معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به تشریح پیشرفت‌های صورت گرفته در این دانشگاه در سال‌های پس از انقلاب پرداخت.
کد خبر: ۷۱۳۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱ 09 February 2019

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،دکتر محمدرضا غلامی به مناسبت 40 سالگی انقلاب ، با اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان در سالهای پس از انقلاب، گفت: بسیاری افراد مسن و سالخورده پزشکان هندی و پاکستانی که حتی تا همین سالهای ابتدایی انقلاب هم در کشور حضور داشتند و به طبابت می پرداختند را یادشان نرفته است.

وی افزود: به برکت این انقلاب و صدور دستور خودکفایی کشور در همه حوزه ها، بخش بهداشت و درمان کشور نیز به خود آمد و افراد به این خودباوری رسیدند که می توانند خودشان اداره کننده امور در همه حوزه ها باشند و تربیت پزشکان شروع شد و امروز با افتخار می گوییم که پزشکی ایران در جهان حرف برای گفتن دارد و بسیاری از دیگر کشورها به ایران می آیند که خدمات پزشکی دریافت کنند.

وی با اشاره به عمر 50 ساله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: این دانشگاه نیز در کنار سایر بخش های بهداشت و درمان کشور در سالهای پس از انقلاب رشد چشمگیری در تمامی حوزه ها داشته و امروز این دانشگاه به عنوان قطب غرب کشور علاوه بر تامین نیازهای بهداشتی و درمانی پنج استان، به مردم کشور عراق هم خدمات می دهد و بسیاری عراقی ها برای درمان به استان کرمانشاه سفر می کنند.

غلامی با اشاره به وجود 23 بیمارستان در سطح استان گفت: طبق آمارهای موجود سال 1357 تنها 1435 تخت فعال بیمارستانی در استان وجود داشت که این تعداد در سال جاری به حدود سه هزار تخت رسیده است.

وی افزود: در آن زمان در استان تنها 239 پزشک حضور داشتند که 198 نفر آنها پزشک عمومی بوده و 41 نفر پزشک متخصص و پزشک فوق تخصص در استان نداشتیم، در حالیکه هم اکنون در استان 1241 پزشک داریم که 573 نفر آنها متخصص و 52 نفر آنها فوق تخصص هستند.

وی افزود: تعداد دندانپزشکان استان نیز در حال حاضر از 40 داندانپزشک در سال 1357 به 320 نفر رسیده است.

غلامی با اشاره به وجود 63 پایگاه فوریت های پزشکی در سطح استان گفت: این درحالیست که سال 1357 تنها یک پایگاه اورژانس در سطح استان وجود داشت.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در آن سالها چیزی به نام مرکز توانبخشی در استان وجود نداشت گفت: هم اکنون 192 مرکز توانبخشی در سطح استان به معلولین و جانبازان خدمات رسانی می کند.

وی از افزایش آزمایشگاه های استان از 33 مورد در سال1357 به 135 مورد در شرایط فعلی خبر داد و گفت: همچنین تعداد مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی استان نیز طی این مدت از 61 مرکز به 176 مورد رسیده است.

وی به رشد چشمگیر خانه‌های بهداشت روستایی استان هم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 647 خانه بهداشت روستایی در سطح استان فعال است که این تعداد در سال 1357 تنها 55 مورد بوده است.

غلامی خاطرنشان کرد: داروخانه های استان نیز طی این مدت از 13 مورد به 263 مورد رسیده است.

وی به رشد شاخص های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سالهای پس از انقلاب نیز اشاره کرد و با اشاره به تحصیل 295 دانشجو در این دانشگاه در سال 1357 گفت: به برکت این انقلاب و فراهم کردن شرایط تحصیل برای همه اقشار هم اکنون 5138 دانشجو در این دانشگاه در رشته های مختلف در حال تحصیل هستند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به وجود چهار رشته تحصیلی در این دانشگاه در دهه 50 گفت: هم اکنون 92 رشد تحصیلی شامل دو رشته کاردانی، 22 رشته کارشناسی، 30 رشته کارشناسی ارشد، سه رشته دکترای عمومی(پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی)، 20 رشته دستیار تخصصی، دو رشته فوق تخصص و 16 رشته دکترای تخصصی در این دانشگاه داریم.

غلامی با اشاره به حضور 420 عضو هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی استان، گفت: در حال حاضر سه مرکز تحقیقات در دانشگاه فعال است و مجوز دو پژوهشکده را هم دریافت کرده ایم که هر پژوهشکده به لحاظ آموزشی معادل یک دانشکده است.

وی با اشاره به وجود هشت دانشکده در سطح دانشگاه علوم پزشکی استان، گفت: در حال حاضر دانشگاه بعد بین المللی یافته و 235 دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف حتی از کشورهای اروپایی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

وی به پیشرفت های صورت گرفته دانشگاه در حوزه فرهنگی هم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 31 کانون دانشجویی فعالی در سطح دانشگاه داریم که در زمینه های مختلف خیریه، مذهبی، جهادی و ... فعالیت می کنند.

وی افزود: همچنین 29 انجمن علمی در سطح دانشگاه داریم که به هرچه پربارتر شدن اوقات فراغت دانشجویان کمک کرده و با برگزاری برنامه های علمی از جمله بازدید از مراکز علمی مورد نیاز به تقویت هرچه بیشتر دانش دانشجویان و امور مربوط به دروس تخصصی آنها کمک می کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به فعالیت سه تشکل سیاسی در این دانشگاه گفت: هم اکنون 21 نشریه در این دانشگاه به چاپ می رسد.

غلامی تامین سلامت روحی و روانی دانشجویان در کنار درس و آموزش را از اولویت های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر مشاور در تمامی دانشکده ها و خوابگاه ها بصورت مقیم وجود دارد و در خود ستاد دانشگاه نیز مشاور و روانپزشک به صورت رایگان برای دانشجویان وجود دارد که می توانند به آنها مراجعه و مشکلات احتمالی خود را مطرح کنند.

غلامی با اشاره به وجود شش خوابگاه در سطح دانشگاه گفت: هم اکنون بیش از 1500 دانشجو در خوابگاه های دانشگاه اسکان دارند و مشکلی در زمینه تامین خوابگاه برای دانشجویان نداریم.

وی از صرف اعتبار پنج میلیارد تومانی در بحث تجهیز و نوسازی خوابگاه ها خبر داد و افزود: روند نوسازی خوابگاه ها کماکان ادامه دارد.

وی به ارتقا کیفیت خدمات رفاهی دانشگاه نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در بحث تغذیه سه منو برای ناهار و سه منو برای شام دانشجویان در نظر گرفته شده که می توانند از میان آنها غذای دلخواه خود را انتخاب کنند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار