گزارشی از یک آسیب اجتماعی؛
تابناک: این روزها اخبار ناگواری از افزایش نزاع در کشور داشته‌ایم و این در حالی است که جامعه‌شناسان معتقدند کوتاه آمدن یکی از طرفین می‌تواند از بسیاری از نزاع های منجر به زندان و قتل جلوگیری کند.
کد خبر: ۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲ 24 January 2015

به گزارش تابناک به نقل از مهر، مطابق آمار کشوری روزانه به طور میانگین یک هزار و ۶۸۰ پرونده نزاع و درگیری در کشور به مراکز پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شود و طی دو ماه نخست امسال ۱۰۴ هزار و ۲۰۰ پرونده مربوط به صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی ارجاع شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

در این مدت استان های تهران، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین مراجعه‌کننده را در خصوص نزاع داشتند و در هشت ماه نخست سال جاری نیز با افزایش ۵.۳ درصدی آمار نزاع در در اصفهان مواجه بوده ایم.

به گفته جامعه‌شناسان گرچه در یک نزاع ممکن است حقوق یکی از طرفین نادیده گرفته شده باشد اما کوتاه آمدن یکی از این افراد می تواند از بسیاری از آسیب ها جلوگیری کند؛ در واقع اغلب نزاع ها به این دلیل رخ می‌دهد که فرهنگ عذرخواهی از یک طرف و سنت نیکوی بخشش از سوی دیگر در جامعه کاهش یافته است.

افزایش ۵.۳ درصدی مراجعات نزاع استان اصفهان

علی سلیمان پور مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مراجعات نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان اصفهان در هشت ماه سال جاری اظهار داشت: در این بازه زمانی ۳۰ هزار و ۸۵۰ نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز تابعه پزشکی قانونی استان مراجعه کرده‌اند.

وی با اشاره به افزایش ۵.۳ درصدی مراجعات نزاع استان در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیان داشت: از كل مراجعین نزاع در هشت ماهه اول سال جاری ۹ هزار ۶۷۰ نفر زن و ۲۱ هزار و ۱۸۰ نفر مرد بودند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته ۳۲ هزار ۵۶۸ نفر به دلیل نزاع به مراكز پزشكی قانونی استان مراجعه کرده‌اند، افزود: از این تعداد ۹ هزار و ۸۶۸ نفر زن و ۲۲هزار و ۷۰۰ نفر مرد بوده‌اند.

نقش خشونت در خانواده در شکل گیری نزاع در اجتماع

کوروش محمدی رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش ۵.۳ درصدی نزاع در استان اصفهان، اظهار داشت: رشد نزاع را نمی توان تنها به مکانیزم‌های اجتماعی مرتبط دانست بلکه این مسئله به شکل ریشه‌ای از جهات مختلف قابل بررسی است.

الگوی روابط سالم و صحیح در جامعه شهری اصفهان کمرنگ شده و این موضوع نشان می‌دهد روش های تربیتی در بخشی از جمعیت که شاهد خروجی آن هستیم یعنی نسل جوان موفق نبوده استوی با بیان اینکه خشونت در جامعه شهری اصفهان رو به افزایش است، افزود: با توجه به اینکه خانواده نخستین جایگاه آموزشی فرد محسوب می‌شود می‌توان گفت الگوی پرخاشگری در ابتدا در این نهاد شکل می‌گیرد.

آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد: بذر نزاع می‌تواند در درون خانواده و از کودکی فرد با مشاهده خشونت میان والدین و یا دیگر افراد شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه در واقع خشونت یک الگوی ناهنجار تربیتی است که می تواند در شکل گیری نزاع در آینده نقش داشته باشد، ابراز داشت: کودکی که با یک الگوی ناصحیح تربیتی از جمله دعوای مداوم پدر و مادر مواجه می‌شود در واقع به شکل متداوم وجود وی تحت استرس ناشی از این خشونت ها قرار گرفته و ممکن است در آینده به فردی پرخاشجو تبدیل شود.

محمدی ادامه داد: شرایط کنونی به شکلی است که الگوی روابط سالم و صحیح در جامعه شهری اصفهان کمرنگ شده و این موضوع نشان می‌دهد روش های تربیتی در بخشی از جمعیت که شاهد خروجی آن هستیم یعنی نسل جوان موفق نبوده است.

وی اضافه کرد: زمانی که افراد تحت شرایط ناسالم تربیتی و فشار و استرس روحی وارد جامعه می‌شود، ممکن است فضای خاص اجتماعی با تشدید این اضطراب ها در شکل‌گیری نزاع نقش داشته باشد.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران تاکید کرد: از سوی دیگر عواملی همچون پایین آمدن آستانه تحمل جامعه و عادی شدن مسایلی همچون روابط ناصحیح و فاصله گرفتن از مبانی انسانی و اخلاقی در جامعه موجب می شود، افراد با کمترین مواجهه با ناملایمات و مشکلات عصبانی شوند.

وی اضافه کرد: شاخص‌ترین نمونه این مسئله در جامعه کنونی مواجهه افراد با یکدیگر در زمان خطاهای رانندگی است که کمترین گذشتی را از افراد درگیر در تصادفات جزئی شاهد نیستیم که این موضوع نشانه پایین آمدن آستانه تحمل مردمی در اصفهان است.

محمدی تصریح کرد: نگاه‌های بسته جامعه به مسایل فردی، رشد نامحسوس بیکاری و افزایش فشار اقتصادی بر خانواده‌ها و آمار بالای بیکاری در اصفهان موجب می‌شود که بخشی از این بار سنگین از طریق پرخاشگری در خانواده و جامعه خود را نشان دهد.

هشدار در زمینه کاهش سنت های نیکوی ازخود گذشتگی در جامعه

وی با اشاره به اینکه دیدگاه‌های جمع‌گرایی در جامعه و اصفهان کمرنگ شده است، تاکید کرد: مشکلات خانوادگی در کنار کم‌کاری های فردی موجب شده است که افراد منافع فردی را بر منافع جمع ترجیح دهند و بدین شکل یک فرد برای آرامش دیگری حاضر به ازخودگذشتگی نیست.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه در کنار خانواده نهادهای دیگری همچون آموزش و پرورش و آموزش عالی نیز در بحث آموزش به نوجوان و جوانان موثر هستند، تصریح کرد: این در حالی است که آموزش و پرورش برنامه مدون و مشخصی برای برنامه‌ریزی درباره رفتارهای دانش‌آموزان ندارد.

وی اضافه کرد: اکنون افزایش این پرخاشگری را در میان نسل جدیدی که به تازگی از مقطع دبیرستان فارغ‌التحصیل شده‌اند و حتی در میان دانشجویان شاهد بوده‌ایم.

استاد دانشگاه مسایل اجتماعی همچون فواصل طبقاتی، خانواده‌های اصفهانی، دغدغه توزیع درست امکانات و فرصت های برابر، آلودگی آب و هوا، آلودگی صوتی ترافیک بالای شهری را عامل دیگر موثر در افزایش پرخاشگری و نزاع دانست و اضافه کرد: همچنین از نظر علمی این امر ثابت شده است که آلودگی صوتی و هوا تاثیر زیادی بر سیستم عصبی و خلق و خوی افراد دارد که با توجه به اینکه اصفهان یکی از شهرهای بسیار آلوده کشور است این امر در افزایش پرخاشگری و نزاع بی تاثیر نیست.

وی افزود: این که نزاع به شکل عینی در پرونده‌های دادگستری و قضایی و انتظامی مطرح می‌شود نشان از مشکلات عمیق جامعه شهری اصفهان وجود دارد که شاید از چشم جامعه پنهان مانده باشد که نشان از نقاب توریست پذیری اصفهان است.

مسئولان نقاب توریستی را از چهره اصفهان کنار بزنند

محمدی با بیان اینکه اگر مسئولان بخواهند مسایل اجتماعی اصفهان را به درستی بررسی کنند باید نقاب توریستی را از چهره این شهر کنار بزنند، گفت: متاسفانه برخی از مسئولان با عملکرد خود اصفهان را پشت نقاب چهارباغ، هشت بهشت و میدان نقش‌جهان پنهان کرده‌اند و این در حالی است که برای شناخت اصفهان باید به حواشی و مناطق متراکم و پرجمعیت مراجعه و با بررسی معضلات اساسی شهر راه‌حل های اساسی به عنوان درمان این درد بیاندیشند.

وی با بیان اینکه نزاع یک ناهنجاری است و باید به عنوان یک هنجارشکنی به آن نگریسته شود، ادامه داد: زمانی که با افزایش آمار بیش از پنج درصدی نزاع در اصفهان مواجه می شویم این نکته را به ما اعلام می کند که اصفهان برخلاف دیدگاه اولیه به عنوان شهر توریستی شهر آرامی نیست و در لایه‌های پنهان برخی محلات خود دارای ناهنجاری‌های جدی و نیازمند توجه است.

تاثیر خشکی زاینده رود در افزایش خشونت در جامعه

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران با اشاره به اینکه رویکردها و ساختارهای اجتماعی جامعه در کلان شهرها تحت تاثیر فرایندهای شهر نشینی قرار می گیرد، اظهار داشت: می توان گفت که مسئله زاینده‌رود با پرخاشگری در ارتباط است چرا که با روحیه با نشاط مردم و تخلیه انرژی‌های منفی ارتباط ویژه ای دارد.

وی تاکید کرد: این نکته قابل اهمیت است که خشکی زاینده‌رود در این مسئله یعنی طبع روانی جامعه و خشونت بی تاثیر نیست چرا که مردم اصفهان با زاینده رود پیوند تاریخی دارند.

برای شناخت اصفهان باید به حواشی و مناطق متراکم و پرجمعیت مراجعه و با بررسی معضلات اساسی شهر راه‌حل های اساسی به عنوان درمان این درد ارائه دهندمحمدی اضافه کرد: در واقع زمانی که زاینده‌رود خشک می‌شود مردم احساس از دست رفتن هویتی تاریخی دارند و این مسئله در روحیه مردم تاثیر بسزایی دارد؛ بنابراین این موضوع نیز نیازمند بررسی بیشتری است.

کاهش آستانه تحمل، از عوامل موثر در نزاع است

همچنین در این ارتباط حسن عسگری جامعه شناس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار دشت: در جامعه معاصر فرهنگ غنی اسلامی ایرانی در زمینه عذرخواهی و کوتاه آمدن در برابر دیگران بسیار ضعیف شده است چرا که اگر یکی از طرفین در برابر دیگری کمی کوتاه بیاید شاید بسیاری از دعواها و گاه قتل های ناشی ازنزاع که اغلب نیز به دلایلی پوپچ و واهی است ختم به خیر شود و رخ ندهد.زمانی که شرایط رشد و ترقی برای همه اقشار جامعه مهیا نباشد نوعی شکاف طبقاتی رخ می‌دهد و برخی افراد جامعه تصور می‌کنند که حق آنها پایمال شده است

وی با اشاره به اینکه کاهش آستانه تحمل افراد جامعه یکی از مهمترین دلایل افزایش نزاع در جامعه است، گفت: ترافیک در جامعه کنونی یکی از مهمترین عوامل کاهش آستانه تحمل افراد است چراکه این افراد از برنامه‌ریزی‌های روزانه خود عقب افتاده و این موضوع باعث به هم ریختن تعادل روحی و روانی افراد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این نزاع ها به دلیل هیجانات رفتاری قشر نوجوان و جوان است، ابراز داشت: بخشی از این رفتارها به دلیل قرار داشتن در سنی خاص طبیعی است اما آموزش های خانواده و جامعه در کاهش این رفتارها و خودکنترلی بسیار ضروری است.

عسگری با اشاره به لزوم تدوین قوانین جدی‌تر برای برخورد با برخی رفتارهای ناهنجار همچون نزاع‌های خیابانی و حمل سلاح سرد خاطرنشان کرد: زمانی که شرایط رشد و ترقی برای همه اقشار جامعه مهیا نباشد نوعی شکاف طبقاتی رخ می‌دهد و برخی افراد جامعه تصور می‌کنند که حق آنها پایمال شده است و این مسئله از عوامل موثر در آسیب های اجتماعی از جمله نزاع است.

 جامعه‌شناسان آموزش های خانواده، نهادینه‌سازی فرهنگ خویشتن داری توسط ارگان های مسئول همچون آموزش و پرورش و رفع مشکلات اجتماعی همانند بیکاری، اعتمادسازی، بهبود شرایط اقتصادی، توجه به سلامت روان جامعه و وضع مقررات مساوی از سوی نهادهای مسئول را از جمله عوامل موثر در کاهش خشونت و نزاع دانسته اند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار