رئیس سازمان صنعت و تجارت قم:
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: یکی از مشکل های موجود بر سر راه فعالیت قالیبافان استان، نبود بازار فروش مناسب است که در همین زمینه می توان از ظرفیت ایجاد شده در بخش گردشگری استفاده و این محصول را به عنوان کالای فرهنگی ایران به گردشگران خارجی معرفی کرد.
کد خبر: ۵۶۴۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵ 10 February 2018

به گزارش تابناک قم،محمود سیجانی افزود: استان قم قطب تولید فرش دستباف تمام ابریشم بوده و ظرفیت اشتغال 40 هزارتن را در این بخش داراست، اما در حال حاضر به دلیل وجود مشکل بازار فروش محصول، بخشی از این صنعت با کاهش نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز برای ادامه فعالیت رو به رو شده است.

وی بیان کرد: اگر فرش دستباف قم در معرض دید گردشگران خارجی قرار بگیرد و افراد کارشناس در حوزه فرش به تبلیغ این محصول بپردازند، به طور حتم یکی از خریدهای اصلی گردشگران خارجی از ایران همین فرش دستباف قم خواهد بود که می تواند مزایای بسیاری برای حفظ اشتغال قالیبافان و رونق اقتصاد استان قم به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: شرکت های ارائه دهنده خدمات گردشگری می توانند با معرفی این محصول به گردشگران خارجی، بازار این محصول را رونق ببخشند و همچنین با فعالیت اقتصادی در این بخش، درآمدهای مالی خود را افزایش دهند.

سیجانی گفت: فرش دستباف قم باید به عنوان یک نشان تجاری فرهنگی در جشنواره ها و همایش های بین المللی در معرض دید شرکت کنندگان قرار گیرد تا تمایل به استفاده از این محصول روز به روز بیشتر شود و بازار آن به سرعت از رکود خارج گردد.

وی با اشاره به اقدام های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم برای رونق یافتن بازار فرش دستباف، بیان کرد: این سازمان علاوه بر تشکیل کمیته های تخصصی برای رفع مشکل بازار فروش این محصول و برگزاری کارگاه های آموزشی برای ارتقاء توانمندی های بافندگان جهت حضور موفق تر در بازارهای داخلی و بین المللی، ایجاد نمایشگاه دایمی فرش دستباف قم را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: با بهره برداری از این نمایشگاه فرصت عرضه فرش دستباف قم به صورت تخصصی فراهم می شود و گردشگران داخلی و خارجی با سفر به شهر قم و آشنایی با این محصول هنری، مشتریان خوبی برای بهبود بازار فروش این محصول به حساب می آیند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: این طرح تاکنون بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و برای پیگیری بهتر امور اجرایی آن کمیته ای به دستور استاندار قم با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی مرتبط به ریاست معاون عمرانی استاندار تشکیل شده است.

سیجانی بیان کرد: تامین انشعاب های مورد نیاز در بخش های خدماتی آب، برق، گاز و تلفن و همچنین ایجاد راه دسترسی مناسب برای حضور آسان تر مراجعان از جمله مهمترین مسائل در دست پیگیری برای بهره برداری از این طرح در آینده نزدیک است.

طرح احداث نمایشگاه دائمی فرش قم نزدیک عوارضی آزادراه قم - تهران با توجه به حضور سالانه 20 میلیون گردشگر در این استان، در زمینی به مساحت 10هکتار مصوبه هیات دولت وقت در سال 1389 است که در سال های 90 تا 94 مبلغ 86 هزار و 520 میلیون ریال برای ساخت آن اختصاص یافت.

قم مهمترین مرکز تولید فرش ابریشم دستباف کشور است و بیش از 90 درصد فرش دستباف تولید شده در این استان به کشورهای مختلف صادر می شود، سالانه به طور متوسط 40 هزار مترمربع فرش ابریشم دستباف در قم تولید و در سال حدود 10 میلیون دلار فرش از استان صادر می شود. 

27هزار بافنده، 350 واحد تولیدی، 130 واحد فروش، 10 کارگاه رنگرزی، 40 کارگاه قالیشویی و 31 کارگاه تعمیر و مرمت، تحت نظارت اتحادیه فرش دستباف قم فعالیت می کنند؛ همچنین انجمن هنرمندان طراح و نقاش فرش قم دارای 200 عضو و اتحادیه تعاونی های تولید کننده فرش دستباف روستایی استان قم دارای پنج هزار بافنده است. 

اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم و شرکت سهامی فرش قم با 500 خانوار قالیباف زیر پوشش از دیگر بخش های فعال در حوزه فرش دستباف است، کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قم نیز 700 خانواده قالیباف را زیرپوشش دارد. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار