معاون استاندار یزد با تاکید بر ضرورت تدوین طرح‌های فرهنگی با قابلیت تاثیرگذاری بالا در جامعه گفت: بسیاری از پروژه‌های فرهنگی کارایی و اثربخشی لازم را ندارند.
کد خبر: ۶۶۳۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱ 03 October 2018

 محمدعلی طالبی در نشست کارگروه زنان استان یزد اظهار داشت: برای نخستین بار است که چنین بودجه‌ای معادل پنج صدم درصد بودجه اعتبارات هزینه‌ای استان‌ها به مباحث خانواده و بانوان اختصاص پیدا می‌کند و طبیعتا ممکن است نقاط ضعفی در این زمینه وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه طرح‌های در نظر گرفته شده باید تا پایان سال اجرایی شود عنوان کرد: موازی‌کاری با طرح‌ها و فعالیت دستگاه‌ها نباید وجود داشته باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد با تاکید بر اینکه اداره کل بانوان و خانواده استانداری باید به اجرای طرح های فرادستگاهی اقدام کند خاطرنشان کرد: بسیاری از طرح‌هایی که نتواند در دستگاه خاصی دنبال شود را باید با استفاده از ظرفیت این اعتبارات پیگیری کنیم.

طالبی گفت: کارها و طرح‌هایی که از طریق دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود را ما باید حمایت داشته باشیم اما اصل رویکرد ما باید به اجرای طرح‌هایی باشد که فرادستگاهی است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و توانمندسازی زنان مسئول وظیفه هیچ دستگاهی نیست خاطرنشان کرد: چنین مواردی از جمله طرح‌های فرادستگاهی است و ما باید نسبت به اجرای آن قدم‌های لازم را برداریم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد خاطرنشان کرد: در صورتی که طرحی توسط برخی از دستگاه‌ها امکان اجرا دارد را به همان دستگاه‌ها واگذار کنیم و تنها حمایت لازم را از آنها داشته باشیم.

طالبی عنوان کرد: بسیاری از برنامه‌های فرهنگی که در جامعه برگزار می‌شود کارایی و اثربخشی لازم را ندارد و در صورتی که ما الان می‌خواهیم با این بودجه طرح و اقدامی انجام دهیم طرحی ارائه شود که نتایج و دستاوردهای مشخص داشته باشد و صرف هزینه کرد اعتبارات و سرگرم کردن خودمان فعالیت نکنیم.

این مقام مسئول عنوان کرد: طرح‌ها و پروژه‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود باید مقدمه انجام طرح‌های جدید در سطح استان و در راستای موضوع خانواده و بانوان باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد گفت: نگاه شهرستانی داشتن این طرح‌ها یکی از ویژگی‌های مهمی است که خوشبختانه به صورت ویژه دیده شده و زمینه‌ای برای خارج شدن برخی فعالیت‌ها از مرکز استان به وجود آمده است.

طرح "مشارکت و توان‌افزایی زنان جوامع محلی و روستایی" در یزد اجرا می‌شود

فاطمه دانش یزدی در این نشست با اشاره به ارائه طرح‌های مختلف توسط دفتر بانوان و خانواده استانداری یزد اظهار داشت: یکی از مهمترین طرح‌هایی که در این زمینه در نظر گرفته شده، طرح مشارکت و توان‌افزایی جامعه محور زنان جوامع محلی و روستایی استان یزد است.

وی خاطرنشان کرد: این طرح با رویکرد تاکید بر گفت‌و‌گو و روابط خانوادگی و ایجاد شور و نشاط در خانواده با عنوان "شادی به همین سادگی" و همچنین تلاش در زمینه توسعه سازمان‌های جامعه محلی زنان انجام می‌شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد خاطرنشان کرد: تشویق و ایجاد انگیزه در افراد دست اندرکار محلی برای ایجاد نشاط اجتماعی زنان و خانواده‌های محله و همچنین نهادسازی در محلات تحت عنوان مرکز توسعه محله با محوریت مردم محلی و تشکیل صندوق کارآفرینی محله از دیگر رویکردهای این طرح است.

دانش یزدی در ارتباط با انتخاب محلات هدف این طرح گفت: باید توجه داشت که تشکیل و فعالیت موثر چنین مراکزی در برخی مناطق موفقیت بیشتری به دنبال دارد و با توجه به شرایط عمومی کشور و رویکردهای در نظر گرفته شده، منطقه هدف مناسب اگر دارای مشخصاتی از جمله جمعیت بین سه تا پنج هزار نفر، مشارکت پذیری خوب زنان و مردم محلی، دارا بودن یک مکان فیزیکی برای اجرای طرح و پایین بودن میزان مهاجرپذیری و مهاجر فرستی محله با موفقیت بیشتری در اجرای طرح روبرو می‌شود.

وی افزود: این طرح در سطح چهارمحله و چهار روستا از شهرستان‌های استان یزد متناسب با شاخص‌های مورد نظر انتخاب و طرح به صورت پایلوت در این محلات به اجرا در می‌آید.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد تصریح کرد: هدف کلی در این زمینه توانمندسازی زنان جوامع محلی در جهت شناخت، ارزیابی مسائل و نیازهای پیرامون خود در محله و توانایی برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم در حل و پاسخگویی به این مسائل و نیازها به صورت پایدار است.

دانش یزدی گفت: در این راستا اهداف تفصیلی از جمله افزایش سطح اعتماد و باور زنان جامعه محلی نسبت به خود در رفع مشکلات محلی با ایجاد فضای گفت‌و‌گو و برقراری ارتباط موثر در شیرین شدن زندگی، سازمان یافتن زنان جامعه محلی و روستایی در جهت پرداختن به مشکلات و مسائل مبتلا به خود و افزایش دانش و مهارت و قابلیت نهاد توسعه محلی در باره تحلیل از شیوه زندگی خود، نیازسنجی و اولویت‌بندی نیازها و بسیج جامعه هر محله دنبال می‌شود.

وی افزایش دانش و معارت و قابلیت نهاد توسعه محلی درباره نیازسنجی و اولویت‌بندی و همچنین افزایش دانش و مهارت و قابلیت نهاد توسعه محلی درباره تدوین و اجرا و ارزیابی برنامه‌های اقدام عملی در خصوص چگونگی برقراری ارتباطات و گفت‌و‌گو در خانواده را از دیگر اهداف تفصیلی این طرح دانست.

ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد در فعالیت‌های حوزه بانوان بیشتر استفاده شود

فخرالسادات خامسی هامانه در این نشست با بیان اینکه اگر دفتر بانوان بخواهد تنها محدوده در نظر گرفته شده را انجام دهد شاید کارایی و اثرگذاری لازم را نداشته باشد اظهار داشت: دفتر بانوان با توجه به جایگاه نظارتی و حاکمیتی که دارد باید از ظرفیت سایر دستگاه‌ها در فعالیت‌های مرتبط با بانوان استفاده کند.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری یزد خاطرنشان کرد: در هر اقدامی که قرار است در نقاط مختلف استان انجام شود، پتانسیل دستگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد تا هم فعالیت به صورت گسترده‌تر انجام شود و هم زمینه‌ای برای تاثیرگذاری بیشتر آن به وجود آید.

خامسی هامانه تاکید کرد: این موضوع هم‌افزایی گسترده‌ای در سطح ادارات به وجود می‌آورد و در واقع مانوری برای آمادگی هرچه بیشتر دستگاه های استان برای اجرا و ارائه خدمات مختلف در جامعه است.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از اعضای سازمان‌های مردم نهاد استان را بانوان تشکیل می‌دهند خاطرنشان کرد: استفاده از پتانسیل سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه بسیار مهم است و باید به آن توجه لازم صورت گیرد که خوشبختانه در طرح های ارائه شده از سوی دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، توجه به این موضوع به صورت ویژه دیده شده است.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری یزد بر توجه به مشارکتی بودن برنامه‌ها تاکید کرد و ادامه داد: برخی از دوره‌هایی که برگزار می‌شود هم نباید به صورت کامل رایگان باشد و در راستای تاثیرپذیری بیشتر، بخشی از هزینه‌ها توسط شرکت کنندگان پرداخت شود.

خامسی هامانه عنوان کرد: به این صورت زمینه‌ای فراهم می‌شود که بودجه دفتر اداره کل بانوان استانداری برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر در سطح جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی بر تداوم این فعالیت‌ها در جامعه تاکید کرد و افزود: قطعا فعالیت‌هایی که در این حوزه صورت می‌گیرد باید در طول سال و به صورت مداوم انجام شود تا تاثیرپذیری بیشتر و بهتری داشته باشد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار