مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه‌خوار برنج در ۸۰۰ هکتار از شالیزار شهرستان‌های نکا، گلوگاه و سوادکوه شمالی انجام شد.
کد خبر: ۷۵۸۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰ 30 June 2019

 مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه‌خوار برنج در ۸۰۰ هکتار از شالیزار شهرستان‌های نکا، گلوگاه و سوادکوه شمالی انجام شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مازندران، سیدشبر موسوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نکا گفت: مبارزه با آفت ساقه‌خوار برنج در ۳۰۰ هکتار شالیزار روستا‌های کلت، نارنج باغ، شهاب‌الدین، اطرب، خورشید و بایع‌کلا در منطقه قره طغان از توابع این شهرستان انجام شد.
همچنین غلامرضا قنبری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه نیز از آغاز مبارزه بیولوژیک (رهاسازی زنبور تریکوگراما) برای از بین بردن نسل دوم کرم ساقه خوار برنج در ۴۰۰ هکتار شالیزار‌های این شهرستان خبر داد و گفت: سطح کشت شالی امسال در شهرستان گلوگاه، ۲ هزار و ۶۷۰ هکتار بوده که در ۲۰۰ هکتار از این شالیزارها، مبارزه شیمیایی نسل نخست آفت اجرایی شده است.
قاسم حکمت‌شعار هم افزود: رهاسازی زنبور پارازیت تریکوگراما در ۱۰۰ هکتار از شالیزار‌های این شهرستان انجام شد.
کرم ساقه‌خوار برنج یکی از آفت‌های برنج بوده که زمستان‌گذرانی این آفت به‌صورت لارو در بقایای ساقه‌های برنج باقیمانده درون مزرعه و علف‌های هرز داخل مزارع انجام و در بهار فعال می‌شود.
در اوایل اردیبهشت شفیره‌های نسل نخست آفت ظاهر و پس از تبدیل شدن به پروانه، شروع به تخم‌ریزی بر روی برگ‌ها کرده و این آفت در شمال کشور دو تا سه نسل وجود دارد.
نسل نخست این آفت در زمان نشای برنج، نسل دوم در زمان خوشه‌دهی و نسل سوم همزمان با برداشت شالی به ویژه در برنج‌های دیررس و رتون مشاهده موجب خسارت خواهد شد.
زمان دقیق رهاسازی زنبور تریکوگراما به عنوان یکی از مهمترین حشرات پارازیت تخم آفت ساقه خوار برنج است، در تاثیر گزاری آن بسیار اهمیت داشته و به همین دلیل و برای تعیین زمان دقیق رهاسازی، نمونه گیری‌های مستمر از ابتدای پرواز پروانه‌های زمستان گذران و در مراحل مختلف رشد فیزیولوژی آن انجام می‌شود.
تریکوکارت ‎های توزیعی از محل پرورش در انسکتاریوم به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها منتقل و پس از بازدید، نمونه گیری و تایید کیفیت آنها، میان متقاضیان روستا‌های تحت پوشش توزیع می‌گردد.
به ازای هر هکتار، ۱۰۰ تریکوکارت به فاصله ۱۰ متر از یکدیگر بر روی ساقه‌های برنج نصب شده که کاهش مصرف سموم، کاهش آلودگی محیط زیست و تولید محصولات سالم از مزایای این روش است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار