شاه‌پرست: مشــکلات در ورزش بانوان زیاد است ولی تنها چیزی که شخص من را اذیت می‌کند فقط نداشتن حامی مالی است. من هیچ درآمدی از ورزش ندارم و تمام دغدغه و مشکلم این است که نمی‌توانم از پس آن همین هزینه‌ها بربیام.
کد خبر: ۶۳۴۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵ 25 July 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: کبِدی که اصلش کَبَدی است، به معنی مبارز و مبارز طلبیدن است. مهد کبدی کشور هندوستان و یک رشته تیمی است. کبدی از بخش‌های مختلف تشکیل شده از جمله کبدی ساحلی، کبدی استاندارد و کبدی سالنی. زمینی که رویش کبدی کار می‌شود زمین تاتمی نام دارد. تاتمی مثل زمین مسابقات تکواندو است و 7 نفر در زمین قرار می‌گیرند.

7 نفر تیم مقابل و یک نفر به‌ عنوان مهاجم حمله می‌کند به تیم مقابل که مدافعان هستند. بازیکنی که حمله می‌کند 30 ثانیه وقت دارد که حمله کند در زمین و بازیکنان مهاجم را تاچ کند و باید لفظ کبدی را هم بیان کند.

باید پشت سر هم بگوید کَبَدی، کَبَدی، کَبَدی و اگر زمانی ‌که دارد تکرار می‌کند بین آن‌ها وقفه بیفتد و کلمه کبدی‌اش قطع شود، آن بازیکن 1 امتیاز از دست می‌دهد و به طرف مقابل داده می‌شود و بازیکن از زمین بیرون می‌آید.

این رشته از رشته‌های قدیمی و تاریخی که در بازی‌های آسیایی پیش‌رو از رشته‌هایی است که ایران در آن به کســب مدال در هر دو بخــش آقایان و بانوان امیدوار است. در بازی‌های آسیایی گذشته سعیده جعفری کبدی‌کار فارســی توانست در تیم ملی بانوان ایران نائب قهرمان شــود و تنها مدال فارسی‌ها در بازی‌های آسیایی را به دســت آورد.

با حضور جعفــری و پس از او چهره‌های جوان و جدیدی وارد این رشته شدند، میترا شاه‌پرست، یکی از این چهر‌ه‌های جوان است که می‌تواند آینده استان فــارس را در تیم ملی بیمه کنــد.

تسنیم: خودتان را معرفی کنید و از چه زمانی کبدی را شروع کردید؟

شاه‌پرست: میترا شاه‌پرست متولد ١٣٧٦ و دانشجوی رشته تربیت بدنی هستم. کبدی را از ســن هفده سالگی شــروع کردم و از طریق مدرسه استعدادیابی شدم.

تسنیم: علاقه و استقبال از رشته کبدی به چه شکل است. علت علاقه بانوان به این رشته از نظر شما چیست؟

شاه‌پرست: کبــدی همان بازی زوی قدیم است کــه در حال حاضر متقاضیان زیادی پیدا کرده اســت و علاقه‌مندان زیادی به دنبال حضور در آن هستند. این رشــته برای بانوان به دلیل آن شور و هیجانی که دارد، خیلی لذتبخش است. من خودم این ورزش را خیلی دوست دارم و هیچ وقت حاضر نیستم از آن کنار بکشم.

تسنیم: در تیم ملی عازم به بازی‌های آسیایی جاکارتا حضور دارید؟

شاه‌پرست: به دلیل فیزیکم و وزنم خط خوردم. هر ورزشکاری قطعا بعــد از تلاش‌هایی که کرده اگر از تیــم ملی خط بخورد ناراحت می‌شود، من هم ناراحتم از اینکه نتوانستم جواب زحمت‌های مربی و رئیس هیئتــم را بدهم ولی این چیزی از انگیزه و تلاش من کم نمی‌کند و مطمئنا برای رســیدن به هدفم تلاش می‌کنم.

هر ورزشــکاری حق زمین خوردن دارد اما هر شــخص خودش باید بتواند خــودش را از زمین بلند کند و من این قول رو به مربی‌ام و
همه مسئولان می‌دهم که در آینده حرف‌های زیادی داشته باشم.

تسنیم: چرا با اینکه مسابقه‌ای پیشرو ندارید، در حال حاضر تمرینات پرفشاری را پشت سرمی‌گذارید؟

شاه‌پرست: درست است که در حال حاضر مسابقه‌ای پیشرو ندارم ولی من هدفم خیلی بزرگ اســت پس از الان باید تلاش کنم. من روزانه سه
وعده تمرین دارم، صبــح زود، ظهر و عصر که تمام این تمریناتم فقط برای رسیدن به هدفم است.

شاید درک این حرفم برای خیلی‌ها قابل قبول نباشد ولی من بعضی روزها از شدت تمرین و بدن درد اشک می‌ریزم. کســانی که حرفه‌ای پیش می‌رونــد می‌فهمند که چقدر آسیب برای یک ورزشکار دردناک است ولی من همه اینها را پشت سر گذاشتم و از این به بعدم پشت سرمی‌گذارم.

تسنیم: مشکلات اصلی ورزش بانوان چیست؟

شاه‌پرست: مشــکلات در ورزش بانوان زیاد است ولی تنها چیزی که شخص من را اذیت می‌کند فقط نداشتن حامی مالی است. من هیچ درآمدی از ورزش ندارم و تمام دغدغه و مشکلم این است که نمی‌توانم از پس آن همین هزینه‌ها بربیام.

تسنیم: در خانواده شما ورزشکار دیگری هم حضور دارد؟

شاه‌پرست: خیر خانواده من هیچ کدام ورزشی نبودند تنها خودم بودم و علاقه به ورزش داشتم ولی همیشــه خانواده‌ام به من کمک کردند که به این جایگاه برسم. تمام مشکلات بانوان همین عدم پوشش خبری و پخش نشدن بازی‌هاست چرا که اگر تیم بانوان هم مثل آقایان پخش زنده داشــت حتما
اسپانسرهای زیادی پیدا می‌شد و ما مشکل مالی نداشتیم.

تسنیم: به رشته دیگری که درآمدزا باشد فکر نکردید؟

شاه‌پرست: فوتسال هم دوست دارم و بازی می‌کنم و اولین رشته‌ای بود که شروع به کار کردم ولی در رشته کبدی پیشرفت بیشتری داشتم و واقعا
به آن علاقه پیدا کردم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار