یک فعال محیط زیست معتقد است، اگر روند تولید زباله‌های پلاستیکی در زمین ادامه پیدا کند، طی پنج سال آینده معادل کل ماهی‌ها و آبزیان در اقیانوس‌ها قطعات پلاستیکی خواهیم داشت.
کد خبر: ۵۹۳۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷ 21 April 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،شیرین خوانساری در آستانه روز زمین پاک (2 اردیبهشت)  شعار امسال روز زمین پاک را "نه به کیسه‌های پلاستیکی" عنوان کرد و گفت: متاسفانه چند سالی است که تولید و مصرف کیسه‌های پلاستیکی، ظروف یکبار مصرف، بسته‌بندی‌های پلاستیکیو ... در دنیا افزایش یافته است.

وی ادامه داد: قطعات پلاستیک بار سنگینی بر دوش کره زمین قرار داده است و چون از مواد مصنوعی تشکیل شده راهی برای بازگشت آن به طبیعت وجود ندارد.

مدیرعامل تشکل محیط زیستی پیام آوران اردیبهشت دوره تجزیه برخی از انواع زباله‌های پلاستیکی را بیش از 300 سال دانست و یادآوری کرد: ممکن است به برخی از محصولات پلاستیکی موادی اضافه شود که تخریب آن را سریع کند، اما تاثیری در زمان تجزیه آن ندارد و فقط به ذرات ریزتر پلاستیک تبدیل می‌شوند.

خوانساری تصریح کرد: اگر این روند تولید پلاستیک ادامه پیدا کند چند سال دیگر زمین در تسخیر زباله‌های پلاستیکی خواهد بود و ظرف مدت پنج سال آینده تعداد زباله‌ها و ذرات پلاستیکی در اقیانوس‌ها برابر تعداد ماهی‌ها و آبزیان می‌شود.

وی از پیامدهای وجود زباله‌های پلاستیکی در محیط زیست و دریاها هم یاد کرد و افزود: گاهی ماهی‌های بزرگ و لاک‌پشت‌ها زباله‌های پلاستیکی را به جای غذا به اشتباه می‌خورند و می‌میرند، همچنین گاهی ماهی‌های کوچک ذرات پلاستیک را می‌خورند و مواد شیمیایی موجود در زباله هم آنها و هم ماهی بزرگتری که از ماهی کوچک تغذیه می‌کند را از بین می‌برد.

به گفته این فعال محیط زیست، مواد شیمیایی و سمی زباله‌ها نیز به تدریج وارد آب شده و آب را آلوده می‌کند.

خوانساری سپس به وضعیت نامناسب ایران در تولید زباله‌های پلاستیکی اشاره کرد و گفت: در شرایطی که در برخی کشورها مصرف کیسه‌های پلاستیکی ممنوع شده، ایران رتبه پنجم مصرف کیسه‌های پلاستیکی دنیا را دارد.

وی خاطرنشان کرد: در ایران هم تلاش‌هایی برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی صورت گرفته، اما نیازمند حمایت‌های قانونی، پای کار آمدن خود مردم و فعالان محیط زیست و اطلاع رسانی رسانه‌ها و صدا و سیما است.

خوانساری اظهار کرد: یکی دگر از عواملی که باعث افزایش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در کشور ما می‌شود عرضه رایگان آن در فروشگاه‌ها است که باید جلوی این امر گرفته شود.

مدیرعامل تشکل محیط زیستی پیام آوران اردیبهشت عامل دیگرناپاک شدن زمین پس از کیسه‌های پلاستیکی را آلودگی هوا برشمرد که عمدتا ناشی از توسعه صنایع، استفاده از سوخت‌های فسیلی، مصرف بنزین غیراستاندارد و ... است.

وی از اثرات مستقیم آلودگی هوا بر گرم شدن کره زمین و ذوب شدن یخ‌های قطبی یاد کرد که مرگ هزاران گونه جانوری را رقم می‌زند.

خوانساری عقیده دارد، بخشی از تغییرات اقلیمی که اکنون با آن مواجهیم نیز ناشی از گرم شدن کره زمین است که از پیامدهای آن می‌توان به خشکسالی و بیابان‌زایی اشاره کرد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار