شهر مقدس قم در نیمه ماه مبارک رمضان همزمان با سالروز ولادت با سعادت دومین پیشوای شیعیان جهان حضرت امام حسن مجتبی(ع) غرق در جشن و نور و سرور شد.
کد خبر: ۶۱۴۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸ 31 May 2018

به گزارش تابناک قم، شهر مقدس قم از شب گذشته با برگزاری جشن های سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) میزبان عاشقان و دلدادگان مکتب عصمت و طهارت است.

مردم روزه دار و زائران از اقصی نقاط جهان اسلام آمده اند تا با حضور در بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) ضمن گرامی داشت این شب بزرگ و با برکت، از آیین های معنوی حرم مطهر بهره مند شوند.

حرم بانوی آب و آیینه، حضرت معصومه(س) و خیابان های منتهی به این آستان مقدس، چراغانی شده است و با برگزاری آیین های مختلف جشن و شادی میزبان زائران و مجاوران است.

زائران بسیاری از استان ‌های مجاور برای عرض تبریک این روز مبارک در صحن آن حضرت حضور پیدا کرده ‌اند و گوش جان به سخنرانی هایی در خصوص زندگانی و کرامات دومین پیشوای شیعیان سپرده اند.

طنین دلنواز مولودی خوانی مداحان اهل بیت(ع) از شبستان ها، رواق ها و صحن های مختلف حرم مطهر به گوش می رسد و مجاوران با تشرف به این مکان قدسی و گره زدن دل هایشان به ضریح نورانی این بانو، سالروز ولادت این امام همام را تبریک و تهنیت می گویند.

امروز به برکت این میلاد سراسر نور، قم حال و هوای ویژه ای دارد و آیین های متنوع جشن و سرور در مسجد مقدس جمکران به عنوان میعادگاه منتظران، مساجد و تکایا و دیگر اماکن متبرک با حضور عاشقان و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در حال برگزاری است.

هزاران تن از نمازگزاران و روزه داران با حضور در مسجد مقدس جمکران این جشن ولادت را به ساحت مقدس امام زمان(عج) تبریک عرض کردند.

همچنین برنامه های مختلف جشن ولادت دومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، امام حسن مجتبی(ع) با حضور هزاران دلداده اهل بیت(ع) در دفاتر و بیوت مراجع تقلید و دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم برپا شد و سخنرانان گوشه هایی از زندگانی گهربار آن امام کریم را بیان کردند.

ویژه برنامه های حرم حضرت معصومه(س) در سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع)

مدیرروابط عمومی و اطلاع رسانی حرم حضرت معصومه(س) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به مناسبت میلاد کریم اهل‌بیت امام حسن مجتبی(ع)، تجمع بزرگ دانش آموزان قمی همراه با آیین ترتیل خوانی نوجوانان در ساعت 18:30 در صحن امام رضا(ع) حرم مطهر برگزار می‌ شود.

حجت الاسلام جواد بهشتی پور ادامه داد: در این مراسم، نیم جزء از قرآن کریم توسط قاریان نوجوان و با حضور دانش آموزان قرائت می‌شود، همچنین مولودی‌ خوانی، سخنرانی و برگزاری برنامه معارفی ویژه نوجوانان و در پایان آیین نقاره زنی خادمان حرم حضرت فاطمه معصومه(س) از دیگر برنامه ‌های این تجمع بزرگ به شمار می آید.

وی با اشاره به برگزاری جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) با حضور هنرمندان گفت: همچنین ویژه برنامه ای با حضور زائران و مجاوران حرم مطهر، امشب ساعت 22 در صحن جامع فاطمی ترتیب می یابد.

برنامه های جشن و سرور در مسجد مقدس جمکران

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اجرای برنامه های مختلف همزمان با سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) گفت: سخنرانان مطرح کشوری و استانی در این مکان مقدس حضور پیدا کرده و به تبیین شخصیت، منزلت، جایگاه و راه الگوپذیری از سیره ایشان خواهند پرداخت.

ابراهیم صدوقی افزود: مولودی خوانی و برگزاری مسابقه های قرآنی برای عموم مردم از مهمترین برنامه های سالروز میلاد این امام همام است.

وی گفت: ایستگاه های صلواتی نیز از عاشقان و دلدادگان مکتب اهل بیت(ع) بعد از اذان مغرب و عشا میزبانی می کنند.

اجرای برنامه های متنوع در 19 بقاع متبرک امامزادگان

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه قم نیز با اشاره به این که برنامه های جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع) از شب گذشته در 19 بقاع متبرک امامزادگان آغاز شده است، گفت: برنامه های مختلف از جمله گروه تئاتر، تواشیح، سخنرانی در خصوص زندگانی کریمانه امام حسن مجتبی(ع)، مولودی خوانی و قرائت قرآن اجرا شده که این برنامه ها امشب نیز ادامه داد.

حجت الاسلام یوسف احمدی بیان داشت: امشب برنامه ویژه جشن در کوه خضر نبی(ع) تدارک دیده شده است تا عموم مردم از این مراسم بهره مند شوند.

وی، پذیرایی از شرکت ‌کنندگان، اجرای برنامه‌ های متنوع فرهنگی و مسابقات گوناگون با موضوع زندگی آن امام همام را از مهمترین برنامه ها برشمرد.

وی از برگزاری آیین غبارروبی و عطرافشانی آستان مقدس امامزاده سید علی(ع) به مناسبت سالروز میلاد امام حسن(ع) خبر داد و گفت: در کنار مولودی خوانی و بیان مفاهیم تفسیری توسط اساتید برجسته قرآنی در این مکان مقدس، آیین غبارروبی نیز ترتیب می یابد.

وی افزود: ایستگاه های صلواتی در بقاع متبرک امامزادگان نیز در این شب های ملکوتی برپا شده است.

امام حسن مجتبی(ع)، نخستین فرزند امام علی(ع) و حضرت فاطمه الزهرا(س) یگانه دختر رسول اکرم(ص) در شب نیمه ماه رمضان سال سوم هجرت در مدینه چشم به جهان گشود.

امام حسن(ع) هفت سال از زمان جد بزرگوارش رسول خدا(ص) را درک کردند و درسهایی از اخلاق و انسانیت را در مکتب نورانی و ملکوتی اهل بیت(ع) را فراگرفتند.

پیشوای دوم شیعیان نمونه بارز انسانیت در تمام صفات فردی و اجتماعی بودند، ایشان عابد، کریم، یاور نیازمندان، صبور، شجاع، دلیر، فروتن، باتقوا و پرهیزگار و در زمان خویش زبانزد عام و خاص بودند.

امام حسن مجتبی(ع) سرانجام در سال پنجاهم هجری به تحریک معاویه به دست همسر خود (جعده) مسموم و به شهادت رسیدند و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شدند.

سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) را به دلیل حمایت ایشان از یتیمان و نیازمندان «روز اکرام» نامگذاری کردند تا بهانه ای برای توجه بیش از پیش به مقوله احسان و بخشش و تلاش در مسیر زدودن چهره فقر از جامعه باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار