مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: 40 درصد صادرات یک میلیارد و 600 میلیون دلاری این استان ظرف 10 ماه گذشته امسال وابسته به بخش کشاورزی بوده است.
کد خبر: ۵۶۶۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸ 15 February 2018

به گزارش تابناک : علی رسولیان روز چهارشنبه در همایش بین المللی علوم کشاورزی، گیاهان دارویی و طب سنتی در مشهد افزود: عمده محصولات صادراتی در این حوزه خشکبار، زعفران و زرشک بوده و سرمایه گذاری در این بخش می تواند نقش قابل توجهی در رسیدن به اهداف صادراتی خراسان رضوی ایفا کند.

وی سهم داروهای گیاهی را در صادرات محصولات کشاورزی خرسان قابل توجه توصیف و بیان کرد: شرایط آب و هوایی استان زمینه سرمایه گذاری و بهره برداری مناسب از گیاهان دارویی را فراهم کرده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی به تداوم چندین ساله پدیده خشکسالی و بحران کم آبی نیز اشاره و بیان کرد: از آنجا که تولید گیاهان دارویی با الگوی کشت کم آب هماهنگ است می تواند همراستا با سیاستهای کشاورزی و حفظ منابع آبی باشد.

وی به برنامه افق صادرات سه میلیارد و 300 میلیون دلاری خراسان رضوی در پایان اجرای برنامه ششم اشاره و بیان کرد: کاهش میزان بیکاری به هفت درصد در استان نیازمند 670 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری است. در همین ارتباط در بخشهای مختلف برای ایجاد اشتغال و حمایت از طرحهای خوداشتغالی در دستگاههای حمایتی در حال پرداخت تسهیلات بانکی شش تا هشت درصد به متقاضیان هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: زعفران نماد تولید داروهای گیاهی و تولید داروهای گیاهی نشان دهنده توانمندیهای بخش کشاورزی استان است.

مجتبی مزروعی افزود: پیشرفت اقتصادی برخی کشورها بر تولید و صادرات گیاهان دارویی بنا شده است. اتکای ما به صادرات نفت، ورود ارز و خرید محصولات کشاورزی خارجی در سالهای قبل از 1392 موجب وارد آمدن لطمه به تولیدات کشاورزی درآن سالها شد. 

وی ادامه داد: واردات بی رویه شکر موجب شد تولید چغندر قند از شش میلیون تن در سال به یک میلیون و 700 هزار تن کاهش یابد و در خراسان نیز از یک میلیون و 200 هزار تن به 700 هزار تن رسید.

همایش دو روزه علوم کشاورزی، گیاهان دارویی و طب سنتی با حضور 400 پژوهشگر و فعال اقتصادی از سراسر کشور به مدت دو روز در مشهد ادامه دارد.  

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار