معاون پژوهشی دانشگاه رازی گفت: بنا داریم به منطور تحقق دانشگاه نسل سوم و کاربردی شدن پژوهش ها، مراکز تحقیقاتی تخصصی را در این دانشگاه راه اندازی کنیم.
کد خبر: ۷۱۹۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹ 26 February 2019

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،فرزاد ویسی، بااشاره به تغییر نسل دانشگاه های ایران از نسل اول تا چهارم طی چهل سال گذشته، اظهارکرد: در دوران پیش از انقلاب اسلامی به دلیل نبود زیرساخت های مطلوب آموزش عالی درکشور، در رشته های مختلف کارشناسان زیادی نداشتیم و به همین دلیل مجبور به واردات نیروهای متخصص از دیگر کشورها بودیم.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با گسترش فضاها و توسعه کمی آموزش عالی، دانشگاه های نسل اول اقدام به تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز جامعه کردند، بگونه ای که اکنون در اکثر رشته ها اشباع فارغ التحصیلان و نیروهای کارشناس را داریم.

معاون پژوهشی دانشگاه رازی بابیان اینکه از سال 70 تا 80 نسل دوم از دانشگاه ها با محوریت فعالیت های پژوهشی در ایران شکل گرفت، اضافه کرد: در این دوره دانشگاه های کشور عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دادند، تاجایی که ماحصل این فعالیت های پژوهشی باعث شده امروز در بین 15 تا 16 کشور برتر دارنده مقالات علمی در پایگاه های استنادی معتبر باشیم.

وی تصریح کرد: چندسالی می شود که دانشگاه های ایران توانسته اند علاوه بر بحث آموزش نیروهای متخصص مورد نیاز جامعه و انجام فعالیت های پژوهشی گسترده، در بحث کارآفرین بودن هم ورود کرده و به عنوان دانشگاه نسل سوم مطرح شوند.

ویسی بابیان اینکه دانشگاه های نسل سوم ایران در تلاش برای تربیت نیروهای کارآفرین هستند، گفت: در کنار این مسئله تلاش شده تا پژوهش هایی که در دانشگاه ها انجام می گیرد براساس نیاز جامعه باشد و خروجی آن بتواند منجر به کسب و کار و تجاری سازی یک خدمت در جامعه شود.

وی توسعه مراکز رشد را از جمله مکانیزم های در نظر گرفته شده برای کارآفرین و کاربردی بودن دانشگاه های نسل سوم خواند و افزود: در این راستا دانشگاه رازی کرمانشاه نیز همسو با دیگر دانشگاه های نسل سوم کشور اقدام به راه اندازی و توسعه مراکز رشد فناوری و نیز مراکز تحقیقاتی کرده است.

معاون پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه بابیان اینکه تاکنون توانسته ایم 30 واحد فناور را در مراکز رشد استان مستقر کنیم، عنوان کرد: توجه به ایده و ایده پردازی با برگزاری دوره های استارتاپی از دیگر اقداماتی است که انجام خواهیم داد.

وی اضافه کرد: بنا داریم در این دانشگاه در جهت تقویت پژوهش های کاربردی مورد نیاز جامعه، مراکز تحقیقاتی تخصصی در حوزه های کشاورزی، فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم اجتماعی راه اندازی کنیم.

ویسی یادآورشد: راه اندازی مراکز تحقیقاتی در بخش های انرژی، آب، محیط زیست، خاک، بیوتکنولوژی و ... نیز از دیگر اهداف دانشگاه رازی برای تحقق کارآفرینی و حرکت به سمت پژوهش های کاربردی است که تا پایان امسال بخشی از آنها را محقق خواهیم کرد.

وی همچنین از تلاش برای جذب تعدادی هیات علمی پژوهشی در دانشگاه رازی برای اولین بار خبر داد و گفت: تاپایان امسال تعدادی هیات علمی پژوهشی جذب خواهیم کرد تا فقط به انجام فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی بپردازند.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار