مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان:
مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان گفت: عمليات رايگان سم‌پاشی در دا‌م‌های سبک و سنگین و اماکن دامی استان خوزستان انجام می‌شود.
کد خبر: ۵۹۹۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸ 03 May 2018

مصطفی کنارکوهی اظهار کرد: بر اساس طرح جامع مبارزه با انگل‌های خارجی دام و بیماری‌های دامی منتقل‌شده توسط این انگل‌ها به‌ویژه بیماری مشترک و خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و بیماری‌های واگیردار دامی سموم و ملزومات موردنیاز برای انجام این طرح به‌منظور انجام عملیات رایگان سم‌پاشی روی بدن دام و جایگاه نگهداری دام‌های سبک و سنگین توسط اداره کل دامپزشکی استان خوزستان تهیه‌شده و جهت اجرا، در اختیار ادارات دامپزشکی شهرستان‌های تابعه قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه سالانه با شروع فصل گرما عملیات سم‌پاشی دام و جایگاه دامی، به‌منظور مبارزه با بیماری‌های انگلی در استان آغاز می‌شود، افزود: با توجه به اینکه یکی از وظایف دامپزشکی مبارزه با بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و نظر به اینکه مطمئن‌ترین راه برای مبارزه با انگل‌های خارجی، سم‌پاشی بدن دام و جایگاه‌های نگهداری دام‌ها است، به همین دلیل در سال 96، علاوه بر سم‌پاشی بیش از 850 هزار رأس دام سبک و سنگین در دامداری‌ها، روستاها و مناطق عشایری، بیش از ۲ میلیون و 500 هزار مترمربع نیز اماکن دامی در استان سم‌پاشی شد.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان بیان کرد: اداره کل دامپزشکی استان خوزستان باهدف تداوم مبارزه با انگل‌های خارجی، از ابتدای سال جاری همچون سال‌های گذشته، اقدام به تهیه سموم و لوازم موردنیاز جهت انجام سم‌پاشی کرده و در حال حاضر این عملیات با جدیت در حال انجام است.

وی در توضیح این بیماری گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که در حیوانات اهلی علامت خاصی ندارد اما می‌تواند به انسان منتقل‌شده و گاهی باعث مرگ بیمار شود.

کنارکوهی بیان کرد: راه‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو این بیماری یا از طریق کنه و یا از طریق کشتار در فضایی خارج از کشتارگاه به انسان منتقل می‌شود، در صورت انتشار با کنه، با کوچک‌ترین گزشی، این خون‌آلوده از کنه به انسان منتقل می‌شود به‌این‌ترتیب کسانی که در دامداری و قصابی‌ها هستند، مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

وی اظهار کرد: در نوع دوم، اگر کشتار دام در کشتارگاه صورت گیرد جای نگرانی نیست، هشدار زمانی است که دام در کوچه و خیابان کشتار شود که موجب آلودگی افراد تحت تماس می‌شود. برخی فکر می‌کنند که خوردن گوشت آلوده می‌تواند منجر به انتشار این بیماری شود، تنها عامل ابتلا به این بیماری تماس با لاشه و خون تازه حیوان بیمار است لذا گوشت پخته هیچ بیماری را منتقل نمی‌کند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: مردم باید با ترشحات گوشت‌ها تماس نداشته باشند، زیرا طریقه انتقال این بیماری به‌واسطه ترشحاتی است که روی پوست می‌نشیند و اگر پوست خراش داشته باشد ویروس از آن طریق می‌تواند عبور کند.

وی گفت: زمانی که انسان با ترشحات و خون بدن حیوان آلوده تماس پیدا می‌کند، بیماری به‌صورت مستقیم منتقل می‌شود؛ اما درروش غیرمستقیم، کنه‌ای که روی بدن حیوانات اهلی وجود دارد، از خون دام آلوده تغذیه می‌کند و آلوده می‌شود و چنانچه این کنه، روی بدن انسان قرار گیرد، می‌تواند آلودگی را منتقل کند.

کنارکوهی افرادی که ذبح سنتی انجام می‌دهند و همچنین با دام ارتباط دارند را در معرض خطر دانست و عنوان کرد: تنها افرادی که به‌نوعی با دام در ارتباط هستند و حتی دام را به‌صورت زنده کشتار و مصرف کرده‌اند می‌توانند نسبت به ابتلا به این بیماری مشکوک باشند. بیشترین نگرانی در شیوع تب کریمه کنگو مربوط به افرادی است که ذبح دام‌ها را در منازل یا دامداری‌ها انجام می‌دهند و به هشدار‌های بهداشتی توجه نمی‌کنند.

وی به راه‌های پیشگیری تب کریمه کنگو اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از بیماری، مبارزه با انگل‌های خارجی (کنه‌ها) از طریق سم‌پاشی، آموزش دامداران و کارکنان در معرض خطر، استفاده از پوشش‌های مناسب، بالا بردن امنیت فردی، سرد کردن لاشه به مدت 24 ساعت در درجه یخچال، در معرض قرار نگرفتن افراد با ترشحات دام بیمار، عدم عرضه کشتار غیرمجاز در معابر عمومی و خارج از کشتارگاه، تهیه گوشت از مجاری مجاز و دارای مهر و برچسب دامپزشکی و همچنین افزایش مراقبت‌های قرنطینه‌ای درمبادی ورودی دام به کشور است.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان اظهار کرد: توصیه می‌شود شهروندان گوشت مصرفی را فقط از فروشگاه‌های مجاز تهیه کنند و قبل از خرید حتماً به مهر و برچسب دامپزشکی مندرج بر لاشه کشتار توجه نمایند. همچنین بهتر است گوشت خریداری‌شده به مدت 24 ساعت در یخچال منزل نگهداری و سپس مصرف شود.

وی افزود: لازم است که شهروندان، علائم بیماری را یاد بگیرند و همچنین در صورت مشاهده علائم، نسبت به درمان آن بی‌توجه نباشند.

کنارکوهی علائم تب کریمه کنگو را بیان کرد و گفت: تب کریمه، با علائم تب، سردرد شدید، دردهای عضلانی و استخوانی، حالت تهوع، اسهال و استفراغ در بدن بروز می‌کند و بیماران غافل از خطر جدی، آن را با بیماری‌های دیگر اشتباه می‌گیرند.

وی عنوان کرد: خونریزی دردهان، لثه، دستگاه تناسلی و وجود خون در ادرار، نشان‌دهنده ابتلا به بیماری است که متأسفانه بعد از علائم اولیه در بیمار، مشهود می‌شود. افراد بیمار با مراجعه به بیمارستان، مورد آزمایش قرارگرفته و در صورت تائید بیماری، در شرایط و اتاق‌های خاص نگهداری و درمان می‌شوند.

 

منبع: فارس

برچسب ها: دامپزشکی ، سمپاشی ، دام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار