معاون فرهنگی دانشگاه علامه محدث نوری گفت: پیشرفت علمی و صنعتی جهان مرهون نهضت علمی امام صادق (ع) است.
کد خبر: ۷۵۷۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸ 29 June 2019

معاون فرهنگی دانشگاه علامه محدث نوری گفت: پیشرفت علمی و صنعتی جهان مرهون نهضت علمی امام صادق (ع) است.

حجت الاسلام مفید فیاضی در گفت وگو یی، اظهار کرد: امام جعفر صادق (ع) ششمین پیشوای شیعیان در 17 ربیع‌الاول سال 83 هجری قمری متولد و در سال 148 هجری قمری با انگور مسموم به دست منصور دوانقی در مدینه به شهادت و در قبرستان بقیع مدفون است.

وی تصریح کرد: یکی از علل انتخاب لقب صادق به جهت دفع شهبه های شخصیت منفی به نام جعفر فرزند امام هادی و برادر امام عسکری که لقب مشهورش نقطه مقابل امام صادق بود و به دروغ جانشینی امام حسن عسکری را برای خود اعلام کرد، موجب انتخاب این لقب برای امام صادق شد.

معاون فرهنگی دانشگاه علامه محدث نوری با بیان اینکه امام‌ صادق (ع) از لحاظ موقعیت ویژه در بعد علمی ظهور و بروز بیشتری پیدا کرده است، خاطر نشان کرد: طی مدت ۵۰ سال دوران امامت امام باقر(ع) و امام صادق (ع) که در آن انتقال قدرت از بنی امیه و به حاکمیت رسیدن بنی عباسی بود، قدرت بنی امیه در حال افول و بنی عباس هم هنوز قدرت کافی به دست نیاوردند و مجبور بودند خود را موافق اهل بیت وانمود کنند که این فرصت طلایی در اختیار این دو امام همام قرار گرفت تا از آن بهترین بهره را برای بسط و گسترش اسلام ناب و دفع و رفع شبهه های فکری و فرهنگی در طول هزار ماه سپاه حاکمیت اموی در جهان اسلام ریشه دوانده بود، شود.

حجت الاسلام فیاضی گفت: امام صادق (ع) در جهت اجرای این امر مهم و زدودن شبهه ها که توسط گروه ها و نحله های گمراه تحت حمایت دستگاه حاکمیت فاسد برای هجمه به اسلام و نابودی اسلام راستین و اندیشه الهی و معارف اهل بیت (ع) فعال بودند به فعالیت های گسترده علمی و دین حدیث و تربیت می پرداختند.

وی ادامه داد: ایشان صاحب نظران ناموری همانند ابا ابن تغلب، اسحاق بن عمار، زراق ابن اعین، ابوحمزه ثمالی، محمد بن مسلم، جابربن حیان، هشام بن حکم، فضیل بن یسار تحت تعلیم و معارف اسلامی و تربیت دینی و اخلاقی قرار دادند.

معاون فرهنگی دانشگاه علامه محدث نوری با اشاره به اینکه این صاحبنظران هرکدام به استاد عالی ناشر اندیشه‌های معارف اهل بیت به خصوص در زمان اختناق حاکمیت عباسی در سراسر جهان اسلام پراکنده شدند، افزود: این اساتید برای انتشار حقایق دینی در اقطار عالم اسلام در مراکز بغداد، بصره، کوفه پرداختند و همه در مجامع آن زمان با قال الصادق و قال الباقر حقایق دینی و معارف اهل بیت را برای مردم معرفی می کردند.

حجت الاسلام فیاضی تصریح کرد: امام باقر و امام صادق علیه السلام با تعلیم و تربیت 4 هزار شاگرد از طبقات مختلف جامعه نهضت علمی و دینی در جهان اسلام را بر پاکی و معارف اسلام ناب احیا کردند تا توده های تهاجم دینی و فرهنگی دشمن در هم شکست.

وی بیان کرد: امام صادق (ع) علاوه بر تلاش عالمانه در زمینه دینی و اعتقادی بر پرده برداری از مجهولات علمی در عالم طبیعت به تربیت دانشمندانی مانند جابربن حیان همت گماشت در حالی که در همان زمان دنیای غرب در انحراف عقیدتی و اندیشه قرون وسطایی گرفتار اوهام و خرافات و جهالت به سر می برد.

معاون فرهنگی دانشگاه علامه محدث نوری گفت: طی سال‌های بعد با ترجمه آثار علمی تربیت یافتگان مکتب امام صادق(ع) و صدور آن به جهان غرب موجب نهضت علمی و رنسانس شد که پیشرفت علمی و صنعتی جهان مرهون نهضت علمی امام صادق (ع) بوده است.

حجت الاسلام فیاضی با بیان اینکه پس از سالیان دراز به برکت یکی از تربیت یافتگان مکتب امام صادق(ع) یعنی امام راحل اسلام در جهان مورد توجه قرار گرفته است، افزود: بسیار شایسته است که تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه نهضت علمی مورد توجه قرارگرفته شود و مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی با حمایت همه جانبه دولت و ملت باردگر قیادت علمی جهان را به دست گیرند.

وی با اشاره به سخنان گهر بار امام صادق (ع) یادآورشد: مردم عالم را نه تنها با گفتار بلکه با عمل خود با اسلام و مکتب اهل بیت علیه السلام دعوت نمایید.

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار