مدیرکل محیط زیست قم:
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: هنوز فرصت برای احیای دریاچه نمک و نجات آن از خشکی کامل وجود دارد، اما این مساله نیازمند مشارکت همه دستگاه های مسئول و تخصیص حقابه های دریاچه است.
کد خبر: ۶۴۸۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱ 28 August 2018

به گزارش تابناک قم، سید رضا موسوی افزود: یکی از مهمترین اقدام ها برای احیای دریاچه نمک، تخصیص حقابه های زیست محیطی و جلوگیری از برداشت بی رویه آب از اطراف دریاچه است که می تواند بستر آن را مرطوب نگاه دارد.

وی بیان کرد: در سال های اخیر روند ورود روان آب ها به سطح دریاچه نمک به دلیل احداث سدها، حفرچاه های عمیق و فعالیت های عمرانی کاهش پیدا کرده است و با این روند، دریاچه به سمت خشکی پیش می رود.

وی ادامه داد: درصورتی که دریاچه نمک خشک شود، بلند شدن گرد و خاک های نمکی آن، زندگی مردم در مناطق اطراف دریاچه را به خطر می اندازد و این در شرایطی است که جهت بادهای غالب در بسیاری از مواقع سال از سمت دریاچه نمک به طرف شهر قم است.

موسوی گفت: هر گونه برنامه ریزی برای بهره برداری از دریاچه نمک باید با مطالعات زیست محیطی دقیق باشد تا شرایط شکننده دریاچه وخیم تر نشود.

دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و درحد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی قم قرار گرفته است.

این دریاچه دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است که در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و تخصیص نیافتن حقابه آن به یکی از کانون های فعال ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.

محیط زیست اولویت استان و کشور

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون، محیط زیست همواره از مهمترین بخش های مورد توجه مسئولان نظام بوده و در استان قم نیز مدیران دستگاه های اجرایی توجه خاصی به این مساله دارند.

وی بیان کرد: با وجود توجه مسئولان استان به موضوع مهم محیط زیست، قم به دلیل برخی ویژگی های خاص همچون تنوع جغرافیایی، تراکم بالای صنایع، اکوسیستم شکننده، افت سفره های زیر زمینی در اثر خشکسالی ها، خطر خشکی دریاچه نمک، وجود پسماندهای فراوان و نفوذ گرد و خاک در آسمان، از جمله استان هایی است که باید مسائل زیست محیطی در آن با دقت بیشتری دنبال شود.

موسوی در ادامه به برخی فعالیت های انجام شده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان در سال جاری اشاره کرد و گفت: در حوزه محیط زیست انسانی که شامل مباحثی همچون نظارت و پایش واحدهای صنعتی می شود، 60 مورد استعلام بهره برداری از این اداره کل صورت گرفت که در نهایت با 59 مورد آن در حوزه های صنعتی، کشاورزی و گردشگری موافقت شد.

وی ادامه داد: در حوزه تاسیس واحدهای تولیدی نیز 125 مورد استعلام از سوی دستگاه های اجرایی استان از این اداره کل انجام شد که در نهایت با 124 مورد آن موافقت شد.

وی بیان کرد: در حوزه نظارت و پایش، همه واحدهای صنعتی استان به صورت مرتب کنترل می شوند تا سطح آلودگی آنان در حد مجاز باشد؛ در همین رابطه 250 مورد پایش طی پنج ماه گذشته صورت گرفت که منجر به صدور 80 اخطاریه شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: همچنین در این مدت، پنج مورد بازدید از بیمارستان های قم در خصوص نحوه دفن مناسب زباله ها صورت گرفت و طرح مدیریت سبز در 54 دستگاه اجرایی استان آغاز گردید.

وی با اشاره به اهمیت رعایت مسائل محیط زیستی در فعالیت های تولیدی برای حفظ سلامت شهروندان، افزود: در بحث نظارت بر واحدهای صنعتی، برای آن دسته از بهره بردارانی که به اخطاریه ها توجه نکردند، حکم قضایی صادر شد که 13 مورد از آنان محکومیت قطعی بود؛ همچنین در حوزه محیط زیست طبیعی نیز 24 مورد تخلف ثبت گردید که برای 14 پرونده اخطار و برای شماری دیگر حکم محکومیت صادر شد.

وی ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم برای گسترش مشارکت قشرهای مختلف مردم، رسانه ها و استفاده از ظرفیت تمام دستگاه ها در این حوزه، تفاهم نامه های بسیاری را با تشکل های مردم نهاد و دستگاه های اجرایی استان به امضا رسانده است و تمام توان خود را برای گسترش امر آموزش و اطلاع رسانی در این موضوع مهم به کار می گیرد.

استفاده از ظروف یکبار مصرف در ماه محرم کاهش یابد

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که ظروف یکبار مصرف تجزیه پذیر نیست، گفت: از هیات های مذهبی می خواهیم در ماه محرم و سایر مناسبت ها، استفاده از ظروف یکبار مصرف را کاهش دهند تا آثار مخرب زیست محیطی آن کاهش یابد.

وی ادامه داد: از دستگاه ها و همه اداره های استان نیز می خواهیم، استفاده نکردن از ظروف یکبار مصرف را به عنوان یک فرهنگ در میان کارکنان خود نهادینه کنند و به جای آن از ظروفی که سال های سال قابلیت استفاده دارد، بهره گیرند.

مطالعات ایجاد سایت پسماند در قم انجام شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم همچنین گفت: ما به تکلیف قانونی خود در زمینه انجام مطالعات مورد نیاز برای ایجاد سایت مناسب پسماند در قم عمل کرده ایم و معتقد هستیم استان به یک سایت پسماند مجهز احتیاج دارد اما در این زمینه ملاحظاتی پیش آمده است که مسئولان به دنبال رفع آن هستند.

وی افزود: تجربه سایر استان های کشور نشان می دهد، قم برای ایجاد و مدیریت سایت پسماند باید از مشارکت بخش خصوصی در کنار اعتبارات دولتی استفاده کند تا این طرح هرچه سریعتر به نتیجه برسد.

وی در خصوص وضعیت استقرار واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی نیز گفت: استقرار واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی استان روند کنترل و نظارت بر فعالیت های آنان را از نظر رعایت مسائل زیست محیطی آسان می کند و برای کاهش آلودگی محیطی، بهتر است تمام واحدهای تولیدی از سطح شهر جمع آوری و در شهرک های صنعتی استقرار یابند.

موسوی همچنین به فعالیت سه ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر قم اشاره کرد و افزود: فعالیت این دستگاه ها نیازمند هزینه های فراوان است و در صورتی که اعتبار مورد نیاز استان در این بخش تامین شود می توان تعداد دستگاه های سنجش آلودگی هوای قم را به 10 ایستگاه افزایش داد.

وی در خصوص ورود برخی از انواع شیلات و گیاهان به شهر قم که ممکن است مهاجم باشند و به محیط زیست استان آسیب وارد کنند نیز اشاره کرد و گفت: ورود هرگونه جانور و گیاه جدید به شهر قم باید بر اساس رعایت اصول زیست محیطی باشد و در خصوص پرورش ماهی تیلاپیا در استان نیز باید دستورالعمل های مربوط رعایت شود.

وی ادامه داد: ورود برخی از گونه های گیاهی مانند درخت اکالیپتوس به شهر قم که برای رشد خود به آب زیادی احتیاج دارد و ریشه آن برای یافتن آب تا اعماق زمین رشد می کند، اشتباه بود و این روند با مشارکت مدیریت شهری قم و سایر نهادهای متولی در حال اصلاح و جایگزینی گونه های مناسب است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار