ريیس اداره حفاظت محیط زیست مهریز با اشاره به حيات برخي گونه‌هاي نادر جانوري و گياهي در منطقه حفاظت شده كالمند و بهادران اين شهستان، تاكيد كرد: حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری نادر منطقه به عنوان یک سرمایه مهم، وظیفه‌ای همگانی است.
کد خبر: ۶۱۷۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۶ 10 June 2018

 «محمدرضا خدارحمی» اعلام كرد: تاکنون ۵۵۰ گونه گیاهی و جانوری در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران در بخش مرکزی این شهرستان شناسایی شده است . 

وي مهتمرین گونه‌های جانوری منطقه را شامل آهو، کل و بز، قوچ و میش، زاغ بور، بلبل خرما، هوبره، جبیر، سهره خاکی و بزمجه بیابانی نام برد و اظهار كرد: ۴۵۰ گونه شناسايي شده در منطقه مربوط به گونه‌هاي گیاهی از جمله بادام گوهی، آویشن، زرشک، آنغوزه، لاله کوهی، شقایق، گون، چوبک، شیرین‌بیان، انجیر و لاله کوهی هستند.

اين مسئول ادامه داد: حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری نادر منطقه به عنوان یک سرمایه مهم، وظیفه‌ای همگانی است و در اين رابطه امیدواریم مردم همچنان در کنار محیط‌بانان، اين وظيفه را به خوبی ایفا کنند . 

خدارحمی تصریح کرد: البته در اين باره هر ساله بازدید علاقه‌مندان، گردشگران، دانش‌آموز و دانشجویان را با برنامه‌ریزی و هماهنگی از مناطق حفاظت شده مهریز اجرايي مي‌كنيم تا از اين طريق آنها را بیشتر با اهميت حفاظت از اين گونه‌ها آشنا سازيم.

ياداور مي‌شود، منطقه کالمند بهادران در سال ۱۳۵۵ به دلیل تخم‌گذاری پرنده با ارزش و کمیاب هوبره و همچنین برخورداری از وضعیت اکولوژیکی مناسب جهت ادامه حیات گونه‌های ارزشمند جانوری و گیاهی مختلف از جمله آهو و زاغ بور به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد . 

این منطقه از اول خردادماه سال ۱۳۷۰ با تصویب شورای عالی محیط زیست به صورت رسمی در زمره مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد . 

منطقه كالمند در ۲۰ کیلومتری شهر مهریز و ۵۰ کیلومتری مرکز استان و منطقه بهادران نيز در ۸۵ کیلومتری يزد واقع شده است.

وسعت این منطقه حدود ۲۳۰ هزار هکتار برآورد شده که بیش از نیمی از مساحت آن را نقاط دشتی و مابقی را ارتفاعات صعب العبور، کوهپایه‌ها و تپه ماهورها تشکیل داده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار