تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: دام و مرتع هر دو نباید آسیب ببیند و برای تحقق این مهم باید دستگاه‌‌هایی همانند امور دام جهاد کشاورزی وابستگی دام به مراتع را کاهش دهند.
کد خبر: ۵۹۸۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸ 29 April 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- غلامحسین نصیری اظهار کرد: از تمام مساحت استان 86 درصد عرصه‌های ملی و منابع طبیعی است.
وی با اشاره به وجود 307 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 93 هزار هکتار مرتع در استان، افزود: حدود 66 درصد از سطح عرصه‌ها، مرتعی هستند.
نصیری با بیان اینکه در تخریب مراتع عوامل متعددی همانند شخم غیرمجاز، احداث خطوط جاده‌ای و معادن و ... دخیل است، تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل تخریب مراتع، چرای زود هنگام عشایر است زیرا علوفه شرایط لازم برای چَرا ندارد و برخی گونه‌های با ارزش گیاهی تازه به گل نشسته‌اند که نباید آسیب ببینند.
وی تاکید کرد: ورود زود هنگام عشایر موجب کوبیده شدن گیاه و از بین رفتن گیاه است که این امر نیز موجب عدم نفوذ آب به خاک و در نهایت فرسایش خاک خواهد شد.
نصیری گفت: هرساله تقویم کوچ عشایر مشخص می‌شود که امسال این زمان 20 اردیبهشت تعیین شده است اما به دلیل عدم وجود آب و علوفه و گرما در استان خوزستان، این کوچ زودتر انجام شده و برخی کوچ‌ها نیز به صورت ماشینی انجام گرفته است که همین امر نیز از دلایل ورود زود هنگام عشایر به استان است.
وی با اشاره به وجود 23 هزار بهره‌بردار رسمی روستایی و عشایر از مراتع که 50 تا 60 آنان عشایر و مابقی روستایی هستند، تصریح کرد: برای کوچ زود هنگام اخطار داده شد و با متخلفان برخورد شده است.
نصیری ادامه داد: مراتع استان ظرفیت حداکثر 600 تا 700 هزار دام را در یک دوره 100 روزه دارد اما در حال حاضر بیش از 2.5 میلیون واحد دامی بیش از یک دوره 100 روز وارد استان می‌شوند.
به گزارش ایسنا، اگر شرایط لازم همانند آب و علوفه کافی در استان‌های گرمسیر برای دام محیا نباشد، عشایر برای حفظ دام خویش کوچ زود هنگام خواهند داشت و از طرفی این کوچ موجب آسیب به مراتع خواهد شد.
معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در این خصوص گفت: دام و مرتع هر دو نباید آسیب ببیند و برای تحقق این مهم باید دستگاه‌‌هایی همانند امور دام جهاد کشاورزی، وابستگی دام به مراتع را کاهش دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار