کد خبر: ۶۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۹ 21 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه به نقل از اروم نیوز، مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی آذربایجان غربی در گفتگوی خبری پیرامون استفاده روستایین از سموم پرخطری که ماندگاری زیادی روی میوه داشته و احتمال ایجاد خطراتی برای مصرف کنندگان داشته باشد ،گفت : بالا بودن میزان سموم باقی بانده در محصولات کشاورزی منجر به بروز بیماریهای خاص می شود.

منصور جلایر با بیان اینکه متاسفانه در آذربایجان غربی کشاورزان از سموم بی خود و بی رویه و از روی ناآگاهی مصرف می کنند، اظهار داشت: هم اکنون دو محصول انگور و آلوی تولیدی در آذربایجان غربی موفق به دریافت گواهی استاندارد به لحاظ سموم باقی مانده شده اند.

وی خواستار برخورد جدی دستگاههای ذیربط با مصرف سموم شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی شد و با بیان اینکه در صورت عدم توجه جدی به این موضوع با مشکلات زیادی برای صادرات محصولات تولیدی مواجه خواهیم شد، گفت: باید توجه داشت که صنایع استان بر پایه کشاورزی شکل گرفته پس تولید محصولات ارگانیک به نفع اقتصاد منطقه هم خواهم بود.

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی آذربایجان غربی با بیان اینکه جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی را برای گرفتن در لیست محصولات ارگانیک به این نهاد معرفی می کند، ادامه داد: آزمایشات لازم بر روی محصولات انجام و در نتیجه در صورت دارا بودن استانداردهای لازم گواهی استاندارد برای محصول صادر می شود.

جلایر با اشاره به مرزی بودن آذربایجان غربی و واردات محصولات کشاورزی به کشور از طریق مبادی ورودی استان، ادامه داد: باید برای وارادات محصولات سالم در مبادی ورودی نسبت به راه اندازی قرنطینه اقدام تا با بررسی کالاها و اطمینان از سالم بودن آنها جواز ورود به کشور صادر شود.

وی زیبا تر شدن محصول را یکی از دلایل کشاورزان برای مصرف سموم و هورمونها در محصولات دانست و عنوان کرد: استفاده منطقی و کارشناسی از سموم کشاورزی ضروری بوده و صرفا برای زیبا تر شدن محصول نباید به سمت مصرف سم و هورمون رفت چرا که در دراز مدت موجب از دست رفتن بازار داخلی و خارجی می شود.

جلایر استفاده از سموم را آخرین راهکار ارائه شده از سوی کارشناسان برای کنترل عوامل آسیب زا محصولات کشاورزی دانست و یادآور شد: در صورت ادامه روند فعلی شاهد افزایش تاثیر گذاری سموم مصرفی در سلامتی افراد جامعه و بدنبال آن افزایش هزینه های زندگی خواهیم بود.

در این خصوص رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی مبنی بر بروز شایعاتی مبنی بر ناسالم بودن محصولات کشاورزی و دامپروری در استان را که هیچ سندی مبنی بر این موضوع در استان وجود ندارد،گفت : هیچ هورمون سرطان زایی در تولید محصولات كشاورزی و دامی آذربایجان غربی استفاده نمی شود.

وی در ادامه افزود:در مرغداریها نیز گوشت مرغ طی فاصله زمانی 45 روز و بدون استفاده از هورمون تولید شده که مورد تائید نهادهای علمی دنیا نیز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی حذف سموم پرخطر و مبارزه بیولوژیک با آفات را استراتژی این نهاد دانست و اعلام کرد: هم اکنون نیاز کود زراعت و باغی آذربایجان‌غربی 165 هزار تن بوده که برای مبارزه با بروز بیماریهای ناشی از مصرف سموم باقی مانده اجازه واردات 80 هزار تن صادر شده است.

کریم زاده از اجراي طرح جایگزینی سموم بیولوژیک کشاورزی با سموم شیمیایی پرخطر در آذربایجان غربی خبر داد و عنوان کرد: مصرف سموم نباتی آخرین روش در کنترل عوامل آسیب زا محصولات گیاهی بوده که هم اکنون با کنترل تلفیقی و استفاده از روشهای غیر شیمیایی با آفات گیاهی مبارزه می شود.

وی با اعلام اينكه هم اكنون مصرف سموم كشاورزي پر خطر در آذربايجان غربي از هزار تا هزار و 200 تن در طول 20 سال به زير هزار تن كاهش يافت، افزود: اين امر به دليل اعمال مديريت تلفيقي كنترل آفات و استقرار شبكه هاي مراقبت و پيش آگاهي از طريق راه اندازي بيش از 56 كلينيك گياه پزشكي توسط بخش خصوصي بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار