وزیر امور خارجه کشورمان در وین گفت: تعامل ایران با گروه 1+5 تصمیمی استراتژیک بود که ایران اتخاذ کرد.محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری المانیتور تاکید کرد که آمریکا بین تحریم و توافق هسته‌ای باید یکی را انتخاب کند
کد خبر: ۵۶۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷ 03 July 2015
تابناک بوشهر: وزیر امور خارجه کشورمان در وین گفت: تعامل ایران با گروه 1+5 تصمیمی استراتژیک بود که ایران اتخاذ کرد.محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری المانیتور تاکید کرد که آمریکا بین تحریم و توافق هسته‌ای باید یکی را انتخاب کند.وی ادامه داد: تعامل با گروه 1+5 تصمیمی استراتژیک از سوی ایران بود که به نظر می‌آید این روند رو به پایان است.

وی هم‌چنین تشریح کرد که چگونه تعهدش کمک کرده است تا آرامش خود را حتی زمانی که بسیار خسته بوده است، ‌حفظ کند و این‌که اگر این مسأله تا این حد برای کشورش و منطقه مهم نبود امکان داشت وی واکنش دیگری داشته باشد.وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره خطوط قرمزی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب برای مذاکرات هسته‌ای تعیین کرده‌اند و تاثیر آن نیز اظهار کرد: بیانات مقام معظم رهبری جدید نیستند. آن‌ها تاکید مواضعی هستند که ایران مذاکرات را با آن‌ها آغاز کرد.

وی ادامه داد: در نخستین روز مذاکرات صفحه منتسب به مقام معظم رهبری در توییتر عکسی از من و تیم مذاکره کننده هسته‌ای به علاوه یک پیام منتشر کرد که در آن نوشته بود، من مذاکره کنندگان‌مان را قابل اعتماد،‌ متعهد،‌ شجاع و با ایمان می‌دانم. من در پاسخ به این پیام با علامت لبخند نوشتم که این عکس به همراه تیم در نطنز گرفته شده وحمایت رهبری برای تیم ما بسیار حایز اهمیت است.وی افزود:‌ از نظر من آمریکا باید میان یک توافق و تحریم‌ها یکی را انتخاب کند. توافق در صورتی به دست می‌آید یا شکست می‌خورد که آمریکا بخواهد تحریم‌ها را لغو کند یا آن‌ها را در جای خود نگه دارد.

15:11"محمد نهاوندیان" رییس دفتر رییس‌جمهور کشورمان راهی وین شد. نهاوندیان با انتشار تصویری در اینستاگرام خبر پیوستن به تیم مذاکره کننده هسته ای را تایید کرد. رییس دفتر رییس جمهوری صبح جمعه در صفحه اینستاگرام خود تصویری از هواپیمای در حال پرواز منتشر کرد و نوشت: «اين روزها، مقدرات الهي در حال رقم خوردن است ، و خدا امر فرموده بر بندگانش كه دعا كنند براي تقدير خيرات و بركات . پس همگي از خدا بخواهيم، خدايا تو به لطف كريمانه ات، براي مردم هميشه خداپرست ايران، اينده اي درخشان را رقم بزن! كه هر چه نقصان است از ماست و هر چه خير از تو! التماس دعا»گفته می شود او با ماموریت های ویژه و برایش مشورت های لازم به جمع مذاکره کنندگان پیوسته است.

حصول درک مشترک میان ایران و آژانس/ تهیه 91 درصد متن توافق نهایی/ ظریف: امریکا بین تحریم و توافق یکی را انتخاب کند/ نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور نیز برای پیوستن به مذاکرات وارد وین شد

حصول درک مشترک میان ایران و آژانس/ تهیه 91 درصد متن توافق نهایی/ ظریف: امریکا بین تحریم و توافق یکی را انتخاب کند/ نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور نیز برای پیوستن به مذاکرات وارد وین شد

15:10 نشست صالحی و مونیز پس از 3 ساعت خاتمه یافت؛ ادامه نشست ساعت 17:00 به وقت تهران

14:35 عضو تیم مذاکره کننده ایران: برجام هیچ بخش محرمانه‌ای ندارد. یک عضو تیم مذاکره کننده ایران خبرسازی برخی رسانه های آمریکایی مبنی بر اینکه بخش هایی از برجام محرمانه خواهد ماند را رد کرد و آن را بی پایه و اساس خواند.

14:00 معاون وزیر خارجه این سخنان را در گفتگو با شبکه خبر سیما را مطرح کرد.مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران "پی ام دی" را بحثی قدیمی و مزمن توصیف کرد که به سالها پیش مربوط می شود؛ او گفت: آن زمان ادعاهایی نسبت به برنامه هسته ای ایران مطرح شد که مبنای فشارها و تحریم ها قرار گرفت. معاون وزیر امور خارجه گفت: اکنون فرصت خوبی پیش آمده که این مسائل و سوالات و ادعاهایی که نسبت به گذشته مطرح شده بود، درفضایی آرام تر حل و فصل شود.ما هم آماده همکاری با آقای آمانو هستیم تا مشخص شود ادعاها و پرونده هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران باز شده واهی است و کارنامه سفید برنامه هسته ای ایران نشان داده شود.عراقچی گفت: ما آماده ایم در موضوع "پی ام دی" با آژانس همکاری کنیم و به این همکاری ها سرعت دهیم تا به یک جمع بندی روشن در این باره برسیم.وی سفر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس به تهران در روز پنج شنبه را خوب و موفق ارزیابی کرد و گفت: گزارش هایی که از تهران دریافت کردیم و گزارش هایی که همکاران ایشان دادند نشان می دهد که این سفر، موفق و حرکتی رو به جلو بوده است.

13:30 معاون وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه سخن گفتن درباره آماده بودن متن توافق هسته‌ای نادرست است، افزود: توافق هسته‌ای باعث می‌شود که ایران نقش برجسته‌‌تری در بحران‌های منطقه ایفا کند.

13:27 وزیر خارجه ایران در خصوص مذاکرات چند روز گذشته در وین گفت: پیشرفت زیادی حاصل شده، اما موضوعات فنی و نگارشی مختلفی وجود دارد که نیازمند اراده سیاسی است.

13:24 نشست رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا از ساعت 9:30 صبح به وقت وین در جریان است.

13:11 مدیرکل آژانس بین‌المللی پس از دیدار با مقامات عالی ایرانی در تهران گفت که هدف از این سفر حل مسائل باقی‌مانده پرونده هسته‌ای ایران از جمله ابعاد نظامی احتمالی گذشته آن بوده است.

13:10 سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در گفت‌وگوها با آمانو،‌ ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر لزوم ایجاد یک زمان بندی مشخص برای پایان دادن به موضوعاتی که از گذشته مطرح بود، تفاهم کردند.

12:42 یک سخنگوی کاخ سفید در واکنش به تلاش کنگره برای تمدید تحریمهای ایران به روزنامه هافینگتون پست گفته است که این اقدام هیچ فشار اضافه ای به ایران تحمیل نمیکند و فقط مذاکرات هسته ای را تحت الشاع قرار خواهد داد.

12:31  لاوروف تا روز شنبه به مذاکرات هسته‌ای در وین نمی‌پیوندد .رسانه‌های روسیه این خبر را از قول سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه مخابره کرده‌اند که گفته وزیر خارجه این کشور دست‌کم تا روز شنبه به جمع وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ نخواهد پیوست

11:56 نیویورک تایمز مدعی شد که ایران با انتقال بیش از 9 تن از اورانیوم غنی شده به خارج از کشور، به عنوان بخشی از توافق جامع هسته‌ای، موافقت کرده است.

11:16 وزیر امور خارجه ایران دقایقی قبل با رئیس جمهور اتریش دیدار و گفت‌وگو کرد.

10:43 وزیر خارجه ایران در مصاحبه با پایگاه المانیتور تاکید کرد که واشنگتن بین تحریم و توافق هسته‌ای باید یکی را انتخاب کند.

6:52 معاونان وزرای خارجه ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا از ساعت 21 پنجشنبه تا 3 بامداد امروز جمعه به مدت 6 ساعت به گفت‌وگو در راستای رفع اختلافات موجود بر سر توافق جامع پرداختند.

00:22 کاترین اشتون هم به مذاکرات وین می‌پیوندد. منابع دیپلماتیک می‌گویند مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مذاکرات ایران و گروه 1+5 خواهد پیوست.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار