مدیرعامل خانه مطبوعات ایران معتقد است: در وهله اول تنها کسی که می‌تواند به رسانه‌ها کمک کند، خود اهالی رسانه‌ها هستند.
کد خبر: ۷۲۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۱ 05 August 2015

فریدون معتمدیان در آستانه روز خبرنگار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه ضرورت کار خبری بر هیچ کس پوشیده نیست، اظهار کرد: در عصر حاضر که عصر ارتباطات نامیده می‌شود بشر بیش از هر زمان دیگری عنصر چرخش اطلاعات را در زندگی خود حس می‌کند.

وی افزود: امروزه سیستم زندگی بشر بگونه‌ای است که می طلبد اطلاعات به روز در اختیار انسان قرار گیرد و سرعت انتقال اطلاعات و نیاز به اطلاعات در زندگی بشر امروزی نقش خود را پر رنگ‌تر نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: این ضرورت و نیاز به اطلاعات و انتقال این اطلاعات با سرعت بالا می‌طلبد که برنامه‌ریزی متناسب با این ضرورت صورت گیرد تا بتوان نیازهای جامعه را در این زمینه به خوبی پاسخ گفت.

رسانه ها باید به داد خودشان برسند

مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمانشاه در ادامه به مشکلات خبرنگاران از جمله سختی معیشت، نبود امنیت شغلی، نداشتن بیمه و پایین بودن سطح درآمد اشاره کرد و افزود: متاسفانه بیان این مشکلات هر ساله تکرار می‌شود و چنانچه بخواهیم چرایی وجود آنها را بررسی کنیم به خود رسانه‌ها می‌رسیم.

وی تصریح کرد: در درجه اول وظیفه خود رسانه است که خود را تقویت کند، زیرا یک روزنامه را هرچند کار فرهنگی انجام می‌دهد، اما می توانیم مانند یک بنگاه اقتصادی در نظر بگیریم.

وی اظهار کرد: چنانچه یک بنگاه اقتصادی تولیدات خود را متناسب با نیاز و خواست جامعه عرضه نکند قطعا متقاضیان خود را از دست داده و درآمدی نخواهد داشت و این امر در مورد نشریات و روزنامه‌ها نیز صدق می‌کند و چنانچه آنها نتوانند مطالبی را متناسب با خواست و نیاز جامعه منتشر کنند، قطعا مخاطبان خود که می‌توانند منبع درآمدی برای آنها باشند را از دست می‌دهند.

وی اظهار کرد: تجربه ثابت کرده تمام نشریات و روزنامه‌های موفق خودشان روی پای خودشان ایستاده و خودشان را تقویت کرده‌اند و به همین علت توصیه ما این است که نشریات و روزنامه‌ها چشم به دست دولت و دیگران که بیایند و وضع مالی و اقتصادی آنها را بهبود بخشند نداشته باشند.

وی اظهار کرد: در صورت تقویت رسانه و ارتقا کیفیت آن، قطعا با افزایش مخاطبان تعداد تک فروشی و گرفتن آگهی و تبلیغات بالا رفته و درآمد مطلوبی برای رسانه حاصل می‌شود که می تواند منبع درآمد مناسبی نیز برای خبرنگاران آن رسانه باشد.

دولت و مردم باید چرخه حمایتی رسانه را تکمیل کنند

معتمدیان تقویت رسانه‌ها را لازم اما کافی ندانست و اظهار کرد: در کنار این مسئله باید قانون و ساختارهای اجتماعی هم در جهت تقویت و حمایت رسانه‌ها بکار گرفته شود و دولت باید بسترهای لازم را برای تقویت رسانه‌ها فراهم کرده و با وضع قوانین از نشریات حمایت کند.

معتمدیان حلقه سومی را نیز برای تکمیل چرخه ارتقاء درآمد رسانه‌ها و حمایت از آنها ضروری دانست و اظهار کرد: در کنار رسانه‌ها و دولت، این مردم هستند که باید فرهنگ روزنامه خوانی را در خود تقویت کرده و بخشی از درآمد خانوار را به خرید کالاهای فرهنگی اختصاص دهند.

وی خاطرنشان کرد: البته در این فرهنگ‌سازی، رسانه‌ها هم می‌تواند به عنوان یک عامل اثر گذار وارد کار شوند.

معتمدیان اظهار کرد: قطعا با قرارگیری سه حلقه تقویت کیفی رسانه، حمایت و بسترسازی‌های دولت و ارتقاء فرهنگ مطالعه و روزنامه‌خوانی در کنار هم می‌توان به درآمدهای پایدار برای رسانه و بهبود وضعیت معیشتی خبرنگاران دست یافت.

وی اظهار کرد: قطعا با بهبود وضع درآمدی رسانه‌ها آنها قادر خواهند بود سایر خدمات از جمله بیمه را در اختیار خبرنگاران خود قرار دهند.

وابستگی مالی رسانه‌‎ها به دولت خطرناک است

معتمدیان با بیان اینکه با حمایت مالی دولت از رسانه‌ها مخالف است، گفت: متاسفانه با وضع موجود نمی‌توان یک دفعه حمایت‌های دولت از رسانه‌ها و نشریات را قطع کرد و در این زمینه باید مرحله به مرحله دولت حمایت‌های خود را تا زمان استقلال مالی نشریات پیش ببرد.

وی اظهار کرد: در این راستا دولت باید سعی کند تا یارانه‌های حمایتی خود از رسانه‌ها را طوری توزیع کند که واقعا این حمایت‌ها به دست مخاطب اصلی خود که یک روزنامه یا نشریه است، برسد.

مدیرعامل خانه مطبوعات ایران در خصوص وابستگی مالی رسانه‌ها به دولت هشدار داد و اظهار کرد: این امر موجب می‌شود تا زمانی که اقدامات دولت مورد نقد قرار گرفت و چنانچه تصمیم بگیرد نقش حمایتی خود را کم‌رنگ کند، رسانه‌ها از نظر مالی دچار مشکلات شدید شده و حتی در مواردی نتوانند فعالیت خود را ادامه دهند.

وی اظهار کرد: عدم وابستگی مالی رسانه به دولت موجب خواهد شد تا خبرنگاران در چارچوب عدالت و قانون بتوانند با فراغ بال اقدامات دولت را مورد نقد و بررسی قرار دهند و به همین علت توصیه می‌شود حمایت‌های دولتی مرحله به مرحله پیش رفته و با رسیدن رسانه به ثابت مالی کم کم قطع شود.

صدور بیش از حد مجوز نشریات موجب تحلیل رفتن رسانه‌های واقعی شده است

معتمدیان در ادامه با انتقاد از روش امتیازدهی و صدور مجوز نشریات و روزنامه‌ها در ایران در تمامی دولت‌ها، گفت: متاسفانه فقط تعداد نشریات به لحاظ کمی افزایش یافته، بدون آنکه بستر و ساختارهای لازم برای آنها فراهم شود و قطعا این کار نتیجه‌ای جز تضعیف رسانه‌ها در پی نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: هرگز نباید کیفیت را فدای کمیت کرد و نباید تنها برای گرفتن ژست دموکراسی مابانه و استفاده‌های تبلیغاتی این همه صدور مجوز نشریات انجام شود، زیرا این امر نتیجه‌ای جز تحلیل رفتن رسانه‌های واقعی ندارد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر استان کرمانشاه نسبت به سایراستانها از وضعیت متعادل‌تری در این زمینه برخوردار است و در برخی استانها ما شاهد صدور مجور برای 80 تا 100 نشریه هستیم و این در حالی است که یک استان قطعا کشش وجود این همه نشریه را ندارد.

ماده 16 برای رسانه‌های فصلی و اجاره‌ای باید اعمال شود

وی با تاکید بر لزوم پیش‌روی به سمت توسعه کیفی نشریات، گفت: در حال حاضر در وهله اول باید جلوی صدور مجوزهای زیادی گرفته شود و حمایت‌ها نیز به سمتی پیش رود که رسانه‌های واقعی که تولید مطلب داشته و تلاش خود را در آگاهی بخشی به جامعه بکار می‌گیرند، حمایت شوند.

وی اظهار کرد: متاسفانه بسیاری نشریات وجود دارند که تنها در فصولی خاص که آگهی بیشتری وجود دارد بیرون می‌آیند و این امر موجب تضعیف سایر رسانه‌های فعال شده است.

معتمدیان تاکید کرد: باید ماده 16 برای اینگونه نشریات اعمال و از فعالیت آنها جلوگیری شود، زیرا رسانه‌ای که تنها در برخی فصول و صرف گرفتن آگهی چاپ شود و یا به افراد غیرحرفه‌ای اجاره داده می‌شود قطعا هیچ ثمره‌ای جز تضعیف مالی سایر رسانه‌ها نخواهد داشت.

وی افزود: بر همین اساس ما بعنوان یکی از اولویت‌ها در خانه مطبوعات ایران این موضوع را به معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد داده‌ایم که اعمال ماده 16 برای اینگونه رسانه‌ها صورت گیرد تا از این طریق رسانه‌های واقعی شناسایی و حمایت‌ها به سمت این رسانه‌‌ها سوق داده شود.

مدیرعامل خانه مطبوعات ایران در پایان با تبریک روز خبرنگار از تمامی خبرنگاران و روزنامه‌ها خواست تا خودشان با تقویت کیفی رسانه در جهت افزایش منابع درآمدی خود گام بردارند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار