بهرام بهروش در گفتگو با تابناک:
رئیس هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی استان کرمانشاه با حضور در دفتر خبرگزاری تابناک استان گفت: دایرة المعارف بازی‌های بومی استان به همت این هیات ورزشی تدوین می‌شود.
کد خبر: ۷۶۹۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲ 05 August 2019

دایرة المعارف بازی‌های بومی در کرمانشاه نگارش می‌شود

بهرام بهروش در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت: این هیات در سال ۱۳۸۴ تأسیس شد و پس از آن هیات‌های شهرستان نیز شروع به کار کردند که هدف از تشکیل این هیات، احیای بازی‌های بومی محلی و کشف استعداد‌های بالقوه و تبدیل آن به بالفعل است که به تبع آن، ورزَش‌های سنتی و بازی‌های بومی محلی برای روستاییان جهت دار شد.

وی ضمن تأکید بر ارج نهادن و صیانت از فرهنگ و ارزش‌های بومی محلی از تدوین دایرة المعارف بازی‌های بومی استان خبر داد و افزود: این دایرة المعارف که کلیه بازی‌های بومی استان در آن ثبت و ضبط می‌شود، منتقل کننده فرهنگ گذشتگان به آیندگان است و شامل ۱۰۵ بازی محلی، که تنوع فیزیکی، محلی، هوشی، جنسیتی در آن دیده می‌شود و از این تعداد، ۳ بازی با حضور رئیس فدراسیون جهانی و کارشناسان یونسکو به ثبت رسیده است که پتانسیل‌های بیشتری برای ثبت سایر بازی‌ها وجود دارد، اما نیازمند تعامل و همکاری روز افزون هیأت و میراث فرهنگی می‌باشد.

ایشان در ادامه بیان کرد: مبلغ ۱/۵ میلیارد تومان به بازی ثبت شده زوران جهت تهیه زمینی به مساحت ۳ هکتار برای احداث گود زوران اختصاص داده شده که ساخت این گود به نحوی است که می‌توان در آن مسابقاتی در سطح جهانی انجام داد.

رئیس هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی در ادامه از ثبت بازی قمچان خبر داد و تاکید کرد: بازی‌هایی همچون چوب کشی و توپقار قابلیت ثبت را دارد و این بازی‌ها در بخش بانوان نیز بسیار حائز اهمیت است، به گونه‌ای که تا کنون چندین مقام جهانی در حوزه بانوان کسب گردیده است.

بهروش ضمن اشاره به ساخت ۱۷۰ خانه ورزش در روستا‌ها جهت بازی‌ها و ورزش‌های بومی، خواستار تخصیص فضا‌های خالی روستایی به این امر شد و بیان داشت: زیر ساخت‌ها برای ورزش‌های روستایی و بازی‌های محلی به ۰/۰۱ درصد نیز نمی‌رسد که باید افزایش و بهبود یابد.

وی همچنین ضمن تاکید بر هدف تشکیل جشنواره‌های محلی مبنی بر معرفی سمبل‌ها و آداب و رسوم، به نقش هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی در کسب مقام برتر کشوری سال گذشته در جشنواره‌های محلی که ۴۸ جشنواره بوده اشاره کرد و از امید به حفظ این جایگاه در سال‌های آینده خبر داد.

بهروش در پایان ضمن تشکر از سازمان صداوسیما و خبرگزاری‌ها خواستار اطلاع رسانی هرچه بیشتر این جشنواره‌ها که باعث اعتلای فرهنگی استان می‌شود شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار