امیدی خبر داد:
تابناک: کارشناس محیط زیست طبیعی اداره حفاظت محیط زیست استان اصفهان از افزایش شمار پرندگان مهاجری خبر داد که امسال در آبگیرها و تالاب های این خطه فرود آمدند.
کد خبر: ۶۱۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸ 19 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، مریم امیدی افزود: در طرح سرشماری زمستانی پرندگان بیش از 13 هزار قطعه پرنده از 36 گونه آبزی و کنار آبزی در تالاب ها، آبگیرها و منابع آبی این استان سرشماری شدند.

سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی در استان اصفهان از 13 دی تا سوم بهمن در 24 سایت از مجموع 25سایت موجود مورد پایش قرار گرفت.

وی اظهار کرد: براساس این سرشماری آمار پرندگان شناسایی شده در سایتهای سرشماری نسبت به سال گذشته حدود 24،6 درصد افزایش داشته است.

کارشناس محیط زیست طبیعی استان اصفهان افزود:بیشترین گونه پرندگان مهاجر آبزی از گونه 'کاکایی سرسیاه' است که البته گونه های مختلف دیگری نیز شامل مرغابی سانان و همچنین انواع پرنده های کنار آبزی همچون انواع 'حواصیل' و 'آگرت ها' در منابع آبی و آبگیرهای استان قابل مشاهده بودند.

وی افزود: این سرشماری در دریاچه سد حنا، سد قره قاچ، تالاب گاوخونی، دریاچه سد زاینده رود، سد تنظیمی زاینده رود، سد خمیران، پالایشگاه اصفهان،حوضچه های تصفیه خانه فولاد مبارکه، ذوب آهن، دریاچه قایقرانی ذوب آهن،حوضچه های تصفیه خانه جنوب و شمال اصفهان، شاهین شهر،تصفیه خانه شرق اصفهان،فولادشهر،رودخانه زاینده رود، بند آبشار ودریاچه سد گلپایگان صورت گرفته است.

کارشناس محیط زیست طبیعی استان اصفهان افزود: بیشترین جمعیت ثبت شده مربوط به دریاچه سد قره قاچ (شهرستان سمیرم) است که دو هزار و 754 قطعه مربوط به هشت گونه در این سایت مشاهده و ثبت شد.

وی یادآوری کرد: در زیستگاه های مهم و با ارزش استان همچون تالاب بین المللی گاوخونی به علت تداوم روند خشکی و تنها جریان داشتن آب به مقدار کم در برخی بندهای اطراف آن تعداد انگشت شماری از برخی گونه های پرندگان مشاهده و ثبت شد.

امیدی زمان مهاجرت پرندگان مهاجر به اصفهان را از اواسط شهریورماه اعلام کرد و گفت: بیشترین پرندگان مهاجر به استان اصفهان آب زی و کنار آب زی هستند.

وی با اشاره به موقعیت جفرافیایی اصفهان و مهاجرت این پرندگان از سیبری و شمال ایران، افزود: پرندگانی نیز که کشورهای همسایه جنوب ایران را به عنوان مقصد نهایی انتخاب می کنند، برای مدتی در اصفهان بسر می برند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار