گزارش های موجود حاکی از آن است که حداقل 6 میلیون نفر از جمعیت کشور دچار پوکی استخوان هستند. شیوع کم خونی در کودکان زیر 2 سال کشور (40 درصد) قابل ملاحظه است. 11 درصد کودکان زیر 5 سال کشور دچار کم وزنی متوسط و شدید و 15 درصد آنان دچار کوتاه قدی تغذیه ای متوسط و شدید هستند.
کد خبر: ۶۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷ 21 February 2015
در دوران حکومت رضاخان که تقریبا بیست سال بود، پایه هایی در الگوی مصرف گذاشته شد که بازتاب آن تا کنون که سال ها از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، محسوس است.

اقداماتی مانند تغییر در فرهنگ اصیل ایران اسلامی و سوق دادن فضای فرهنگی جامعه به فرهنگ مبتذل غرب، تمرکز قدرتی دست نشانده و دخالت همه جانبه دولت در تمام بخش های کشور که لازمه آن هدر رفتن و غارت منابع و عدم استفاده بهینه از آن می باشد، آثار بدی به جا گذاشت که ورود بی رویه کالاهای غربی، نابرابری شدید در تراز پرداخت و رشد نامتناسب شهرها و از بین رفتن بخش روستایی از جمله آن هاست.


فقر یکی از عوامل مهم ایجاد سوءتغذیه و در عین حال یکی از عواقب آن است. به سخن دیگر، فقر سبب ایجاد سوءتغذیه و ناتوانی جسمی و ذهنی می شود که به نوبه خود فقر بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

با این حال نباید فراموش کرد که فقر تنها علت سوءتغذیه نیست و عوامل فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و سلامت عمومی جامعه در ایجاد سوءتغذیه نقش دارند. 
در حال حاضر، گروه هایی از جمعیت کشور ما دچار سوء تغذیه هستند. مسائل ناشی از کم غذایی عبارتند از: سوءتغذیه پروتیین ـ انرژی، کم خونی، فقر آهن، اختلالات ناشی از کمبود ید، کمبود روی، کلسیم، کمبود ویتامین های A ، B2 و D. بخش هایی از جمعیت نیز از مشکلات ناشی از اضافه مصرف یا مصرف رژیم غذایی نامتعادل ـ چاقی، دیابت و بیماری های قلب و عروق ـ رنج می برند. 

گزارش های موجود حاکی از آن است که حداقل 6 میلیون نفر از جمعیت کشور دچار پوکی استخوان هستند. شیوع کم خونی در کودکان زیر 2 سال کشور (40 درصد) قابل ملاحظه است. 11 درصد کودکان زیر 5 سال کشور دچار کم وزنی متوسط و شدید و 15 درصد آنان دچار کوتاه قدی تغذیه ای متوسط و شدید هستند.

بسیاری از کشورهای دیگر جهان نیز دست به گریبان سوء تغذیه هستند. رهبران ممالک و سران دول جهان به دعوت سازمان خواربار و کشاورزی به منظور تشکیل «اجلاس جهانی سران در زمینه غذا» در نوامبر 1996 در شهر رم گرد آمدند و عنوان کردند که دسترسی به غذای سالم و مغذی، دریافت غذای کافی و ضرورتا رهایی از گرسنگی حق هر فرد است و تاکید نمودند که ریشه کنی گرسنگی باید در کلیه کشورها در اولویت قرار گیرد.

در سیاست ها و برنامه های بهبود وضع تغذیه اولویت باید به گروه های محروم، آسیب پذیر و کم درآمد داده شود و به رفاه تغذیه ای به صورت پیش شرطی برای توسعه اقتصادی ـ اجتماعی نگریسته شود.

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه هفت هزار نفر در سطح کشور به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند.

دکتر علی مطلق روز پنجشنبه در همایش تازه‌های سرطان کلورکتال یا روده بزرگ در مشهد افزود: تاکنون بیشترین موارد سرطان روده بزرگ در استانهای گیلان، مازندارن، آذربایجان غربی، تهران و سمنان مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه سرطان روده بزرگ با شیوه زندگی ناسالم ارتباط زیادی دارد گفت: کاهش فعالیت بدنی، چاقی، کاهش مصرف میوه، سبزیجات و غذاهای پرچرب در بروز سرطان روده بزرگ نقش بسزایی دارد.

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت علت افزایش شیوع سرطان روده بزرگ در استانهای شمالی و آذربایجان شرقی را افزایش وزن عنوان و بیان کرد: متوسط وزن افراد جامعه در این استان‌ها بالا‌تر از سایر استانهای کشور است.

به گزارش ایرنا وی مصرف غذاهای پرکالری و پرچرب مانند فست فود‌ها را از عوامل اثرگذار در بروز سرطان روده بزرگ ذکر و بیان کرد: بطور کلی سرطان‌ها با افزایش سن، افزایش جمعیت، شیوه زندگی ناسالم و عوامل محیطی ارتباط مستقیم دارند.

دبیر همایش تازه‌های سرطان کلورکتال نیز هدف از برگزاری آن را با حضور متخصصان این رشته ارائه تازه‌های علمی در مسائل تشخیصی، درمانی و تصویربرداری در زمینه سرطان روده بزرگ عنوان کرد.

دکتر علی تقی‌زاده افزود: در این همایش یک روزه متخصصان انکولوژی و متخصصان رشته‌های مرتبط با تشخیص و درمان سرطان در استان خراسان رضوی حضور دارند.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد کل سرطان‌ها مربوط به سرطان روده بزرگ است گفت: اهمیت نحوه زندگی و تغذیه مانند مصرف غذاهای پرکالری و پرچرب در برخی از سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ نقش زیادی دارد.

او افزود: سرطان روده بزرگ بعد از سرطان پستان دومین سرطان شایع در زنان به شمار می‌رود و این سرطان در مردان بعد از سرطانهای معده، پروستات و مثانه چهارمین سرطان شایع است.

تقی‌زاده همچنین گفت: سالانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ مورد جدید ابتلا به سرطان در خراسان رضوی گزارش می‌شود که بیشتر آن‌ها در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شوند.

وی خونریزی داخل مدفوع، تغییر در اجابت مزاج فرد و درد شکمی را از علائم شایع سرطان روده بزرگ عنوان کرد. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار