او خدايي است كه صاحب آسمان ها و زمين است،باران را بر شما نازل مي كند،از درگاه خداوند مايوس نشويد و...آيه هايي با اين محتوا دل انسان را سرشار از اميد مي كند.

اما آيه هايي هم هست كه مدام به انسان تذكر مي دهد كه خداوند از آنچه در پنهان و آشكار انجام مي دهيد آگاه است پس گناه نكنيد.خب اين آيه ها دل آدم را مي لرزاند كه مبادا گناه كند.

برايمان جالب است بدانيم بزرگ ترين دستاورد هم نشيني با كلام خدا براي شما ه بوده است؟

قرآن كلام خداست و به طور فطري انسان با آن مانوس است. انس با قرآن به انسان طمانينه و آرامش مي دهد و اين بزرگترين دستاورد هم نشيني با كلام خداست.

حفظ قرآن خيلي سخت است؟

نه!اصلا! انسان هر كاري را اراده كند راحت انجام مي دهد. هيچ چيز غير قابل  دسترسي وجود ندارد كسي بخواهد به هر چه بخواهد مي رسد. فقط پشتكار و اراده لازم است. خدا را شكر حفظ  قرآن در ايران نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشته است. در مسابقات کشوری قرآن کریم می‌بینیم حافظانی از روستاهای دور افتاده توانمندی‌های بسیاری دارند. البته درست است که امکانات برای همه یکسان نیست اما با تلاش فعالان قرآنی شاهد رشد روز افزون حفظ قرآن در کشور هستیم.

برای حفظ قرآن باید اشتیاق و وقت کافی داشت. هر حافظ قرآن روزانه دو برنامه اصلی دارد یکی که براساس آنچه در توان است آیاتی از قرآن را حفظ مي کند و دیگری که از اهمیت بیشتری برخوردار است تثبیت آیات الهی و تمرین و تکرار است. تا جایی که به یاد دارم استادمان می‌گفت اگر روزی حوصله حفظ ندارید تثبیت و تکرار را کنار نگذارید.

 حفظ قرآن برخلاف آنچه فكر مي كنند چندان سخت نيست اراده مي خواهد و مطمئنم خداوند هم كمك مي كند تا افراد موفق شوند.

 چقد طول كشيد تا قرآن را كامل حفظ كنيد؟

من از کودکی علاقه زیادی به تلاوت قرآن داشتم. در آن زمان هر نواری که دست ما می‌رسید چندین بار گوش می‌دادم به ویژه تلاوت‌های استاد شحات که علاقه زیادی به وی داشتم؛ البته پس از آن قرائت را به صورت حرفه‌ای دنبال نکردم و بیشتر سعی داشتم در عرصه حفظ به توانمندی‌هایی دست یابم.

اما در عرض 6 سال کل قرآن را حفظ کردم كه به نظر من بهترین زمان برای حفظ کل قرآن 3 سال است .براي من اين مسير طولاني بود.

شما اين افتخار را پيدا كرديد كه پس از كسب رتبه اول مسابقات بين المللي قرآن به حضور مقام معظم رهبري برسيد و در حضور ايشان به تلاوت قرآن بپردازيد، از آن ديدار خاطره انگيز برايمان بگوييد؟

يادم هست یک بار توفیق داشتم که در طلیعه ماه مبارک رمضان با اهالی قرآن میهمان رهبر معظم انقلاب باشم. هنگامی که قاریان و حافظان تلاوت می‌کردند و بعد از تلاوت برای دست‌بوسی خدمت آقا می‌رفتند با خود گفتم: آیا روزی می‌رسد که من هم بتوانم در محضر رهبر عزیزم آیاتی را تلاوت کنم، خدمت ایشان مشرف شوم و بدون واسطه لحظاتی را با حضرت آقا صحبت کنم. از طرفی تاکنون توفیق تشرف به حج را نداشتم. باور کنید این دو آرزو سالهاست كه با من است و لحظه شماری می‌کردم تا این دو آرزوی بزرگ محقق شود. به جرات مي توانم بگويم مهم ترين انگيزه حضور در مسابقات قرآن و كسب مقام، ديدار از نزديك با مقام معظم رهبري بود.

حالا این آرزوي من محقق شده و رهبري را  از نزديك زيارت كرده ام و انشاالله  توفيق زيارت خانه خدا را هم پيدا كنم.

بين شما و رهبري در آن ديدار چه گذشت؟

مثل رويا مي ماند وقتي دو زانو در مقابل حضرت آقا نشستم و دست شان را بوسيدم انگار روي ابرها راه مي رفتم.اما آن لحظه يادم از پدرم آمد كه ايشان هم مثل من سالها در آرزوي اين بودند كه معظم له را از نزديك ببينند.بخاطر همين از مقام معظم رهبري اجازه گرفتم كه پدرم هم كه در مراسم حضور داشتند به دست بوسي حضرت آقا نائل شوند .ايشان هم اجازه دادند و ما پدرمان را صدا كرديم پدرم هم آمدند و خدمت مقام معظم رهبري رسيدند.خيلي لحظه هاي شيرين و غيرقابل تكراري بود.خيلي ها بعدجلسه به من كفتند تو در آن لحظه قرآن را زنده كردي اين كه در قرآن اينقدر به احسان به والدين توصيه شده و تو زماني كه در اوج رسيدن به آرزوهايت بودي پدر را فراموش نكردي و اين از رتبه اي كه بدست آورده اي خيلي مهتر است چون عمل به قرآن است.

در مدت زماني كه بنده در محضر آقا تلاوت داشتم ايشان چند بار با احسنت گفتن بنده را مورد تفقد قرار دادند. بعد پايان تلاوت كه خدمتشان رسيدم دعاي خير فرمودند و از من سوال كردند: شما ساكن كدام شهريد و من جواب دادم آقا من هم شهري خودتان هستم كه ايشان لبخند زيبايي زدند و دوباره مرا دعا كردند.

مي دانيد كه مشهد پايتخت قرآني ايران است به نظرتان چه عواملي باعث اين جايگاه براي مشهد شده؟

مشهد،شهر امام رضا(ع) است و بسياري از جلسات مهم قرآني مشهد هم در حرم مطهر برگزار مي شود.اشاره كردم شروع كار من در زمينه قرآن در حرم مطهر بود.

مشهد در زمينه قرآن جايگاه يگانه و بي مثالي دارد. در همين مسابقات امسال كه من حضور داشتم هر روز در ابتداي مسابقات يك قاري ميهمان تلاوت داشت  كه حدود شش نفر اين قاريان برجسته مشهدي بودند. مشهد در زمينه قرائت قرآن خيلي استعدادهاي برجسته اي دارد. درزمينه حفظ از سال 84 كه استاد حسني برگزيده شدند ما تا امسال ديگر رتبه اي نداشتيم كه امسال اين افتخار نصيب من شد.اين استعدادي كه در مشهد وجود دارد مي بايد قدر دانسته شود.

بخصوص اساتيد بسيار خبره اي در مشهد حضور دارند كه فرصت حضور شان برا هر قرآن آموزي مغتنم است.

من خودم علاوه بر استاد گرامي كه اولين استاد من بودند از محضر اساتيد برجسته اي مثل آقاي عابدين زاده،استاد حسني و استاد درايتي و حاج محمد جواد رجائي بهره بردم و افتخار شاگردي شان را داشتم.

خب برسيم به طلبگي شما!كي طلبه شديد و قرآن چه تاثيراتي در زندگي طلبگي شما داشته است؟

من از سال 79 طلبه حوزه علميه هستم.به نظرم اگر پسنديده است هر مسلماني قرآن را بياموزد براي طلبه ها ضروري دارد كه قرآن را بياموزند.چون هم در دروس حوزوي اين بدردشان مي خورد و هم اصلا حوزه بايد به قرآن توجه ويژه داشته باشد.سلاح يك طلبه قرآن است و طلبه ها وقتي وارد حوزه مي شوند اتفاقا بيشتر به قرآن احساس نياز مي كنند.مقام معظم رهبري هم بارها بر پررنگ شدن جايگاه قرآن در حوزه هاي علميه تاكيد كرده اند و من خيلي خوشحالم كه بعنوان يك طلبه در مسير قرآن قرار گرفتم.

و حرف آخر...

به قول خواجه شيراز تا بود ذكرت دعا و درس و قرآن غم مخور.

صدیقه رضوانی نیا - تابناک خراسان رضوی

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار