معاون آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: توسعه متوازن تحصیلی در دستور کار آموزش و پرورش خراسان رضوی قرار دارد.
کد خبر: ۵۷۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰ 04 July 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی رمضان نیری در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: توسعه متوازن تحصیلی یکی از سنگین‌ترین مسئولیت‌های آموزش متوسطه است و باید میزان گرایش دانش آموزان به شاخه‌های فنی و حرفه‌ای، نظری و کار و دانش براساس شاخص‌های استاندارد کشوری و وزارتی مدیریت شود.

وی تفکیک شاخه‌ای دانش آموزان در پایه دهم را منوط به شاخص‌های اسناد فرادستی دانست و تاکید کرد: دانش آموزان تا پایه دهم مسیر تحصیلی یکنواختی را طی می‌کنند و تفکیک رشته‌ای افراد باید براساس شاخص‌های اسناد فرا دستی صورت بگیرد که براساس این شاخص‌ها، 48.26 درصد از دانش آموزان تا پایان برنامه پنجم تحصیلی باید در شاخه های فنی و حرفه ای و کار و دانش قرار بگیرند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: براساس این شاخص‌ها دانش آموزان شاخه نظری باید به طور یکنواخت و هر کدام به میزان 33 درصد در رشته‌های ریاضی و فیزیک، علوم انسانی و علوم تجربی توزیع شوند.

نیری انحراف از شاخص اسناد فرا دستی در شاخه کار و دانش را یکی از مشکلات آموزش متوسطه عنوان کرد و گفت: براساس این شاخص‌ها 40 درصد از دانش آموزان باید در شاخه صنعت، 10 درصد در کشاورزی و 50 درصد در خدمات باشند در حالی که 41 درصد دانش آموزان در صنعت، 7 درصد در کشاورزی و 52 درصد در شاخه خدمات هستند که اندکی انحراف از شاخص‌ها دیده می‌شود.

وی تقویت شاخه کشاورزی را یکی از اولویت‌های آموزش متوسطه دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه خراسان رضوی قطب کشاورزی کشور است، تربیت نیروی کارآزموده کشاورز یکی از اولویت‌های آموزش متوسطه است و در تلاش برای افزایش گرایش‌ها به سمت شاخه کشاورزی در هنرستان‌ها هستیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی بیشترین آسیب در شاخه نظری را متوجه رشته علوم تجربی عنوان کرد و افزود: بالاترین ضریب سختی آموزش متوسطه مربوط به شاخه نظری و رشته علوم تجربی است چرا که 47.6 درصد از کل دانش آموزان استان در این رشته تحصیل می‌کنند در حالی که میزان قبولی این رشته از سایرین کمتر است.

نیری ادامه داد: در کنکور سال 93 حدود 71 درصد از دانش آموزان رشته ریاضی و فیزیک، 54 درصد از رشته انسانی و تنها 35 درصد از دانش آموزان علوم تجربی استان در دانشگاه ها پذیرفته شدند و میان دانش آموزان رشته تجربی ظرفیت دانشگاه ها تناسب وجود ندارد.

وی پیرامون آسیب‌های روحی و سرخوردگی‌های تحصیلی در میان دانش آموزان دختر رشته علوم تجربی خاطرنشان کرد: 52 درصد از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه استان در رشته علوم تجربی تحصیل می‌کنند که قبولی اندک دانش آموزان این رشته در کنکور سراسری و سرخوردگی‌های متعاقب آن به یکی از آسیب‌های جدی نظام آموزشی متوسطه تبدیل شده و به دنبال توزیع تحصیلی متوازن تری هستیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی آگاهی بخشی به والدین را مکمل توسعه توازن تحصیلی عنوان کرد و گفت: لازم است واحدهای مشاوره‌ای ادارات آموزش و پرورش نسبت به آگاهی بخشی والدین در زمینه شناخت رشته‌های تحصیلی اهتمام ورزند چرا که والدین می‌توانند به توسعه توازن تحصیلی کمک کرده و هدایت تحصیلی درستی برای فرزندان خود داشته باشند.

نیری پیرامون ارتقای تحصیلی مورد نیاز مقطع متوسطه اظهار کرد: باید هجمه تحصیلی رشته تجربی کاهش و کیفیت تحصیلی رشته انسانی افزایش یابد و هم چنین گرایش به شاخه های فنی و رشته ریاضی و فیزیک نیز افزایش یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار