کد خبر: ۶۲۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶ 15 July 2015
 به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد،معاون فنی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان مبتلایان به بیماری تب مالت در این استان نسبت به مدت مشابه پارسال سه برابر شده است.

 محمد رضا گلابی، افزود: تعداد مبتلایان به بیماری تب مالت پارسال در کهگیلویه و بویراحمد ۶۹ مورد بود که این تعداد هم اکنون به ۱۹۶ مورد رسیده است.

وی بیان کرد: در سه ماهه اول امسال بیش از ۵۰ نفر به بیماری تب مالت مبتلا شدند که بیش از ۱۲ نفر آنها در تیر امسال بوده است.

گلابی اظهار کرد: همجواری با استان های چهار محال و بختیاری و لرستان که کانون بیماری تب مالت هستند علت افزایش این بیماری در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی عنوان کرد: به علت بافت سنتی و عشایری استان رغبت مردم به تهیه فراورده های دامی سنتی بیشتر است و این عامل موجب شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله تب مالت شده است.

معاون فنی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: میزان ابتلا به بیماری تب مالت در فراورده های دامی که به صورت سنتی تولید می شوند بسیار بالاست.

وی از عموم مردم خواست تا گوشت مورد نیاز خود را از کشتارگاه ها و مراکز معتبر خریداری کنند.

گلابی گفت:تب مالت یکی از مهم ترین بیماری های مشترک انسان و دام بوده که عامل این بیماری در پستاندارانی مانند بز، گوسفند و شتر قرار دارد.

مسوول فنی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد عامل این بیماری را باکتری بروسلا عنوان کرد و افزود: میکروب این بیماری قابلیت انتقال خوراکی، پوستی و تنفسی را داراست و در صورت مصرف شیر و دیگر فرآورده های دامی غیرپاستوریزه و نجوشیده و همچنین مصرف مواد غذایی مانند جگر نیم پز احتمال انتقال گوارشی این بیماری وجود دارد.

تب و لرز و تعریق شبانه، درد مبهم عضلات و مفاصل، احساس ناخوشایند کمردرد، ضعف و بی حالی از جمله علائم بالینی تب مالت است.

پیشتر مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد جوشاندن به موقع و کافی شیر، رعایت بهداشت فردی و رعایت موازین بهداشتی در تولید فرآورده های دامی را برای کاهش خطر تب مالت، بیماری مشترک بین انسان و دام مورد تاکید قرار داد.

عبدالله بهمنش دفن بهداشتی جنین سقط شده دام مبتلا به تب مالت در خاک و جدا سازی دام مبتلا به بیماری تب مالت از گله را از دیگر راهکارهای پیشگیری از شیوع تب مالت بیان کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار